STILLESITTENDE JOBB: Sitter du mye stille på jobb? Beveg deg mer! FOTO: NTB Scanpix
STILLESITTENDE JOBB: Sitter du mye stille på jobb? Beveg deg mer! FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Stillesittende jobb:

Ekspertens tips: Slik minsker du belastningen ved kontorarbeid

Sitter du stille ved skrivebordet ditt i mange timer hver dag? Da gjør du lurt i å ta grep for å få inn mest mulig bevegelse.

Har du også en jobb som innebærer veldig mye stillesitting foran PC? Å sitte stille i mange timer i strekk kan føre til både fysiske og psykiske konsekvenser, i form av smerter og uopplagthet. Derfør bør du forsøke å motvirke inaktiviteten så mye som mulig!

- Ved stillesittende arbeid blir musklene svake og inaktive, og man får en ugunstig belastning på ledd, særlig på rygg, nakke og skuldre. Vi sitter bokstavelig talt musklene våre flate i rumpa, muskler som vi trenger for å ha en sterk, funksjonell og smertefri kropp, sier Helle Luxe, som er forfatter, livsstilsveileder og eier Smart Trening.

Sitt mindre

Women's Healt Mag melder nøyaktig hvor mye det har å si om du står hele arbeidsdagen i forhold til om du sitter. Ifølge en ny studie vil du forbrenne hele 54 kalorier ekstra per arbeidsdag dersom du står i stedet for å sitte!

Dette er fordi kroppen bruker flere muskler for å holde deg oppreist, naturlig nok. Dersom du har en pult som kan heises opp, bruk den for alt den er verdt! Pssst, visste du at 70 prosent av den norske befolkningen er inaktive?

Å ha en veldig stillesittende hverdag er ikke godt for kroppen på noen måter, og bidrar blant annet til nedsatt sirkulasjon i kroppen, øker risikoen for diabetes type 2 og sliter på ryggen. Og nei, det hjelper dessverre ikke at du stikker på treningssenteret etter jobb - selv om det selvfølgelig er bedre for helsa enn å forflytte seg fra pulten og rett til sofakroken.

Dersom det ikke frister å jobbe stående hele dagen, kan Luxe betrygge deg med at det viktigste er å variere arbeidsstillingen din for å begrense belastningen på muskler og ledd.

- Det viktigste er å gå når man kan - som når du skal ha kaffe, snakker i telefonen eller skal forflytte deg mellom etasjer. Variasjon og bevegelse innimellom stillesittende arbeid gjør kroppen bedre rustet til å takle ensidig belastning, forklarer hun.

LES ​OGSÅ: Blir du tjukk av arbeidsplassen din?

IKKE GUNSTIG FOR KROPPEN: Å ha en veldig stillesittende hverdag er ikke godt for kroppen på noen måter, og bidrar blant annet til nedsatt sirkulasjon i kroppen, øker risikoen for diabetes type 2 og sliter på ryggen. FOTO: NTB Scanpix
IKKE GUNSTIG FOR KROPPEN: Å ha en veldig stillesittende hverdag er ikke godt for kroppen på noen måter, og bidrar blant annet til nedsatt sirkulasjon i kroppen, øker risikoen for diabetes type 2 og sliter på ryggen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Tenk på hva du spiser

Det er heller ikke bare fysisk belastende å ha en inaktiv hverdag, mange vil også kunne kjenne seg lite opplagte og slitne.

Luxe anbefaler å tenke nøye over hva du spiser for å ha nok energi igjennom arbeidsdagen, og unngå svingninger i blodsukkeret.

- Det viktigste er å få i seg grønnsaker, proteiner og sunt fett for å få en jevn energi. Det er også lurt å prøve og begrense karbohydratene, og helst spare dem til middag og kvelds. Spiser du måltider som eksempelvis omelett med masse salat, olivenolje og avokado på jobb vil du ha masse energi over lang tid, forklarer Luxe.

Øvelser som gjør godt

I videoene under viser Luxe hvordan du kan sitte i stedet for på en stol, for å redusere belastningen ved stillesittende arbeid. Stillingen Øker også mobiliteten i rygg og hofter, og aktiverer magemuskulaturen.

Hvorfor ikke ta deg en kort «treningspause» i løpet av arbeidsdagen? I videoen under viser Luxe hvordan du lett kan styrke rumpe, lår, rygg og mage i én øvelse på kontoret. Vær kreativ når det kommer til bruk av vekt - kanskje vannflasken din?

LES OGSÅ: -De som jobber utover kvelden sover dårligere og er mer utsatt for helseplager

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: