En undersøkelse foretatt av Norstat (på vegne av inkassobyrået Lindorff) viser at 27 prosent i aldersgruppen under 30 år shopper selv om de ikke har råd. Dette gjelder 30 prosent av kvinnene, og 25 prosent av mennene.
Ellen Katrine Nyhus er professor ved Institutt for strategi og ledelse ved Universitetet i Agder, og forsker på forbrukeratferd. Hun har funnet ut at kvinner scorer betydelig lavere på kunnskapsmålet enn unge menn, noe som gjør dem ekstra sårbare.
Til tross for at unge kvinner er mer ivrige når det gjelder shopping, er det unge menn som får flest inkassovarsler. Dette ser ut til å skyldes andre faktorer enn kunnskap: Norske kvinner er mer fremtidsorienterte enn menn, og er flinkere til å betale regninger i tide. Men mange kjenner seg nok igjen i hvor vanskelig det kan være å motstå et nytt plagg man virkelig ønsker seg.
– Jeg tror at den økte tilgjengeligheten av både varer, tjenester og kreditt bidrar til at man oftere kjøper ting på impuls, og det øker faren for at man bruker mer enn man egentlig har råd til, sier Nyhus.
LES OGSÅ: Parøkonomi: - Den som tjener mer har bedre råd og dermed ofte litt dyrere vaner
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger