Jobb, Karriere & økonomi

- Gjør noe du er god på, du trenger ikke starte fra scratch

Kjersti og Trine ville starte noe eget, ikke nødvendigvis begynne med noe helt annet. De tok kompetansen sin som markedssjefer og bestemte seg for å leie den ut.

LEIER UT MARKEDSFØRERE: Fra venstre: Kjersti Rynning Borander, Tone Nordby, Trine Romskoug, Hanne Teigen Gjerde og Tonje Løw Hansen. Foto: Presse
LEIER UT MARKEDSFØRERE: Fra venstre: Kjersti Rynning Borander, Tone Nordby, Trine Romskoug, Hanne Teigen Gjerde og Tonje Løw Hansen. Foto: Presse Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kjersti Rynning Borander og Trine Romskoug hadde vært bekjente via Trines søster i mange år, og jobb var ofte et samtaleemne dem i mellom. På en tur til Karibien for fire år fant de virkelig tonen - og nok en gang ble jobbsituasjonen diskutert.

Om det var varmen, sanden eller drinkene som stimulerte til kreativitet er uvisst. De to fant ganske raskt fant begge ut at de ønsket å gjøre en endring på jobbfronten.

- Jeg hadde jobbet åtte år i en fast stilling som markedssjef jeg trivdes i, men hadde akkurat sagt opp jobben og kjente at jeg var klar for noe nytt, sier Trine.

- Jeg var også i samme situasjon. Tanken på å starte noe eget var noe jeg hadde lekt med en stund, og i samtalene med Trine ble det tydelig at dette var noe vi kanskje kunne få til, sier Kjersti og ser bort på partneren, kollegaen og nå også venninnen Trine.

AMBISJONER OM VEKST: Kjersti Rynning og Trine Romskoug etablerte selskap sammen i 2013. De håper å være rundt tjue ansatte i 2020. Foto: Presse
AMBISJONER OM VEKST: Kjersti Rynning og Trine Romskoug etablerte selskap sammen i 2013. De håper å være rundt tjue ansatte i 2020. Foto: Presse Vis mer

LES OGSÅ: - Jeg tror mange kvinner kvier seg for å starte egen bedrift

Ønsket ikke helomvending 

Etter returen fra Karibien tilbake til den norske, langt mindre luksuriøse hverdagen, var ønsket om å starte noe sammen, like sterkt. Og de hadde funnet ut at de i grunnen ikke ønsket å drive hverken butikk, kafé eller bytte fagområde

- Vi hadde egentlig ikke lyst til å gjøre noe helt annet - begge følte at vi både trivdes med og mestret rollen som markedssjefer, sier Trine.

Etter uante mengder kaffe og drodlingsmøter ble ideen om Markedssjefene.no født. For hva hadde de kommet fram til? Jo, at det finnes en rekke små og mellomstore bedrifter der ute med stort behov for markedsføring i på deltid eller i krevende perioder som ikke har en fast markedsavdeling.

- Det er her vi kommer inn. Vi leier ut oss selv og markedsføringskompetansen vår, og flytter enten inn på kundens kontor for en periode, eller lager avtaler om et fast antall timer. Vi kan også gå inn i forbindelse med sykemeldinger eller permisjoner. Alt skreddersys etter kundens behov, forklarer de to.

- Det kalles «marketing for hire» på amerikansk, og betyr enkelt og greit at vi leier ut kompetansen vår til bedrifter som ikke har fast markedsavdeling, sier Kjersti.

Like etter ideen ble født, bestemte de seg for å satse. Et kontor ble etablert i utleiehybelen til moren til Trine, og der satte de i gang med kaffetrakter, mobiltelefoner og PC, samt noen kontormøbler fra Finn.

- Det var ganske enkle kår ja, ler de to, og understreker at det var viktig å ikke starte opp med høye utgifter.

I skrivende stund består selskapet av syv ansatte og søker etter flere. Med andre ord har selskapet vokst jevnt og trutt siden oppstarten i august 2013. Fra en omsetning på 400.000 det året, omsatte selskapet for 6.2 millioner i 2016, og målet er å vokse til 15-20 ansatte og 20-25 millioner i omsetning i 2020.

- Vi har i grunn ganske store ambisjoner om vekst. Det er gøy å merke at konseptet treffer, og at vi kan ansette flere, sier Kjersti.

Etter alle solemerker vil selskapet nå den magiske 5-årsgrensen om et drøyt år. Ifølge statistikken når de færreste nyetableringene denne alderen.

I en rapport om gründere i Norge fra 2015, levert av analyseselkapet Menon, slås det dessuten fast at kvinnelige gründere lykkes i mindre grad enn menn, og at fem år etter oppstart var kvinneandelen lav blant de mest suksessfulle etableringene. 

Likevel, i de næringene dominert av kvinnelige gründere, gjorde kvinnene det like godt, eller bedre enn gjennomsnittet.

- Det er store endringer i arbeidslivet for tiden. Mange opplever nedbemanninger og stadig flere tjenester outsources. Det er rimeligere å leie inn kompetanse enn å ansette og vi merker at det er et behov for det vi tilbyr, sier Trine.

- Hva har vært det morsomste ved å starte eget?

- Det er vel å bestemme selv. Det er motiverende å merke at man får det til, at vi skaper arbeidsplasser, og at all innsats går inn i ditt eget foretak, forklarer Trine.

Kjersti nikker bifallende. 

Ifølge Kjersti og Trine har samarbeidet de to i mellom fungert optimalt, noe begge to var spente på da de startet opp.

- Vi var ikke nære venninner, men bekjente som valgte å satse sammen fordi vi fant ut at vi ville det samme, og hadde de samme grunnverdiene når det gjaldt å drive en virksomhet. var akkurat like  brennende engasjerte sier Trine.

Kjersti mener det var en fordel at de ikke var bestevenninner fra før.

- Jeg tror det har gjort at samarbeidet har gått så bra som det har gjort.

LES OGSÅ: Hvilken gründertype er du?

-Føles tryggere med en partner

Siv Isabel Eide er seniorrådgier og ansvarlig for kvinnesatsningen i Innovasjon Norge.

- Å starte egen business er krevende og mange foretrekker å gjøre det sammen med en annen – særlig om målet er å skape vekst og arbeidsplasser. Det kan føles tryggere å ha en medspiller i oppturer og nedturer enn å stå helt alene. Men skal du unngå konflikt og at vennskapet ryker er det er viktig å ha avtaler for eierskap, rettigheter, arbeidsoppgaver, arbeidstid og økonomi, sier hun til KK.no.

JOBBEKSPERT: Siv Isabel Eide er ansvarlig for kvinnesatsingen i Innovasjon Norge. -  Foto: Presse
JOBBEKSPERT: Siv Isabel Eide er ansvarlig for kvinnesatsingen i Innovasjon Norge. - Foto: Presse Vis mer

Dette aspektet er noe Kjersti og Trine har vært nøye med. Ryddige forhold hele veien. Og evnen til å ta opp ting som dukker opp underveis. Ulik rollefordelingen dem i mellom er også viktig, etter at selskapet har vokst. Kjersti er daglig leder - og Trine er styreleder. 

Vi har litt ulike interesser og fagområder, og det tror vi er en fordel.  

- Også tror vi det viktig å ha noen felles mål og en felles risikoforståelse. Hva tåler vi? Hvordan skal økonomien vår se ut? Har man veldig ulike grunnverdier kan antakelig skjære seg, sier Trine.

Eide fra Innovasjon Norge mener det er viktig at kompetansen til oppstarterne utfyller hverandre, og at eventuelle nyansettelser også bidrar med ny kompetanse. Det kan også være en fordel å ha staket ut kultur og visjoner for bedriften. 

- Med flere personer i teamet, får du også flere synspunkter og ideer, og det er større muligheter for innovasjon, sier hun.

- Vi ser alltid etter noen som er flinkere enn oss selv når vi ansetter, slår Kjersti fast.

Men at det foreløpig bare er jenter i selskapet - er egentlig en tilfeldighet, ifølge de to gründerne.

- Vi er åpne for menn! Men det er ganske mange kvinner i markedsavdelingene rundt om kring, så det er antakelig derfor vi er en jentegjeng foreløpig, sier Kjersti som understreker at miljøet er viktig for dem.

- Har dere noen råd til andre som vurderer å starte eget?

- Gjør det du er god på! Du trenger ikke nødvendigvis finne opp noe, eller begynne helt på scratch, mener Kjersti.

- Og hvis du har familie er det viktig at de vet hva som kreves. Det har vært sinnsykt mye jobbing, og det er det nok for alle som startet eget. Noen ganger tenker jeg at det et under at vi begge to fortsatt er gift, ler Trine.

LES OGSÅ: Slik blir du tøffere på jobb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer