STYLIST: På kun få år har 26 år gamle Sunniva Hartgen utmerket seg i stylistbransjen. Gjennom jobben ønsker hun å formidle «det tilfeldige» i livet. FOTO: Jonathan Vivaas Kise
STYLIST: På kun få år har 26 år gamle Sunniva Hartgen utmerket seg i stylistbransjen. Gjennom jobben ønsker hun å formidle «det tilfeldige» i livet. FOTO: Jonathan Vivaas Kise
Stylist:

- Det er helt fantastisk å få utløp for så mange følelser som jeg tydeligvis stenger inne

Sunniva Hartgen-Sverdrup skal gjennom kunsten gi sin tolkning av det å være kvinne i 2018.

De er unge. Og de er lovende. KK snakker med kvinner vi har troa på, og om hvordan de kom seg dit de er i dag. I dag: Stylist Sunniva Hartgen-Sverdrup (26), som er en del av kunstkollektivet til sloggis nye kampanje «Unfasten Yourself».

Helt tilfeldig flyttet hun til Oslo og helt tilfeldig fant hun ut at det var stylist hun skulle bli. 26-åringen fra Nord-Norge beskriver seg selv som en ekstremt spontan person, og en som egentlig aldri har satt seg noen konkrete mål. Likevel er hun i dag såpass anerkjent i stylingbransjen at hun kan fokusere fullt og helt på det hun liker aller best.

- Jeg tok et årsstudium i mote i 2013, og jobbet deretter i klesbutikk bare for å få lønn. Der jobbet jeg i et halvannet år før jeg ble lei - det var da jeg forsto at noe var nødt til å skje. Enten måtte jeg satse, ellers så måtte jeg legge stylistkarrieren på hylla. Jeg gikk for det første, sier Hartgen-Sverdrup til KK.

Vi møter henne på en kafè i Oslo. Inn døra kommer hun noen minutter forsinket - «fashionably late» som jeg liker å kalle det. Og det uttrykket kan hun gjemme seg bak med god samvittighet. Til tross minusgrader på temperaturstokken ser hun nemlig helt tilfeldig smashing ut. En stor hvit skjorte og detaljerte bukser, omringet av en diger sort kåpe. Lange mørke krøller oppsatt i en dott på hodet.

- Jeg synes det norske folk bør begynne å tenke mer på den måten som vi gjorde på 90-tallet når det kommer til klesstil. Alt falt så naturlig. Kan vi please vike bort fra sånn «frogner-kjedelig» look og heller gå tilbake til den lette og mer tilfeldige stilen? Jeg hater vaffeljakker... og allværsjakker. Finn heller frem paraplyen, sier hun og ler.

Nyforelska

Det var i 2016 at Hartgen-Sverdrup endelig kunne begynne å leve av yrket sitt uten å være bekymret for det økonomiske. I mai dro hun til New York på turnè med et orkester, og i ​september samme år fikk «Pudder Agency» sansen for henne.

- Jeg oversteg MVA-beløpet og siden har det bare gått oppover. Eller... Jeg hadde jo en periode inni der et sted hvor jeg fikk meg kjæreste da - det må vi ikke glemme. Vi møttes i 2015 og var nyforelska i ett helt år, levde i vår egen boble og ga egentlig «bængen» i jobb. Etter en altfor lang stund på event-mat og kjærlighet forsto vi at vi måtte begynne å tjene penger. Først DA startet det for alvor - og mingling, mailing og synliggjøring ble en stor del av hverdagen.

I dag jobber hun som fast stylist for artist Susanne Sundfør, blogger for Costume, er en del av kunstkollektivet til merkevaren Sloggi's nye kvinnekampanje, samt at hun gjør flere store jobber for Dagens Næringslivs magasin, D2.

- Du sier at denne jobben har falt foran deg helt tilfeldig, og at karrieren din er preget av mye flaks. Hvordan er det da å bli såpass anerkjent i en bransje hvor så mange streber etter suksess?

- Akkurat det setter jeg selvfølgelig stor pris på. Jeg er takknemlig for at så mange liker stilen, og jeg kan garantere at det ligger mye hardt arbeid bak jobben min - selv hvor likegyldig jeg høres ut.

- Og det som kanskje ikke så mange er klar over er hvor fysisk krevende det er å jobbe med dette. Mange tror det er glamorøst, og det er selvfølgelig den delen av det som synes på Instagram. Men hvis glamorøsitet ble rangert på en skala, så ville stylistyrket ligget langt nede på den rangstigen. Det krever sin kvinne å bære kilosvis av klær og tilbehør over skuldrene til og fra shoot for eksempel. Det er blytungt, sier Sunniva.

Utfordrende

Å jobbe som stylist på fulltid kan med andre ord være hardt og brutalt for mange. Det er nesten helt umulig å tjene noe penger på det i starten, og å selge seg inn og vise at man er god nok er en sentral del av yrket. Det krever mye hard og selvstendig jobbing, og ifølge Hartgen-Sverdrup er det aller viktigste å våge.

- Jeg hater å være klisjè, men det blir jo det likevel, så jeg bare sier det: ikke vær redd for å feile, selg deg selv uten å være ekkel og sørg for å ha spisse albuer. Det er en ekstremt overfladisk bransje, og jeg tror ikke man kommer noen vei om man ikke er seg selv. Det er mange som kommer og går, så det er nok ikke en langtidsjobb om du ikke er ekte i det du gjør.

- Hvordan vil du beskrive deg selv, da?

- Jeg mener at jeg er ekte, og en direkte type som folk ikke trenger å være usikker på. Det de isåfall er usikker på med meg må være om jeg har det bra eller ikke. Jeg kan virke streng, og noen ser bare «grumpy» ut av natur - så der har du meg. Spør du vennene mine tipper jeg de også vil beskrive meg som et surrehue uten like. Også vil de nok påpeke ærligheten min, da.

Har vokst

De siste tre årene synes hun har gått fort. Bransjen har gjort henne mer selvstendig, og gitt henne en haug av tålmodighet. «Alt» har forandret seg.

- Stylingen min har generelt blitt mye mer voksen den siste tiden. Jeg har jo alltid vært opptatt av detaljer og surrealistiske ting, for jeg liker det som ikke gir mening og det uperfekte. Likevel er det litt annerledes nå. Erfaringene mine har ført til at jeg er tryggere på hva som funker. Man jobber så ulikt med hver kunde, og det å kunne tilpasse seg til de forskjellige er veldig viktig, samtidig som man skal ivareta sitt eget kreative uttrykk.

- Hvor ser du deg selv om fem år?

- Aner ikke. Jeg lever i dag, og for meg er ikke morgendagen bestemt før den faktisk er her. Det eneste jeg vet er at hvis jeg digger det jeg gjør, så gjør jeg det. Hvis jeg ikke lenger har den samme driven, så orker jeg heller ikke å bruke tid på det. Jeg kommer helt sikkert ikke til å jobbe med det samme hele livet, men akkurat nå setter jeg pris på å få bruke kreativiteten min til å uttrykke meg kunstnerisk. Jeg tror jeg har behov for det.

Fremmer budskap

Hartgen-Sverdrup trekker frem at hun liker spesielt godt å gjøre jobber som har et budskap. Hun er interessert i historie, og har blant annet vært med på å lage en hijabserie, rett og slett fordi hun mener at mangfold er lite promotert i bransjen i Norge. 26-åringen etterlyser mer mangfold i alle norske bransjer.

- Akkurat den jobben likte jeg godt. Det at hijab i reklame i det hele tatt er en snakkis er helt rart. Selvfølgelig skal alle kulturer bli promotert. Det er jo bare sånn?! Jeg er egentlig ingen demonstrativ type - du finner meg ikke på første rad i et fakkeltog. Men har jeg en unik mulighet til å formidle noe viktig med bilder, så gjør jeg det.

ANNERLEDES: Utstillingen Sunniva er med på er veldig annerledes enn det hun gjør til vanlig - mest fordi det innebærer verken klær eller styling. FOTO: Nathalie Hermier
ANNERLEDES: Utstillingen Sunniva er med på er veldig annerledes enn det hun gjør til vanlig - mest fordi det innebærer verken klær eller styling. FOTO: Nathalie Hermier Vis mer

Ekstremt personlig

I dag er Sunniva som nevnt en del av kunstkollektivet til sloggis nye kampanje med navnet «Unfasten Yourself», som stilles ut i forbindelse med lanseringen av undertøysserien «Zero Feel». Der skal hun gjennom kunsten gi sin tolkning av det å være fri - noe som ifølge henne selv blir et av hennes aller mest personlige prosjekter så langt.

- Dette prosjektet er noe helt annet enn det jeg vanligvis gjør. For det første så innebærer det verken styling eller klær, og for det andre så viser jeg en ekstremt personlig side av meg selv. Utstillingen skal jo bygges på det å føle seg fri, og helt nakent forteller dette prosjektet noe om hvordan livssituasjonen min er akkurat nå. Jeg kan si så mye som at det omhandler livet som kone til en som reiser mye. Om generell selvstendighet. Og om det å være så ekstremt forelsket, men samtidig er nødt til å fokusere på andre arenaer i livet.

- Det er også noe maling inn i bildet, og er et prosjekt jeg og mannen min vanligvis gjør sammen. På denne måten får jeg hentet frem mine innerste tanker og følelser.

Det å skulle presentere hva kvinnelig frigjøring innebærer for henne har bydd på overraskende mye grining.

- Til tross for at jeg vanligvis er veldig inntakt med følelsene mine, og dessuten aldri har hatt noe problemer med å vise overfor andre hva jeg føler, er det helt fantastisk å få utløp på så mye som jeg tydeligvis stenger inne. Jeg håper folk liker det.​

Til info: Utstillingen vises i Kvadraturen i Oslo onsdag 7. mars.

LES OGSÅ: Julie Bergan: - Jeg håper unge jenter ser opp til meg fordi jeg jobber hardt, ikke fordi de synes jeg er pen

Til forsiden