DAMEN BAK MERKET KINGSLAND: – Hestene har lært meg å bli strukturert og ta ansvar, sier Lin Kingsrød, gründeren bak merket Kingsland. FOTO: Jan Ivar Vik
DAMEN BAK MERKET KINGSLAND: – Hestene har lært meg å bli strukturert og ta ansvar, sier Lin Kingsrød, gründeren bak merket Kingsland. FOTO: Jan Ivar VikVis mer

Rideklær:

– Ingen av oss hadde jobbet med mote

Etter å ha gått i de samme rideklærne dag etter dag, lengtet Lin Kingsrød etter noe nytt. 20 år senere er hennes eget klesmerke blitt en stor suksess.

Livet med hester har alltid vært noe helt spesielt for Lin Høgsaas Kingsrød. Hun var kun sju år gammel da hun begynte å ri, og 12 da hun fikk sin første ponni på deling med tvillingsøsteren Cecilie. Kicket ved å hoppe over hindre var det beste med det. Da jentene fikk sine egne hester, begynte de å konkurrere i sprangridning. Begge kom på landslaget. Lins høydepunkt var da hun som 16-åring nådde semifinalen under europamesterskapet i Roma.

– Du forelsker deg i et dyr som du også utvikler deg med. Jo mer du trener, jo bedre blir du. Det er en stor utfordring og ikke så lett. Og når du så mestrer noe du har vært litt engstelig for, er det en lettende følelsen som du vokser mye på, forteller den nå 44-årige Lin Kingsrød på kontoret hjemme i Sarpsborg.

Bare tvillingsøsteren rir fortsatt stevner på høyt nivå, akkurat som Lins 20 år yngre halvsøster Tine, som er blitt norsk mester. Søstrene var også med på Norges største ridekonkurranse, som åpner den internasjonale world cup-serien.

– Tidligere het det bare Oslo Horsesehow, nå heter det Kingsland Oslo Horseshow, forteller Lin, som for fem år siden kjøpte seg inn som hovedsponsor med sitt populære ridesportsmerke.

Konkurransene har alltid vært hennes omdreiningspunkt. Mens mange slutter med sporten når de begynner å få kjærester, var det nettopp på et ridestevne at Lin møtte sin kommende mann. Dag Ove Kingsrød het den høye og ambisiøse rytteren som eier et transportfirma med sin familie.

Da paret var nygift, flyttet de til Tyskland, for å kunne delta i de store stevnene rundt omkring i Europa. 10 hester tok de med seg fra gården hjemme i Norge. Hver uke kjørte de til konkurranser i land som Portugal, Spania og Italia, mens de byttet på å sitte bak rattet under de lange turene i hestelastebilen. Mange ganger red de mot hverandre.

– Det der er unikt i ridesporten – at menn og kvinner konkurrerer mot hverandre og at du kan være 22 eller 45 år, det er ingen begrensninger. Heller ikke hvis du rir i OL, forteller Lin, som også hadde samme dresskode som mennene: hvite ridebukser, en hvit skjorte og en tettsittende jakke som ikke må flagre slik at hesten distraheres.

Lengtet etter noe nytt å gå med

Variasjonen var ikke så stor, heller ikke i stallen eller under trening. Når Lin hver eneste dag iførte seg de samme praktiske klærne, begynte hun å lengte etter noe nytt. Og da hun en dag var gravid med sitt første barn og alene i stallen, mens Dag Ove red world cup i utlandet, fikk hun en telefon fra en venninne som jobbet i klesindustrien i Hongkong.

Sølvi Ann Waldeland var navnet på venninnen som sammen med Lin Kingsrød fikk ideen til å skape moteinspirerte rideklær. Kingsland ble navnet på deres nye univers som startet med 600 ridejakker. I dag eier Sølvi Ann 20 prosent av firmaet, mens Kingsrød-paret eier resten. Og Lin har nylig overtatt produksjonsenheten i Hongkong.

– Hestene har lært meg å bli strukturert og ta ansvar. Da jeg begynte, gjorde jeg alt selv i nesten to år. Jeg reiste rundt på stevner og pakket kasser og skaffet grossister. Så fikk jeg en ansatt mens jeg fortsatte å selge i Norge. Og så fant jeg ut at jeg måtte få det ut i Europa, forteller Lin, som tok kassene med seg i hestelastebilen.

– Først lagde jeg ridebukser. Så utvidet jeg kolleksjonen med ting som ligger litt utenfor hesteverdenen, og så ble det veldig populært. I dag ville det vært vanskeligere å bygge opp et merke enn for 20 år siden. Man skal ikke bare bli populær. Det du lager må også holde mål, sier Lin, som lanserte ridebukser med lommer og broderi i et spesielt slitesterkt stoff fra Sveits.

Jakkene utviklet seg til et utvalg av dunjakker, vester, fleece og utendørsjakker, noe ingen tidligere hadde eksperimentert med i hesteverdenen. Landslaget begynte å ri i Kingsland-klær, og merkets logo ble et statement på linje med emblemene på de engelske skoleuniformene som viser hvilken skole man tilhører.

– I starten hadde Dag Ove og jeg 25–30 hester, og ingen av oss hadde noensinne jobbet med mote. Jeg hadde studert juss og programmering, og han red på høyeste nivå. Nå er det datteren min som deltar i EM og reiser verden rundt med sine hester, sier Lin om datteren som dessuten er modell i merkets kataloger.

400 nye «styles» i året med alt det en rytter trenger

Jonathan, Maria Louise og William er navnene på Lins tre barn som er 18, 16 og 9 år gamle. I flere år var den yngste med på lasset da foreldrene konkurrerte rundt om i Europa.

I 10 år red Lin stevner mens hun bygde opp firmaet og passet sine barn. I dag har hun agenter over hele verden, blant annet i hestemekkaet Wellington i Florida. Hovedkontoret ligger hjemme i Sarpsborg der hun har 22 ansatte.

– Vi har alltid hatt positive resultater, for vi har vært flinke til å jobbe mye, og vi har vokst langsomt. Det er kun de siste fem–ti årene at jeg har egne folk på design og markedsføring. Alt det gjorde jeg tidligere selv.

Fra å ha produsert få basisting, lager hun nå 400 nye «styles» i året med alt det en rytter trenger til konkurranse og hverdag.

– Jeg er en ivrig person og synes det er morsomt å skape noe. Jeg er også streng med meg selv. Ting skal være 110 prosent, og jeg vil bli fornøyd med det vi lager – det skal være det beste. Jeg hører også at jeg har mye energi. Folk sier at jeg aldri gir meg. Jeg tror også at alt er mulig, sier Lin.

– Det viktigste er at klærne er praktiske og kan vaskes ofte, sier Lin om Kingsland-klærne som hovedsakelig henvender seg til hesteverdenen. FOTO: Jan Ivar Vik
– Det viktigste er at klærne er praktiske og kan vaskes ofte, sier Lin om Kingsland-klærne som hovedsakelig henvender seg til hesteverdenen. FOTO: Jan Ivar Vik Vis mer

Den positive innstillingen har hun flere ganger dratt nytte av. I julen 2008 fant Dag Ove henne plutselig bevisstløs i stallen etter at en hingst hadde sparket henne i hodet. Lin ble fløyet rett til sykehuset der hun ble operert. Først etter tre måneder kunne hun komme hjem.

– Jeg var heldig som overlevde. På den tiden konkurrerte jeg på et høyt nivå, og jeg kunne ikke ri på et halvt år. Det krevde for mye, og jeg hadde ikke råd til det lenger med tre barn og Kingsland. Folk spør om jeg sluttet fordi jeg ble redd, men jeg har aldri vært redd. Ridning er en sport hvor du har med dyr å gjøre. Du skal ha respekt for hesten. Du vet aldri hvordan det går, og du omgås dem hele tiden, så respekten er viktig, forteller hun.

Da hun fylte 35, følte hun at det var på tide med en forandring.

– Jeg måtte ri minst to timer hver dag for å være i toppen. Det er ikke som å gå på treningssenteret i en time. Jeg har alltid vært svært aktiv, og nå løper jeg, sykler og trener, så jeg får masse energi. Jeg er nok et konkurransemenneske. Nå har jeg appen «Endomondo», så jeg kan konkurrere mot meg selv, sier Lin og ler.

For to år siden flyttet hun vekk fra gården i Degernes da hun og Dag Ove ble skilt.

– Vi har fortsatt god kontakt. Han er deleier i firmaet, og vi driver det sammen. Barna vil også jobbe i Kingsland. Det er en familiebedrift, og jeg og datteren min prøver klærne før det kommer i produksjon.

Prøver hun dessuten å gjøre klærne så miljøvennlige

Stilen er henvendt til hesteverdenen, der folk følger moten litt, men ellers trives best i det klassiske, slik Lin selv gjør. Det viktigste er at klærne er praktiske og kan vaskes ofte.

– Ingen vasker klærne så ofte som oss, fordi vi er i stallen hele tiden, sier Lin.

For å skape en symbiose mellom naturen og hestene, prøver hun dessuten å gjøre klærne så miljøvennlige som mulig med sin nye «Earth»-kolleksjon, der klærne er laget av gjenbrukte plastflasker.

Selve Kingsland-kulten teller at fra fem år gamle jenter til en mannlig konkurranserytter på 55. Kjente ryttere som prinsesse Charlotte Casiraghi kjøper klærne, akkurat som Athina Onassis, som ble fotografert på forsiden av Vanity Fair i en Kingsland-jakke. Prinsesse Märtha Louise, som Lin har ridd stevner med, er også fan.

– Det er selvfølgelig morsomt, men det er ikke kun det som gjør det populær. Det er like viktig at dem som deltar i OL går med merket vårt, sier Lin.

Hennes siste ambassadør er dressurstjernen Charlotte Dujardin, som gir råd om ridning på motehusets hjemmeside.

– Jeg ville ha en person som jentene kjenner og kan identifisere seg med. I Norge er de fleste rytterne unge jenter, mens man i utlandet ser flest menn på konkurransene. Derfor prøver jeg å finne minst en kjent rytter fra alle de landene jeg selger i.

Felles for dem alle er at ungdommen er den tiden i livet da deres personlighet formes. De har forbilder, og hestene er hele deres liv.

– Det er en sunn idrett der man får et ansvar og tar vare på et dyr. Det er mye jobb, så du blir svært organisert. Jeg ser det med min datter, som blir strukturert og lærer seg å ta ansvar når hun reiser med hestene, tar dem ut hver dag og gir dem mat. Hestemiljøet er også veldig sosialt. Du reiser mye og er sammen med ryttere nesten hver helg. Og du er mye utendørs, både i godt og dårlig vær. I konkurransene kan det gå både opp og ned, og det synes folk er spennende, sier Lin.

Nå som hun har merket, kan hun bygge videre på det, kanskje med en parfyme eller noe annet. Men akkurat nå gjør hun det hun er best til: rideklær og hestedrømmer.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: