GET INSPIRED: Trondheimsdama Silje Landevåg (33) driver i dag nettbutikken Get Inspired sammen med sin bror Sindre Landevåg. FOTO: Silje Helgesen
GET INSPIRED: Trondheimsdama Silje Landevåg (33) driver i dag nettbutikken Get Inspired sammen med sin bror Sindre Landevåg. FOTO: Silje Helgesen
Get inspired:

Get Inspired-gründer Silje: - Jeg jobbet i to år uten en eneste krone i lønn

Ni år etter oppstart håvet nettbutikken til Silje Landevåg (33) inn hele 166 millioner kroner.

- Jeg var 24 år, kom rett fra skolebenken og var vant til å klare meg på lite. Naiv var jeg kanskje også, og veldig uredd for alt som kunne gå galt. Jeg tok liksom opp et lån på 200.000 kroner og så på det selv som et slags studielån, og så var det i gang. Det forteller gründer og forretningsutvikler Silje Landevåg (32) om oppstarten av nettbutikken Get inspired.

Året var i 2009. Nesten nyutdannet og full av begeistring lærte hun seg alt fra å føre regnskap, legge inn bestillinger, opprette avtaler med posten, etablere kundeservice, pakke varer og ta seg av markedsføring. Nå hadde hun dessuten satt i gang for mye for at hun kunne trekke seg fra alt i slitsomme perioder, selv om det ofte var det hun ville.

Så hva måtte hun gjøre? Jo, fortsette å jobbe videre.

I dag er Get Inspired best kjent som en nettbutikk med tur- og treningsklær for kvinner. På sosiale medier kommuniserer de på et venninneaktig språk, noe som gjør at mange gjerne legger ekstra godt merke til akkurat denne sportsbutikken. De fører over 60 merkevarer og har sterkt fokus på tydelige mønstre og farger.

Psst! Drømmer du om å starte for deg selv?

Ensom tid

- Jeg husker starten på det som etter hvert ble Get Inspired som en litt ensom tid. Dagen lang satt jeg hjemme ved kjøkkenbenken i leiligheten min helt alene og hadde ingen å sparre med på utfordrende dager. Det var mye ansvar og ekstremt mye jobb, uten at det var noe økonomi i det.

- «Det som etterhvert ble Get Inspired» - hva var det i utgangspunktet tenkt som?

- Jeg tok jo som mange andre en bachelor i internasjonal markedsøring på BI, og startet deretter på Gründerskolen ved Høyskolen i Oslo og Akershus - for å bygge kompetanse og skille meg ut i arbeidsmarkedet. Gjennom studiet var jeg og en gruppe andre elever på utveksling i Shanghai, hvor vi blant annet la merke til at det var ekstremt dårlige treningsfasiliteter der. Det var minimalt med treningsstudio og dårlige forhold utendørs for løping og sykling.

LES OGSÅ: Å bytte ut bussen med sykkelen kan ha langt større effekt enn du tror

Treningsvideoer

Silje og noen medstudenter begynte derfor å trene til treningsvideoer, og tenkte raskt at «det må jo finnes noe mer moderne enn dette her» om det utvalget som var å finne på markedet. Da dukket det plutselig opp en idé om å lage egne treningsvideoer og selge videre.

Ideen ble ved tanken, for før hun visste ordet av det var hun hjemme i Norge igjen - noe som skulle vise seg å bli vanskeligere enn hun hadde forestilt seg.

Her ble hun nemlig møtt med en realitet som var både frustrerende og brutal. Hun søkte utallige jobber, men ble dessverre nummer to på alle jobbintervjuer. Hun hadde også en lengre periode hvor hun ikke en gang ble innkalt til et eneste intervju.

- Jeg ville så mye, men fikk ikke muligheten til å vise meg frem.

For å være litt produktiv ved siden av jobbsøkingen lekte Silje seg derfor med en forretningsplan. Ideen var i utgangspunktet å fortsette med ideen om treningsvideoer, noe som også ble de første produktene som ble solgt på Get Inspired, men den unge gründerspiren fant fort ut at det var både dyrt og tidkrevende å jobbe med, dessuten var jo DVD på vei ut.

- Dette var da jeg bodde i en bitteliten leilighet i Bogstadveien i Oslo og bestemte meg for å fylle hele kåken med treningsutstyr. Nå skjønte jeg nemlig at det var inntjening og salg jeg måtte satse på.

Gjennombrudd

Men selv om hun etter hvert fikk solgt en del utstyr, følte hun fortsatt ikke at hun hadde knekt koden. Hun klarte å skape en kundebase, men slet med gjensalg. Hvor skulle hun få pengene fra? Folk handlet, men de trengte liksom ikke mer etter første handel.

- Jeg tok inn første parti med treningsklær desember 2010, og i starten av 2011 hadde jeg januarsalg. Da traff jeg endelig spikeren! Noen måneder etter at klær ble en del av pakken skrev også KK en artikkel om tightsen som gir deg knallfin rumpe og lenket til nettbutikken min. Bestillingene rant inn! Det var på en måte mitt store gjennombrudd, forteller Landevåg engasjert.

- Hvordan turte du å satse?

- På det tidspunktet føltes det ikke ut som noen «big deal». Jeg hadde kun meg selv å tenke på og hadde dessuten masse å gi - jeg satset heller aldri mer enn jeg hadde råd til å tape. Det er nok verre for en person med en familie å forsørge, og å si opp en godt betalt jobb for å starte sitt eget - men også der handler det om å tro på seg selv.

De første to årene hadde hun tross alt ikke en eneste krone i lønn, og årene etter var preget av lav inntekt da hun kun tok ut akkurat det hun trengte for å leve.

- Motivasjonen var liksom en helt annen enn å ha mye penger - dette skulle jeg få til. Og så er det jo selvfølgelig deilig å få igjen for strevet nå.

Om å oppnå suksess

For siden den gang har Get Inspired vokst raskt. I dag huser de litt under 30 ansatte, og hadde i fjor en omsetning på hele 166 millioner kroner. Landevåg har overordnet ansvar for marked og innkjøpsstrategi i nettbutikken, samt at hun har hovedansvar for deres egne nyoppstartede merke Love It. Daglig leder for bedriften er hennes bror Sindre Landevåg, som fikk jobben da Silje ble gravid i 2012.

33-åringen er stolt over at hun har klart å bevege seg fra kjøkkenbenken på hybelen til robotbaserte lager og mer fancy kontorer på kun noen år.

- Hva betyr egentlig ordet suksess for deg?

- Suksess for meg kan være alt fra små til store ting i hverdagen. Suksess kan være en hobby, en jobb eller å lykkes med noe du vil endre på eller få til på hjemmefronten. Jeg har også blitt mer opptatt av at suksess skal være selve reisen, ikke bare destinasjonen man til slutt skal ankomme. En typisk feil jeg merker at mange gründere gjør er å ikke ta seg tid til å nyte det man har oppnådd, men heller jage videre etter neste mål med en gang. Det tror jeg at jeg har blitt flinkere til med årene - å lene meg tilbake og nyte litt også.

Uforutsigbar hverdag

Selv om nettbutikken går så det suser, og Silje har mange spreke ideer på tapetet, kan det å være leder og ha ansvaret for en bedrift til stadighet by på utfordringer - både på jobb og privat. Landevåg sier at det vanskeligste er å hele tiden måtte brøyte vei, uten å vite hva som venter rundt neste sving.

- Hverdagen er uforutsigbar fordi man ikke kan forberede seg på utfordringer, man må bare ta det som det kommer. Det er tungt å ha ansvar, og jeg har nok flere ganger tatt ting personlig og bragt det med meg hjem. Nå som jeg har mer erfaring har jeg heldigvis blitt flinkere til å distansere meg, sier hun og fortsetter:

GJORDE ALT: I starten av Get Inspired-eventyret sto Silje selv bak alt arbeidet som ble gjort. Hun kledde seg til og med opp i treningsklær og tok produktbilder med selvutløser på kameraet. Foto: Silje Helgesen
GJORDE ALT: I starten av Get Inspired-eventyret sto Silje selv bak alt arbeidet som ble gjort. Hun kledde seg til og med opp i treningsklær og tok produktbilder med selvutløser på kameraet. Foto: Silje Helgesen Vis mer

- Ellers så er den største utfordringen å føle at man ikke strekker til. Jeg vil alltid jobbe hardere, gjøre mer og være på flere steder samtidig. Men døgnet har bare 24 timer, så man må bare akseptere at man ikke klarer alt – hvis ikke blir man utbrent.

Ofre tid

For å lykkes som gründer må man være villig til å ofre en del ting i privatlivet. Landevåg har blant annet valgt å heller ha færre, nære og gode venner enn hundrevis av bekjente. Hun dropper det hun ikke vil bruke tiden sin på, og er med familien så mye hun kan.

- Jeg kan ikke alltid være med på alt, rett og slett fordi jobben går foran det meste. Samtidig har jeg aldri følt at jeg har gått glipp av noe i livet, heller tvert imot, sier hun og trekker frem at hun hittil har fått opplevd mer enn de fleste hun kjenner og hatt en enorm personlig utvikling.

- Det ligger mye lærdom å måtte jobbe med alt i en bedrift; organisajonsutvikling, lover og regler, strategi på ulike nivåer og det å være oppdatert på en verden i lynrask utvikling.

LES OGSÅ: Slik startet hun Brow Rehab: - Det handler om å ta en sjanse og å forsøke å oppfylle en drøm

Typisk hverdag

- Hvordan ser en typisk hverdag for deg?

- Ved siden av jobben så er jeg jo mamma til to små jenter på 3 og 6 år. Jeg og barnefaren er skilt og har delt ansvaret 50/50, så de ukene hvor jentene er hos meg er det opp kvart på seks om morgenen for å levere de i barnehagen - før jeg drar videre til kontoret. Der har jeg en vanlig arbeidsdag på 7-8 timer. Så er det middag og forhåpentligvis en treningsøkt. De ukene hvor jeg ikke har jentene blir det som regel ekstra lange jobbdager i tillegg til en del reising i den forbindelse. Jeg vil si at hverdagen min er mer «normal» og stabil nå enn tidligere.

- Føler du aldri behovet for å slappe av?

- Jo, absolutt! For å hente krefter og koble ut vil jeg aller helst reise bort, ellers så kan det hjelpe å bare ta hjemmekontor en dag for å være i fred. Jeg har faktisk ekstremt mye behov for egentid, og merker at jeg på fritiden har lyst til å trekke meg mer tilbake for å få ro. Søvn er også utrolig viktig for meg. Jeg legger meg klokken ti hver eneste kveld.

Til tross for at hun i mange år har hatt et hektisk liv med Get Inspired som jobb, tror hun aldri at de nærmeste rundt henne har opplevd henne som fraværende.

- Jeg har alltid vært til stede for barna mine og vært med på alt. Dessuten har jeg et ekstremt nært bånd med foreldrene mine og mine kjære venninner. Tid med disse menneskene er også noe som gir meg superkrefter.

Gode egenskaper

- Hvilke personlige egenskaper tror du at du har, som gjør at Get Inspired går så bra?

- Jeg tror fordelen min i denne bransjen er at jeg er både kreativ og strategisk. Jeg kommer med gode ideer, samtidig som at jeg evner å sette de ut i livet. Så er jeg flink til å få med meg flinke folk til å gjennomføre. Det blir det resultater av.

- Og så til det kanskje mest avgjørende: jeg er ekstremt opptatt av tidsbruken min. Den tiden jeg bruker på jobben skal føre meg til målet, derfor har jeg time for time planlagt og spør meg selv med jevne mellomrom «er dette noe som fører oss til målet, eller er det et sidespor?».

- Hun har ikke gitt seg

Partner i gründerselskapet StartupLab og tidligere ledende person i Opera Software, Rolf Assev, mener stayerevne er helt sentralt for at gründere som Silje skal lykkes.

- Silje er en fantastisk gründer som i likhet med alle andre suksessfulle gründere har klart å lykkes fordi hun ikke har gitt seg. De første årene for henne var enormt mye jobb, liten omsetning og ingen lønn. Veldig mange ville da ha kastet inn håndkle og tatt seg en jobb som en vanlig ansatt. Skal man lykkes som gründer må man drives av en sterk visjon om å oppnå noe, sier Assev.

GRÜNDEREKSPERT: Rolf Assev er partner i StartupLab og tidligere ledende person i Opera Software som ble verdens beste på mobile nettlesere med over 350 millioner brukere. Foto: StartupLab
GRÜNDEREKSPERT: Rolf Assev er partner i StartupLab og tidligere ledende person i Opera Software som ble verdens beste på mobile nettlesere med over 350 millioner brukere. Foto: StartupLab Vis mer

Han sammenligner gründeryrket med å være toppidrettsutøver - man må tåle mange nederlag på veien, og man må reise seg.

- En utfordring for mange gründere er at man tror man har et produkt som kan brukes av alle. Suksess for de fleste gründere ligger derimot i å prøve å bli verdens beste i en liten nisje. Etter noen år med motgang valgte Silje å fokusere på sin klare nisje: kvinner og trening gjennom nettbutikk. Hun var også blant de første som forstod verdien av å bruke bloggere i markedsføring av egne produkter, og gjennom blant annet et tett samarbeid med enkelte profilerte bloggere så klarte Silje å bygge et sterkt brand, sier Assev og legger til:

- Silje er rett og slett en av de etter hvert mange rockestjernene vi har i Norge av kvinnelige gründere, og det er kanskje noe av det viktigste vi kan ha for å motivere andre kvinner til å bli gründere!

LES OGSÅ: Da Nina skjønte at hun nærmest «smuglet» skjønnhetsprodukter til Norge, bestemte hun seg for å satse på egen bedrift

LES OGSÅ: Hvilken gründertype er du?

Til forsiden