Stillesittende jobb:

Ekspertens tips: Slik minsker du belastningen ved kontorarbeid

Sitter du stille ved skrivebordet ditt i mange timer hver dag? Da gjør du lurt i å ta grep for å få inn mest mulig bevegelse.

STILLESITTENDE JOBB: Sitter du mye stille på jobb? Beveg deg mer! FOTO: NTB Scanpix
STILLESITTENDE JOBB: Sitter du mye stille på jobb? Beveg deg mer! FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du også en jobb som innebærer veldig mye stillesitting foran PC? Å sitte stille i mange timer i strekk kan føre til både fysiske og psykiske konsekvenser, i form av smerter og uopplagthet. Derfør bør du forsøke å motvirke inaktiviteten så mye som mulig!

- Ved stillesittende arbeid blir musklene svake og inaktive, og man får en ugunstig belastning på ledd, særlig på rygg, nakke og skuldre. Vi sitter bokstavelig talt musklene våre flate i rumpa, muskler som vi trenger for å ha en sterk, funksjonell og smertefri kropp, sier Helle Luxe, som er forfatter, livsstilsveileder og eier Smart Trening.

Sitt mindre

Women's Healt Mag melder nøyaktig hvor mye det har å si om du står hele arbeidsdagen i forhold til om du sitter. Ifølge en ny studie vil du forbrenne hele 54 kalorier ekstra per arbeidsdag dersom du står i stedet for å sitte!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer