SAGT OPP JOBBEN: Gina har nylig sagt opp jobben sin som forretningsutvikler for å satse fullt på Bærepose. Hun har også hatt en del egne agenturer tidligere, og mener hun alltid har hatt en gründer i magen. FOTO: Ida Bergersen
SAGT OPP JOBBEN: Gina har nylig sagt opp jobben sin som forretningsutvikler for å satse fullt på Bærepose. Hun har også hatt en del egne agenturer tidligere, og mener hun alltid har hatt en gründer i magen. FOTO: Ida Bergersen
Sexy og gjenbrukbar:

Gina driver et eget selskap sammen med døtrene sine på 10 og 12 år. Sammen lager de «gjenbrukbare og sexy» bæreposer

- Prosjektet har knyttet oss nærmere sammen, og jeg tror jentene mine ser på meg på en annen måte nå enn før.

Svarte, grønne og gullfargede. Militærmønstret og dyreprint. Slik ser de gjenbrukbare bæreposene til Gina Nyquist (42) og døtrene Karen (12) og Amalie (10) ut. Miljøprosjektet var i utgangspunktet ment som en slags lommepenge-avtale, da Gina ville at barna skulle jobbe mer for ukepengene sine - og faktisk se verdien av penger. De skulle bruke litt tid på egen bedrift, for så å få penger for den jobben de har gjort.

Etter hvert utviklet det seg til å bli noe mer enn bare god lærdom for barna.

- Når barn bare får og får blir de vant med en holdning som ikke er helt bra. Mine barn trengte aldri å tenke noe særlig på morgendagen, fordi det ordnet seg jo til slutt uansett. Jeg ble bekymret for at dette skulle påvirke deres generelle engasjement, alt kom så lettvint. Så siden jeg er utdannet forretningsutvikler bestemte jeg meg for å lære bort litt av min kompetanse til dem, sier Gina til KK.

Hun og jentene kom frem til at de sammen skulle opprette et nettbutikkonsept - som de var enige om at skulle ha noe med miljøet å gjøre. Prosjektet skulle være bærekraftig, og de skulle på en eller annen måte være med på å gi noe tilbake til den stakkars jorda vår.

Plastikkhvalen avgjorde

- Og akkurat rundt den tiden vi satt og diskuterte hva vi skulle gå i gang med, så smalt det i nyhetsbildet. Dette var i desember i fjor, og jeg tror det er umulig å glemme den stakkars hvalen som plutselig fikk enorm medieoppmerksomhet. «Plasthvalen» som rørte en hel verden med hele 30 plastposer i magen. Plastikk er jo et kjempeproblem, og etter denne hendelsen ble vi alle tre enige om at dette var noe vi skulle rette prosjektet vårt mot.

- Har du alltid vært opptatt av miljøet?

- Nei, det skal jeg innrømme å si at jeg ikke har. Men jeg har en venninne som er det - og om man er venn med henne, så er det umulig å ikke få med seg at jorda sliter. I tillegg har jeg selvfølgelig blitt mer engasjert nå. Etter at jeg begynte å undersøke og se nærmere på plastproblemtatikken, ble jeg bare mer og mer bevisst på hvor stort sette problemet egentlig er, sier Gina.

Hun og jentene ville derfor skape noe som lages av noe annet enn plast, og som helst kan bidra til å fjerne noe av den plasten som befinner seg i havet i dag. Konseptet «Bærepose» ble til - og det samme med uttrykket «sexy og gjenbrukbar».

Produktene til «Bærepose» er laget av bomull, økologisk bomull, resirkulert plastikk og resirkulert marin plastikk - altså søppel som forurenser sjøen. En bærepose rommer cirka det samme som to plastikkposer fra butikken.

LES OGSÅ: Get Inspired-Silje: - Jeg jobbet i to år uten en eneste krone i lønn

Stor fremgang

Nå har Gina sagt opp jobben for å fokusere 100 prosent på prosjektet, for etter at «Bærepose» ble etablert i desember i fjor har det nemlig gått veldig bra med familiebedriften. Ifølge tall fra SSB er andelen kvinner i nyetableringer av både enkeltpersonforetak og aksjeselskap i vekst. I 2016 var 38,2 prosent av etablererne i personlig eide foretak kvinner.

«Bærepose» har samarbeidet med noen fabrikker som har hjulpet dem med å finne det riktige «imaget» for dem, og har i dag et godt utvalg av flotte bæreposer som flere og flere tar i bruk istedenfor plast. På kun to måneder har de gått inn i samarbeid med rundt 100 butikker.

- Plastposer er definitivt lønnsomt for butikkene, noe det utvilsomt kommer til å være i lang tid. Kjedene selger mer av det enn kaffe, så dette er nok en forretningsmodell de fleste vil verne om, uansett hvor skadelig det er. Derfor er jeg utrolig stolt over at den lille bedriften vår har klart å få så mange samarbeidspartnere på kort tid.

- Hvorfor tror du folk liker akkurat deres bæreposer så godt?

- Flere dagligvarebutikker blant annet har jo laget egne bærenett, som Rema 100 og Kiwi, men disse er stort sett laget av polyester og er heller ikke nedbrytbare. Dessuten er de grusomt stygge! Jeg kjøpte noen av dem bare for å se, men det endte selvfølgelig med at de ble liggende i skuffen - jeg tok de aldri med på butikken, forteller Gina.

Hun tror årsaken til dette mest sannsynlig er hvordan bæreposene ser ut. Folk er generelt opptatt av utseende og hva de har på seg, så da er folk kanskje opptatt av å ha en fin bærepose også?

AMBASSADØR: Både Gina og døtrene er selv veldig opptatt av å være gode ambassadører for merket sitt, og bruker bæreposene hver eneste dag. Det er også en del bloggere som har fått øynene opp for den miljøvennlige bedriften. FOTO: Ida Bergersen
AMBASSADØR: Både Gina og døtrene er selv veldig opptatt av å være gode ambassadører for merket sitt, og bruker bæreposene hver eneste dag. Det er også en del bloggere som har fått øynene opp for den miljøvennlige bedriften. FOTO: Ida Bergersen Vis mer

Usexy navn

- Det er her vi kommer inn. Vi tilbyr praktiske poser som i tillegg er fine. Ikke alle har råd til de freshe fra Gucci, men de aller fleste kan unne seg et fint nett fra «Bærepose». Prisene våre ligger på mellom 149 og 399 kroner.

Gina forteller at de først kalte prosjektet «Bærepose» bare for å gjøre narr av det - fordi det er så utrolig usexy. Men så ombestemte hun seg, og valgte faktisk å beholde det enkle norske navnet.

- Bærepose er jo overhodet ikke noe gøy, men jeg så humoren i det og begynte å tenke: «hvordan får vi dette både sexy og gjenbrukbart?». Jeg gjorde det deretter så enkelt som å sy en lappe inni posene hvor det står #sexyoggjenbrukbar. Det fikk kundene våre så begeistret at de faktisk sendte tilbake de nettene de allerede har kjøpt for å få lappen påsydd. Mange deler også bilder av seg med nettet sitt og tagger det som en hashtag på Instagram i tillegg. Kjempegøy!

Psst! Drømmer du om å starte for deg selv?

Jentenes oppgaver

- Hvilke oppgaver har døtrene dine i dette selskapet?

- Jentene er med på alt, så jeg har prøvd å gi de noen morsomme titler som de ler litt av. Amalie på 10 er CDO og Karen på 12 er visepresident - begge vil være med på alle beslutninger som tas. Det var derfor litt dårlig stemning da de ikke fikk lov av meg til å ta seg fri fra skolen for å gjøre intervju med KK i dag, ler Gina.

Arbeidsdagene med «Bærepose» består av utvikling av produkt, design av hjemmeside og logo, samt at de tar både bilder til sosiale medier og skriver tekster.

- Begrepet sexy og gjenbrukbar derimot - det skal jeg innrømme at var mitt forslag, for det syntes de var sååå flaut. Kul og resirkulert kunne de kanskje leve med, spøker 42-åringen.

ENGASJERT: Jentene til Gina bruker omtrent en time hver dag til jobbing med Bærepose, og synes selv det er veldig stas. FOTO: privat
ENGASJERT: Jentene til Gina bruker omtrent en time hver dag til jobbing med Bærepose, og synes selv det er veldig stas. FOTO: privat Vis mer

Lærer bort til venner

Gina beskriver miljøprosjektet som en lærereise for hele familien. De lærer noe nytt hver eneste dag - både innen sosiale medier og andre deler rundt det å drive egen business. Men det har også knyttet dem nærmere sammen.

- Jeg tror jentene ser på meg på en annen måte nå enn før. Dessuten er de stolte over hva de har fått til. Alle synes det er veldig gøy å skape suksess som et team. En ting er om de gjør det bra på skolen eller om jeg gjør noe kult på jobben, men det er liksom noe spesielt når vi klarer ting sammen. De føler at de er med på noe fra tidlig alder, samtidig som at de plukker opp mange av de verdiene rundt det å være miljøbevisst. Det setter de høyt i hverdagen.

Karen og Amalie bruker rundt en time på «Bærepose» hver dag. Gina er opptatt av at det ikke skal gå utover noe annet i livet deres - og selvfølgelig at jobben skal være noe som føles gøy.

ÈN KONKURRENT: I Norge er det en dame til som selger bærenett, men Gina og jentene er de eneste som har kun økologiske eller resirkulerte produkter. FOTO: Privat
ÈN KONKURRENT: I Norge er det en dame til som selger bærenett, men Gina og jentene er de eneste som har kun økologiske eller resirkulerte produkter. FOTO: Privat Vis mer

- Har du inntrykk av at jentene lærer bort kunnskap om miljøet til venner og andre folk på skolen?

- De tar det faktisk med seg på skolen og snakker mye om det. Et eksempel på det er da de for en stund siden fikk beskjed om å ta med seg en t-skjorte oppi en plastpose - det syntes de var helt forferdelig og ville heller ta med seg mange «Bæreposer» som alle elevene kunne bruke det istedenfor.

Gina tror det er enklere å få barn til å bli mer bevisst på miljøet enn voksne.

- Barn er glad i å bade, de liker sjøen og de liker dyr. Det er veldig nærliggende for dem å bli engasjert i plastproblematikken.

Økonomien i selskapet

Bare i august solgte familiebedriften hele 7,5 tusen bæreposer, men til tross for gode salgstall og gode samarbeidspartnere, går økonomien fremdeles i null.

- Den går i null rett og slett fordi det er veldig kostbart å skape noe. Etter jul skal vi derimot slakke ned på kvantiteten og ikke vokse på en stund, men heller fokusere på kvalitet. Spør du meg ser ut som at dette kan bli en lønnsom butikk. Tydeligvis er det mange som har lyst på fine OG miljøvennlige bæreposer!

LES OGSÅ: Skjønnhetsgründerne Katherina og Silje har satset på egne forretningsideer

Til forsiden