GUNILLA STERUD: Designer smykker under navnet Caprice, og har bygget opp businessen ved siden av lektorjobben.
GUNILLA STERUD: Designer smykker under navnet Caprice, og har bygget opp businessen ved siden av lektorjobben.Vis mer

Smykkedesign:

En glitrende businessidé

Gunilla Steruds smykkedesign har allerede begeistret motebloggere og utenlandske innkjøpere. Lektoren fra Oslo håper dette bare er begynnelsen.

- Jeg fikk hull i ørene som tiåring. Mitt kanskje lykkeligste øyeblikk, sier Gunilla Sterud og ler så de egendesignede øredobbene klirrer.

Caprice Decadent Bohemian heter merket. Du har kanskje sett dem på bloggeren Janka Polliani, eller på Anne Lindmo? Store, iøynefallende øredobber med glitrende stener som ber om å bli lagt merke til.

- Tanken er at de skal gjøre litt ut av seg, ja. Og jeg ønsker at sterke, kule damer skal bruke dem, sier Sterud som i disse dager har trappet ned på sin faste stilling som engelsklektor på Elvebakken videregående for å ha nok tid til å følge opp bestillinger og produksjon.

PÅ UTKIKK ETTER NYE MULIGHETER: - Jeg håper selvsagt at businessen kan vokse utenfor Norge også, sier Gunilla Sterud til KK.no.
PÅ UTKIKK ETTER NYE MULIGHETER: - Jeg håper selvsagt at businessen kan vokse utenfor Norge også, sier Gunilla Sterud til KK.no. Vis mer

- Den siste tiden har det skjedd mye. Og det er klart det er gøy, sier Sterud.

Særlig oppmerksomheten fra internasjonal motepresse får fart i bestillingene.

BLOGGOPPMERKSOMHET: Janka Polliani er en av motebloggerne som har vist fram Steruds design.
BLOGGOPPMERKSOMHET: Janka Polliani er en av motebloggerne som har vist fram Steruds design. Vis mer

- Janka Polliani brukte smykkene mine på noen antrekksbilder, og de dukket opp på Vogue.com og Harpers Bazaar like etterpå, noe som selvfølgelig er god reklame, sier Sterud.

At det tyske luksusvarehuset Apropos har tatt inn smykkene og gitt dem stor eksponering både i butikk og i eget kundemagasin, er også høyt på listen over siste tids høydepunkter, ifølge Sterud.

- Så hvordan startet det hele?

- Jeg har alltid holdt på med kreative prosjekter, særlig malerier. Men smykkeproduksjonen, det ble utløst av at jeg kom over noen greske smykker for cirka femten år siden, som jeg falt veldig for. Noen år senere bestemte jeg meg for å finne ut hvor de var produsert og kontaktet smykkeverkstedet for å høre om muligheten for å importere dem til Norge, forteller Sterud som selv har bodd i Hellas fra 1977-1981.

Hun fikk ikke noe svar fra smykkeverkstedet og la ideen fra seg. Etter et julebord med venninner, der alle lurte på hvor smykkene var fra, bestemte hun seg for å prøve å komme i kontakt på nytt.

- Jeg ringte dem igjen og solgte meg inn så godt jeg kunne, og fikk beskjed om jeg var velkommen ned på besøk. Etter mye knoting på google maps, fant jeg omsider fram til et lite smykkeverksted i et litt halvskummelt strøk av Athen - stappfult av alle mulige smykker de produserte selv, forteller Sterud.

Etter å ha møtt eierne av verkstedet, endret Gunillas idé seg fra å importere smykker - til å designe selv, og få det greske smykkeverkstedet til å produsere dem.

En glitrende businessidé

- Det var faktisk de som foreslo det. Og jeg har alltid vært veldig interessert i smykker og visste akkurat hva jeg likte, så jeg fikk dem til å lage en prøvekolleksjon, som jeg tok med hjem til Oslo og fikk solgt inn hos Garbo og Briskeby gods med en gang. Det tok ikke lang tid før jeg måtte bestille mer, sier Sterud.

Navnet på smykkene er hentet fra en legendarisk bar på den greske øya Mykonos.

- I dag har vi rundt 50 utsalgssteder i Norge, i tillegg til en rekke butikker i Europa. Jeg opplever at smykkene mine tåler konkurransen fra andre luksusbrands, og det er en god følelse.

Fortsatt designes alle smykkene av Sterud selv, og produseres i Athen.

Hva tenker hun om framtiden?

- Jeg tenker at det er mange muligheter for vekst, men det må skje gradvis. Det er jo også et kapasitetsspørsmål, og en virksomhet i stor vekst er krevende å håndtere helt alene, så med doblet omsetning fra i dag vil jeg ikke klare å jobbe 75% som lærer. Alt produseres for hånd, så det kan ikke gå i et hurtigtempo, forklarer Sterud som i dag har designet rundt 200 ulike styles, i tillegg til at disse kommer i ulike fargekobinasjoner..

- Jeg drømmer om å mangedoble omsetningen, og å selge over hele verden, men det er klart hvis jeg kommer dit klarer jeg nok ikke å samtidig være lærer.

Hun forteller at businessen nå er stor nok til at hun kunne levd av den.

LES OGSÅ: Slik skriver du høstens smarteste CV

Risikabelt å si opp fast jobb

- Men det er for risikabelt å si opp jobben. Jeg er alenemamma for to barn, så det er ikke før jeg har tidoblet omsetningen at jeg vil våge å slutte helt, mener Sterud som understreker at hun foreløpig setter pris på kombinasjonen av fast jobb og gründervirksomhet.

Siv Eide fra gründerdivisjonen av Innovasjon Norge, mener Gunilla Sterud gjør lurt i å sondere markedet, før hun eventuelt satser "alt" og sier opp fast jobb.

LURT Å BEHOLDE FAST JOBB: Siv Eide fra Innovasjon Norge mener Sterud gjør lurt i å sondere markedet før hun eventuelt forlater fast jobb,
LURT Å BEHOLDE FAST JOBB: Siv Eide fra Innovasjon Norge mener Sterud gjør lurt i å sondere markedet før hun eventuelt forlater fast jobb, Vis mer

- Ved å trappe ned i fast jobb mens du tester ut forretningsideen din, som lektoren her, minimerer du risikoen for å stå uten jobb eller penger hvis løsningen din ikke er levedyktig, og for mange kan det fungere, sier Eide og legger til:

- Å teste ut forretningsideen er essensielt for å finne ut om det finnes kunder som er interessert i produktet eller tjenesten din og hva betalingsviljen deres er. Mange undervurderer hvor mye jobb det innebærer å starte bedrift,.

Har du har en forretningsidé som representerer noe vesentlig nytt i markedet og har planer om vekst for gründerbedriften din, kan du søke Innovasjon Norge om markedsavklaringstilskudd.

- Men et slikt tilskudd går til testing og utvikling, ikke til egen lønn. Normalt må du belage deg på liten inntekt og hardt arbeid i startfasen av gründerkarrieren. Men lykkes du som gründer, er det mest sannsynlig verdt den store innsatsen, sier Eide.

Gunilla Sterud har definitivt fått smaken på gründerlivet, selv om smykkene hennes ikke kommer inn under Innovasjon Norges støtteordninger. Kanskje kommer hun til å designe flere produkter i framtiden.

LES OGSÅ: Trine Lerum er fjerde generasjon syltetøysjef

Ikke plass til energityver

- Vi får se, det er en stor verden og mye «upløyd mark», ikke bare med tanke på ulike markeder, men også produkter jeg ønsker å designe og produsere, sier Sterud, som også har noen betraktninger rundt det å etablere egen business som kvinne.

- Jeg opplever at mange ser på det som en selvfølge at en mann ofrer masse for gründervirksomheten sin - mens kvinner fortsatt møtes med forventninger om at «barna kommer først». Jeg prioriterer selvfølgelig barna mine, men det er klart jeg må bruke mye tid på smykkene også. Sånn sett bryter jeg kanskje med en del morsidealer, men det får så være, sier Sterud.

Hun har dessuten noen råd å komme med til andre kvinner som vurderer å starte eget.

- Rydd vekk mennesker, og kanskje særlig menn som ikke forstår prioriteringene dine. Det har du ikke plass til. Jeg har sluttet å tilpasse meg sånne, sier Sterud.

Og til sist: - Skal du lykkes må du stole på egne instinkter, ikke være for naiv, og samtidig være ydmyk i møte med forhandlere og kunder. De gir deg viktige tilbakemeldinger som du kan bruke videre.

LES OGSÅ: Gründer: - Synd så mange kvinner velger trygghet framfor egen bedrift

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: