DAMER I SPILL: Fortsatt er det relativt få kvinner i norsk spillbransje, særlig på ledernivå, og blant programmerere. - Det plass til flere, sier Ellen Lyse Einarsen fra The Future Group. Foto: Foto: Yina Chan
DAMER I SPILL: Fortsatt er det relativt få kvinner i norsk spillbransje, særlig på ledernivå, og blant programmerere. - Det plass til flere, sier Ellen Lyse Einarsen fra The Future Group. Foto: Foto: Yina ChanVis mer

Spill

- Jeg tror absolutt at dette er en bransje som langt flere kvinner kan trives i

Ellen Lyse Einarsen er en av få kvinnelige ledere i norsk spillbransje. Selv var hun ikke en typisk gamer da hun entret bransjen for ti år siden, uten at det har vært noen ulempe.

Fortsatt er de ikke store gjengen, kvinnene i norsk spillbransje. Ellen Lyse Einarsen er leder for spillavdelingen i teknologiselskapet The Future Group, og har vært en del av spillmiljøet siden 2007. I utgangspunktet var ikke spill noe hun trodde hun skulle jobbe med da hun utdannet seg som manusforfatter ved Filmskolen i Lillehammer.

- Det var nok litt tilfeldig at jeg fikk muligheten, men det er ikke tilfeldig at jeg har blitt værende i så mange år, sier Einarsen til KK.no.

I disse dager står hun og selskapet bak lørdagsunderholdningen på TVNorge, det kombinerte Tv-spill og gameshow-programmet «Lost In Time».

En del tekniske problemer stjal overskriftene på premieren, og nå er programmet midlertidig vedtatt å ta av plakaten for en periode. Ikke akkurat en drømmestart.

- Vi som har jobbet med spillutviklingen ser på først og fremst på nedlastningstall og spilletid. Og de tallene er veldig fine, sier Einarsen.

Hun forteller at de har jobbet med prosjektet i over et år, og at selskapet har hyret inn folk fra hele verden for å bli ferdige.

- Vi er tolv stykker som har lagd 24 spill for TV og 24 spill for mobil. Det betyr at det har vært ekstremt hektisk, sier Einarsen og smiler.

- Vi vil at det skal være et såkalt «easy to learn - hard to master»- spill. Det er vår filosofi.

LES OGSÅ: Slik blir framtidens arbeidsliv

Kolleger fra hele verden

Einarsen er vant til å forklare og oversette det meste fra eget miljø, når journalister eller middagsgjester spør om hva hun jobber med. Sånn blir det unektelig også når KK.no lurer på hvordan det er å jobbe i spillbransjen, og om hun tror vi vil få flere kvinnelige kolleger i årene som kommer.

- Det er et veldig sammensatt og dynamisk miljø, med mange ulike nasjonaliteter. Jeg tror absolutt at dette er en bransje som langt flere kvinner kan trives i, sier Einarsen.

En god porsjon is i magen er antakelig påkrevd - uavhengig av kjønn. Einarsen er ikke uvant med stress og løpende deadlines.

Flere år i Tyskland blant annet som prosjektleder for Angry Birds Epic, gjør at hun vet ett og annet om måtte levere for de spillhungrige og utålmodige der ute. 

- Jeg ble vant til å bli ropt en del til i Tyskland, særlig rundt juletider i 2014 var det hektisk og intenst, sier Einarsen og ler. Et marked som Tyskland, med nærmere 85 millioner mennesker.

LES OGSÅ: Uten sjefens støtte og tillit kommer du ikke langt

Ingen gamer selv

- Hvordan endte du selv opp i spillbransjen?

- Jeg var ikke en gamer, men manusforfatter og skrev for film og TV i utgangspunktet, sier Einarsen som ramlet inn i norsk spillbransje via et seks måneders engasjement med voice over-regi i Funcom, på spillet The Age of Conan - Hyborian Adventures i 2007.  

- Jeg kunne omtrent ingenting om spill, og i hvert fall ingenting om figuren Conan. Jeg følte jeg kom til et annet land hver morgen jeg gikk på kontoret. Det var kjempegøy. Og jeg ble i mange år, sier Einarsen og understreker at hun først og fremst er historieforteller.

- Det å fortelle historier, formidle og nå fram til folk, det er rett og slett veldig gøy for en som meg. Og det får man muligheten til når man jobber med spillutvikling, sier Einarsen.

I tillegg er det åpenbart viktig å ha sans for detaljer. Hva som gjør at vi vanlige folk blir hektet og får lyst til å bruke tiden vår -og pengene våre, på nettopp et spill Einarsen har designet.

- Det visuelle betyr enormt mye. Jeg har selv sett og erfart hvor mye det har å si for populariteten til et spill, sier Einarsen.

I 2013 fikk hun oppdraget om å forsøke å øke populariteten til et allerede eksisterende spill, Facebook-spillet «Suburbia». 

- Det var et kult spill forsåvidt, men det så ikke bra ut. Målet var at spillet skulle oppleves som blanding av «Sims» og «Desperate Housewives», det var både dette elementet med å bygge og pusse opp, i tillegg til det sosiale spillet i et nabolag, og mord og mysterier-aspektet. Målgruppa var kvinner. 

Ved å endre på det aller meste av det visuelle, økte trafikken fra rundt 4500 daglige spillere til 270 000, med 2,7 millioner unike brukere i måneden. Altså gikk spillet fra smått til megastort, ved å ta kvinnemålgruppa på alvor.

Holder foredrag

Dette med å ta målgruppen på alvor er en av Einarsens spesialiteter, og i mai er hun invitert til Berkeley Universitetet i California, for å holde foredrag på spillkonferansen GamesBeat Summit. Her skal hun snakke om hvordan man lager spill som ikke bare skal engasjere spillerne hjemme, men som i Lost in Time også skal være morsomme for deltakerne i studio, og for tv-seerne som ikke spiller selv. 

- Skal du skape et troverdig univers, må detaljene stemme. Bare se på megasuksessen til Kim Kardashian-spillet, sier Einarsen og referer til en av de største mobilspillsuksessene de siste årene. Spillet dro inn over 350 millioner dollar de første 3 månedene av lanseringen i 2014, ifølge tall fra Dagens Næringsliv.

- I dag er tittelen din game producer - hva innebærer det?

- Det betyr at jeg er dirigenten på en måte, sier Einarsen og forklarer at hun utarbeider hele spillet, altså utvikler design, brukeropplevelse, samt planlegger utviklingen og kommuniserer med designere og programmererne

Einarsen programmer ikke selv, men kan språket. Det er helt nødvendig i hennes rolle.

- Jeg har lært meg å ikke spørre om noe er mulig. Alt er mulig, men man bør vite hvilke ressurser det krever og hvor langt tid det tar. Det lærer man, sier hun.

Einarsen mener for øvrig at barn og unge i dag, ikke oppfatter spill som en guttegreie. Mobilspill er omtrent like populært blant jenter og gutter, og stadig flere spiller. Selv Erna Solberg spiller Candy Crush i ledige stunder!

- De jentene som vokser opp nå er vant til spill som er laget for dem, så vi vil nok se flere damer som vil jobbe med spill i framtiden. Det er langt flere kvinner i bransjen nå, i hvert fall internasjonalt, enn da jeg startet i bransjen for ti år siden. Det er helt klart plass ti til flere kvinner, og jeg blir kjempeglad når det er kø på damedoen på de store spill-messene, sier Einarsen.

- Det er også viktig for meg å være med å lage et arbeidsmiljø som kan fungere for kvinner, og som kan være et sted å jobbe over tid. Som leder er jeg er opptatt av orden, prosess og forutsigbarhet - jeg vil at at dette skal være en jobb som man kan ha hele sitt yrkesliv, framfor at de beste programmerene blir snappet opp av for eksempel oljebransjen i det øyeblikket de stifter familie. Det er en viktig verdi for meg.

- Så det er en myte at alle i spillbransjen er konstant uten søvn og spiller hele natten før de går på jobb?

- Ja, hvis man tror at det å holder å ha spilt masse spill for å jobbe med spill, tar man feil. Det er nesten litt irriterende at mange undervurderer hvor krevende disse jobbene er. Det er ikke et utvidet gutterom, men kunnskapsbedrifter bestående av folk med høy utdannelse og spesialkompetanse.

Einarsen understreker at mange er nysgjerrige på jobben hennes.

- Hvis du forteller noen på fest at du jobber i spillbransjen, kanskje særlig menn - så får du alltid en haug med tilleggsspørsmål. Mange er nysgjerrige, og mange tenker nok at det må være en morsom jobb å ha. Og det er det jo definitivt, sier Einarsen.

LES OGSÅ: Hvilken gründertype er du?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: