KLESDESIGN OG STYLING: Alva sier at hun ofte velger å sette sammen to og to ting når hun skal gå i gang med en ide. Gjerne estetikk på den ene siden og en konkret tanke eller mening på den andre. FOTO: NRK
KLESDESIGN OG STYLING: Alva sier at hun ofte velger å sette sammen to og to ting når hun skal gå i gang med en ide. Gjerne estetikk på den ene siden og en konkret tanke eller mening på den andre. FOTO: NRK
Klesdesign og styling:

- Jeg har mistet gode venner og blitt dumpa av kjærester fordi jeg har vært så oppslukt av arbeidet

Klesdesigner Alva Brosten (25) tror det kan være bra å være litt «ung og dum» når hun skal slå seg opp i den harde designbransjen.

De er unge. Og de er lovende. KK snakker med kvinner vi har troa på, og om hvordan de kom seg dit de er i dag. I dag: kles- og kostymedesigner Alva Brosten (25).

Hun er for tiden aktuell som en av studentene i NRK-serien «THIS IS IT», hvor man som seer følger unge designerspirer i overgangen fra studenttilværelse til arbeidsliv. Beinhard jobbing er stikkordet, og gjennom serien blir man vitne til at kreative drømmer står på spill - i tillegg til utfordringer i det virkelige liv.

- Designerbransjen er en hard bransje som krever mye selvstendig jobbing. Man må være hele tiden, og bevise at det man gjør er bra nok. Den tiden NRK fulgte meg var kanskje en av de mest hektiske og utfordrende periodene i hele mitt liv, sier Brosten til KK.

Vi slår av en prat i sofaen på hennes gamle arbeidssted midt på Grünerløkka i Oslo, kafeen Oslo Velo.

- Jeg skal innrømme at det var en milepæl å slutte i jobben som barista her og gå over til å være 100 prosent finansiert av den jobben jeg alltid har ønsket meg, smiler hun lurt.

Skape et uttrykk

25-åringen er født og oppvokst i Molde, men flyttet til Oslo allerede som 19-åring. Hun har alltid hatt en brennende interesse for mote og design, men det var først etter noen år i hovedstaden at hun søkte seg inn på Kunsthøyskolen i Oslo (Khio).

- Grunnen til at jeg har lyst til å være klesdesigner er fordi det er enormt motiverende å være en del av et team som sammen kan skape et uttrykk til publikum. Å videreformidle en fortelling på en god måte mener jeg er livsviktig for mennesker. Blir man for eksempel stimulert på en positiv måte gjennom en god film, så er det jo faktisk en gruppe mennesker som står bak den opplevelsen, konstaterer hun.

Og helt siden hun gikk ut fra skolen i fjor sommer har hun vært innom alt fra teater, film og sceneantrekk hos artister til musikkvideoer og reklame.

- I dag jobber jeg mest med kostyme og styling, og om karakterbygging istedenfor trender.

Å være med på diskusjonen

- Hvordan vet man at ditt arbeid er ditt - har du et kjennetegn?

- Det som er mest typisk meg er når ting ser tullete og tilfeldig ut. Jeg har gjerne tydelige referanser til en tid eller person i stylingen min, samtidig som at det er litt tilgjort. Og så jobber jeg mye med rene farger, for eksempel at alt skal være blått eller alt skal være rosa.

- Du sier tydelige referanser til en tid eller person, er du opptatt av å dra samfunnsaktuelle temaer inn i stylingen din?

- Absolutt. I 2018 føler jeg at man må være det, fordi det blir for tynt uten. Vi lever med problemstillinger i samfunnet som virkelig trenger å tas tak i, så det å være med å diskutere på en eller annen måte er det minste jeg kan gjøre. Det handler om visuell kommunikasjon, og det å utnytte de mulighetene man har - selv om man ikke alltid bruker språket som kommunikasjonsverktøy, sier Alva.

Noen av de personlige verkene hun har laget er blant annet avgangskolleksjonen på Khio med navn Sexy Brain, og tema russetid.

SEXY BRAIN: Avgangskolleksjonen til Alva på Kunsthøyskolen var basert på russetid. Foto: Roger Fosaas
SEXY BRAIN: Avgangskolleksjonen til Alva på Kunsthøyskolen var basert på russetid. Foto: Roger Fosaas Vis mer
SEXY BRAIN: Avgangskolleksjonen til Alva på Kunsthøyskolen var basert på russetid. Foto: Roger Fosaas
SEXY BRAIN: Avgangskolleksjonen til Alva på Kunsthøyskolen var basert på russetid. Foto: Roger Fosaas Vis mer

- Jeg er fascinert av russ og ungdomstid, det har jeg alltid vært. Spesielt liker jeg de trasha uniformene og den festkulturen som Norge faktisk godtar. Det er gøy. Sexy Brain er derfor basert på hele den enorme og kontroversielle russebusinessen. Et kjempemorsomt prosjekt.

Alva sier at hun ofte velger å sette sammen to og to ting når hun skal gå i gang med en ide. Gjerne med et estetisk fokus på den ene siden og en konkret tanke eller mening på den andre.

- Et prosjekt jeg gjorde var norske jenter som fester sammenlignet med kurdiske jenter som kriger mot terrorgruppen ISIS. Et annet prosjekt var med Donald Trump, hvor jeg matchet en ekstremt maskulin mann mot en annen maskulinitet, nemlig drag queens. Jeg liker når ekstreme visuelle budskap og kontraster møter virkeligheten.

Egen smykkekolleksjon

I tillegg til ulike oppdrag for andre lanserte 25-åringen i fjor en egen smykkekolleksjon i med navn Fishy, som blant annet ble tatt inn av butikken F5. En egen tilbehørssamling med øreringer, armbånd og halskjeder basert på alt som finnes i havet falt tydelig i smak hos folk.

- Det morsomme er at hele Fishy var inspirert av alt man vanligvis ikke godtar som publikum, fordi en del av motivasjonen bak prosjektet var hvor lette og naive norske merkevarer kan være. Så lenge det er trendy, kult og fint - eller at andre har sagt at det er bra, så godtar vi det. Det er for eksempel ikke så nøye hva materialene består av. Fishy er bare masse plast, ingenting er ekte. Og det er poenget; det meste av det vi går med i sag er søppel om noen uker. Jeg tror folk likte både designet og budskapet.

- Fishy ble en stor suksess for deg. Føler du på et press for å toppe denne kolleksjonen neste gang?

- Ja, jeg gjør på en måte det. Mange har spurt meg om det ikke kommer en ny kolleksjon snart. Men det kommer når jeg føler at jeg har noe ordentlig bra. Jeg kan ikke gi ut noe bare for å gjøre det, understreker Brosten.

Vanskelig tid

Det er utvilsomt mye som har gått på skinner for den ferske designeren etter at hun ble ferdigutdannet i sommer. Likevel fikk hun i tillegg til siste innspurt på Kunsthøyskolen en tøff beskjed på hjemmebane i fjor.

- Pappa fikk blodkreft julen 2016, altså like før mitt travleste halvår på skolen. I den perioden hadde jeg i lang tid vært ekstremt opptatt og selvsentrert. Alt jeg tenkte på var meg og min egen karriere - men da den telefonen kom ble plutselig ingenting viktig lenger.

Hun beskriver situasjonen som en wakeup-call for henne, og mener det ga et nytt perspektiv på det å jobbe hardt.

- Det har vært en heftig reise, noe det fortsatt er. Jeg sa en gang at pappa var kreftfri, men det var selvfølgelig i et naivt øyeblikk. Jeg har forstått at kreft ikke er så lett, det er en enormt lang prosess. Heldigvis er han på bedringens vei, og jeg tror nesten det er viktig å oppleve harde ting før det er for sent. Man må lære seg å forstå at verden skjer utenfor ens eget hode også.

- Hvordan påvirket dette din siste tid som kunststudent?

- Det ble brått mer alvor. Arbeidet ble liksom ikke like gøy som det ellers ville vært. Samtidig var jeg lengre på skolen for å glemme alt det som foregikk hjemme, som igjen resulterte i at jeg fikk jobbet jevnt og mye. Både pappa og resten av familien var dessuten veldig støttende, og pushet meg til å fullføre.

- Jeg er glad jeg holdt ut.

«Ung og dum»

I dag jobber Alva med siste finpuss i en jobb hos Nationaltheatret hvor hun har kostymedesign for en forestilling. Senere begynner hun på et nytt stykke på Nationaltheatret, i tillegg til at hun skal ha kostymedesign i en tv-serie som har innspilling i sommer.

- Du har mange baller i lufta; hvorfor tror du bransjen har tillit til akkurat deg?

- Jeg tror jeg får jobber fordi jeg er ærlig, uredd og ikke så tradisjonell. Før trodde jeg det var negativt å være helt ny i bransjen, men nå har jeg oppdaget at det kan være sunt å være litt «ung og dum». Det er noe med det å kunne bryte ut fra alle reglene, og gjøre det man føler - istedenfor det boka sier at man skal. Og så tror jeg det har vært smart å ikke vente til siste dag på skolen med å søke jobb. Gjennom hele mitt første år som student jobbet jeg masse med å skaffe meg jobber - og man lærer så lenge man holder på.

- Føler du deg selvsikker i bransjen i dag?

- Jeg er komfortabel akkurat nå, men det kan endre seg fra time til time. Noen dager har jeg det som plommen i egget, mens andre dager får jeg helt noia av å deale med jobb. Og så er miljøet i bransjen hardt.

- Hvordan da?

- Det er mye blikk, og mye «hva tenker hun om meg?»-tanker. Det har jo med konkurransen blant jobbene å gjøre, og det presset som kommer av at alle skal være så trendy. I designer- og stylingbransjen handler det i mine øyne alt for mye om utseende og utstråling, og for lite om diskusjonen i selve bransjen.

- Jeg ønsker mer samtaler, mer debatt og kanskje mer opplæring blant nordmenn i motebransjen. Man vet så lite til tross for at det absolutt er en kritikkverdig bransje. Hva med det at alle IT-jenter nå til dags får sprade rundt med klær fra billigkjedene uten at det stilles spørsmål til både miljø- og arbeidsforhold? Hm... ja, det bør stilles flere spørsmål.

Tar mye tid

Man forandrer seg mye når man starter på et tidkrevende studie, og i takt med at man henger mye med folk i samme bransje - former man seg også som person.

- Jeg har mistet både mange gode venninner og blitt dumpa av kjærester fordi jeg har vært så oppslukt i det jeg har jobbet med. Det er mye man må ofre - også tid med familie. Før jeg startet i denne bransjen hadde jeg egentlig trengt en seriøs forberedelse på at det tar sykt mye tid og energi.

- Angrer du på noen valg du har tatt?

- Nei. Det har vært en fantastisk reise! Det tok kanskje et år eller to før jeg kom meg tilbake til meg selv, etter å ha vært i denne bobla - men nå er jeg der igjen. Det føles bra.

LES OGSÅ: Kvinner trener hjemme i undertøyet for å hedre New York-treneren Bethany

Til forsiden