I løpet av et arbeidsliv er det umulig å ikke støte på noen utfordringer. Dette kan være vanskelige kolleger eller dårlig arbeidsmiljø, og det kan være vanskelig å vite hvordan vi løser det.
Psykolog og advokat Grethe Nordhelle har i 25 år jobbet som mekler i konflikter på flere arenaer. Hun har også skrevet tre bøker om konfliktforståelse og konflikthåndtering, blant annet boken: «Høykonflikt. Utvidet forståelse og håndtering via mekling».
Nordhelle forklarer at vi kan dele konflikter på arbeidsplassen inn i fire nivåer; individ, relasjon, sak og struktur. Sakskonflikter handler om uenighet om en sak; «skal vi kjøpe inn dette, eller ikke?» Andre ganger går konflikter ut på arbeidsinstrukser og hvem som skal gjøre hva. Dette handler om strukturelle utfordringer, eller organisasjonsutfordringer.
- Da er det viktig å lage tydelige arbeidsinstrukser. Hvem skal gjøre hva? Noen ganger er det uklare eller manglende strukturer og grenser som skaper konflikten. Uklare grenser er kilde til mange konflikter. Det er viktig at man utformer eller forhandler seg frem til gode arbeidsinstrukser for å løse slike konflikter, sier Nordhelle til KK.

Konflikter mellom kolleger bunner ofte i noe annet
Andre ganger handler konfliktene på jobb om noe mye dypere i oss enn selve saken vi snakker om. Har du noen gang vært i en skikkelig konflikt med en kollega, er det mulig det ikke handlet om jobben i det hele tatt.
- Om en sak blir ganske betent, altså en høykonflikt, handler det om noe mer enn akkurat det man snakker om. Du og en kollega kan diskutere en spesifikk sak, men det bunner egentlig i noe annet som du ikke vil eller klarer å sette ord på, sier Nordhelle.
Dette kan være at en av dere føler på en frustrasjon om å ikke bli verdsatt og anerkjent som person, eller at en av dere har mindreverdighetskomplekser og derfor utøver negativ makt over den andre.
- Hvis personer på arbeidsplassen ikke etterlever slike forventninger, kan det føre til frustrasjon som setter i gang krangler om andre ting. Det er et et symptom på et underliggende forhold vi må forstå, sier hun.
Det kan altså være en krangel om kopimaskinen, som egentlig handler om noe på individ- eller relasjonsplan. Personer som alltid har blitt undertrykt i familieforhold og parforhold, for eksempel, tar ofte med dette til arbeidsplassen, og blir spesielt sårbare for erfaringer som ligner på tidligere negative erfaringer i livet, forklarer psykologen.
LES OGSÅ: - Karrierebygging handler ikke om å blidgjøre sjefen

Når bør du tilpasse deg?
Man skal aldri la seg overkjøre, men på jobben er det lurt å tilpasse seg andre så mye vi kan. Så, hva kan du selv forsøke å gjøre for å bedre arbeidsmiljøet?
- Du skal ikke prøve å forandre andre. Kunsten i livet er å forstå andre og akseptere dem som dem er. Tilpass deg kolleger og sjefer på en bevisst måte. Hvis du vet hvordan sjefen din liker ting, er du langt på vei hvis du tilpasser deg dette, men du skal ikke slite deg ut, sier Nordhelle.
- Du må lære deg balansen mellom å ta vare på deg selv, og det å tilpasse deg omgivelsenes behov.
Det handler altså ikke om å la seg bli utnyttet, men å forsøke å gjøre miljøet best mulig innenfor rimelighetens grenser. Nordhelle minner om at du først og fremst er på jobb for å tjene virksomheten du jobber for og for å få lønnen du er der for.
- Noen ganger må du sette ned foten
Hun understreker at denne tilpasningen handler om bevisste valg. Blir du utnyttet av sjef eller en kollega må du ta det opp med noen. Er du i en relasjonskonflikt på jobb råder Nordhelle deg til å tenke over situasjonen før du gjør noe. Hvorfor reagerer han eller hun sånn? Har det noe med deg å gjøre, eller handler det om den andre personen?
- Noen ganger må du sette ned foten. Enkelte mennesker tar seg til rette og utnytter andre, og da må vi tørre å si i fra, og tørre å ta vare på oss selv. Det er viktig.
Hvis du føler at du blir behandlet urimelig og har forsøkt å ta det opp med personen det gjelder uten å bli hørt, kan du gå videre. Be lederen om å mekle. Om lederen er konfliktsky, eller ikke gjør noe, må du gå til noen andre, som tillitsvalgt eller verneombudet.
LES OGSÅ: Kvinnelige hersketeknikker: Tar til tårene eller spiller på svakhet

Bente-Marie Ihlen er psykolog. Hun arbeider mye med mellommenneskelige problemer og kommunikasjon.
Hun forklarer at det kan være vanskelig å ta opp problemer med kolleger. Det er enklere for oss å konfrontere en vi er glad i, og det samme gjelder for en vi ikke kjenner i det hele tatt. Kolleger havner gjerne i mellom disse. Ihlen forklarer at det er viktig å ha en åpen dialog dersom du har havnet i en konflikt.
- Unngå å tenke på hva som er riktig og gal oppførsel. Det er viktig å bestemme seg for at andre ikke er ute etter å ta deg. Hvis du spør dem, vil du finne ut at de nesten aldri har dårlige intensjoner, sier Ihlen til KK.
Psykologen råder deg til å åpne en slik samtale med hva du selv tenker. Slik gir du den andre litt å gå på.
- Si for eksempel at du har tenkt mye på en dialog dere hadde som gjorde deg opprørt, og spør hva den andre personen tenker om det. Be om hva personen ønsker, og fortell hva du selv ønsker. Det er lurt å finne ut av, sier hun.
LES OGSÅ: - Disse tingene har sjefen lov til å sparke deg for