Å bytte jobb kan være en stressende prosess. Det kan faktisk være en like stor stressopplevelse som skilsmisse, ifølge en undersøkelse gjort av FINN i 2018. Når vi søker jobb støter vi ofte på en del utfordringer: Hva bør vi si - eller ikke si - på et jobbintervju? Og hvordan kan vi skrive en skikkelig bra jobbsøknad?
Selve jobbsøknaden kan nemlig være en utfordring i seg selv. Men, mens du funderer over hvordan du best kan presentere deg selv i søknaden, må du ikke glemme at også rettskrivingen kan være svært viktig for å sikre deg drømmejobben.
- I utgangspunktet bør det ikke være skrivefeil i en jobbsøknad eller CV, sier Ole I. Iversen, førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved BI, til KK.
Skrivefeil og slurv kan telle negativt
For mange stillinger i offentlig sektor er det et krav om å kunne uttrykke seg godt, både muntlig og skriftlig, på norsk, forklarer Iversen.
Da vil skrivefeil i en jobbsøknad telle negativt.
- Så type jobb vil ha betydning for hvordan dette vektlegges, sier Iversen.
Skrivefeil kan i noen tilfeller gjøre at du blir nedprioritert av stillingsutlyser, spesielt om det er mange andre som søker på den samme jobben.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger