NETTBUTIKK: Nina Green driver nettbutikken MyBeautyAvenue.no fra hjemmet sitt i Los Angeles. Det har vært mange hindre i veien, men det ser hun på som «daglig mosjon». Foto: Morten Qvale
NETTBUTIKK: Nina Green driver nettbutikken MyBeautyAvenue.no fra hjemmet sitt i Los Angeles. Det har vært mange hindre i veien, men det ser hun på som «daglig mosjon». Foto: Morten Qvale
Nettbutikk

Nå selger hun amerikansk skjønnhetsprodukter til norske kvinner

Da hun skjønte at hun nærmest «smuglet» skjønnhetsprodukter til Norge, bestemte hun seg for å satse på egen bedrift. Nå bor norske Nina Green i Los Angeles og driver egen nettbutikk.

- Her skal jeg bo, ropte Nina Green da hun og mannen kjørte fra flyplassen og inn mot Los Angeles. Det var i mai 2006. Han skulle bare i et møte. Hun skulle bare være med på tur.

Hjemme i Norge hadde de to nylig flyttet inn i nytt hus, og var akkurat ferdig med å innrede det. Men Nina er en dame som gjennomfører det hun setter seg fore. Den påfølgende sommerferien ble lagt til Los Angeles, og snart hadde familien bestemt seg for å «prøvebo» i englenes by i tre måneder. Foreldrene hennes skjønte lite. Datteren deres var akkurat ferdig med forretningsjuss på BI da hun bestemte seg for å kaste om på hele tilværelsen sin.

Jeg gikk fra å jobbe i finans, og plutselig var jeg i LA og skulle drive med skuespill. Det henger jo ikke på greip

- Jeg hadde ingen jobb da jeg kom til LA. Og bare det å få visum er jo vanskelig. Så jeg begynte på skuespillerskole. Foreldrene mine trodde jeg hadde slått meg kraftig. Jeg gikk fra å jobbe i finans, og plutselig var jeg i LA og skulle drive med skuespill. Det henger jo ikke på greip, sier Green.

- Jeg har alltid vært glad i skuespill, men det var jo ikke noe du skulle leve av. Jeg er fra en familie med advokater og leger. Men du blir fort lei av å sitte ved bassenget. Å begynne på skuespillerskole er den beste terapien jeg noen gang har hatt.

LES OGSÅ: 7 nettbutikker du ikke visste eksisterte

«Smuglet» skjønnhetsprodukter til Norge

Nå er Los Angeles for lengst blitt hverdagen hennes. Og helt fremmed var ikke utenlandstilværelsen fra starten heller.

- Jeg er født i Canada og oppvokst på østkysten i Connecticut, men da foreldrene mine ble skilt, flyttet jeg sammen med mamma til Stavanger, der jeg gikk på internasjonal skole.

Ikke at hun slapp lettere gjennom amerikanernes nåløye av den grunn.

- Jeg har vært gjennom tre forskjellige visumtyper, men nå har vi green card, så da er vi offisielt utflyttet fra Norge. Det magiske green card-et kom for halvannet år siden.

I november i fjor fikk ekteparet barn. Hennes første. Hans tredje. Men Nina har lenge også hatt en annen baby. En nesten vel så tidkrevende. En som begynte med noen små venninnegaver til folk hjemme i Norge. (Psst: «Min hund er viktigere for meg enn ditt barn, slik ditt barn er viktigere for deg enn andres barn»)

- Skuespillerskolen introduserte meg for et spennende, morsomt og kreativt miljø. Jeg møtte mange stylister og makeup-artister. LA er typisk et sted hvor nye produkter prøves ut først. Fungerer de bra der, fungerer de også andre steder, forklarer hun og fortsetter:

- Jeg har vært en «product junky». Jeg prøvde alt og tok med hjem til venner og familie. Stort sett produkter du ikke fikk tak i hjemme i Norge. Og på et tidspunkt måtte de jo alle ha påfyll.

Det var da hun begynte på en nærmeste utilsiktet «smuglerkarriere».

- Det gikk greit i starten, men så ble det mange som skulle ha påfyll, så jeg begynte å putte inn produkter mellom klærne til mannen min. Da sa det stopp, sier hun og ler.

- Det var til slutt én til to kofferter med produkter. Det er jo ikke helt lovlig, selv om det er gaver. Så da måtte vi finne på noe annet. Netthandel var begynt å komme litt til Norge, men fremdeles var ikke folk helt fortrolige med det.

LES OGSÅ: - Å jobbe 16-timersdager i Los Angeles mens barna mine er her, gjør meg ikke glad, uansett hvor fet jobb det er

MÅLBEVISST: Nina Green har hele veien vært målbevisst. Likevel trodde hun ikke hobbyprosjektet skulle bli til en fulltidsjobb. Foto: Morten Qvale
MÅLBEVISST: Nina Green har hele veien vært målbevisst. Likevel trodde hun ikke hobbyprosjektet skulle bli til en fulltidsjobb. Foto: Morten Qvale Vis mer

Vant anbud med The Thief

Nina tok sjansen på å starte det likevel. Det var jo åpenbart et behov og et marked der hjemme. Så hennes fetter, Hein Haugland, som er designer ble bragt inn på banen, og hun «lurte» ham til å bli med på oppstarten av det som i dag er MyBeautyAvenue.no. Siden jobbet hun jevnt og trutt med å få distribusjonsavtaler, agentur, et lager hjemme i Norge og ordninger for utsendelse.

- Jeg sendte forespørsler til mine topp ti favorittprodukter, og fikk ja fra dem. Det vokste fort til tjue. Det var bare å prøve seg frem, jeg hadde ikke peiling på hva jeg drev med. Få til kontrakter og slikt. Det var en finger i været hver morgen. Det er fortsatt litt sånn i dag, men det blir enklere og mer effektivt når man får rutine på ting.

I 2012 var alt klart og nettbutikken ble lansert.

- Vi jobbet ett år før lansering av siden, og gjorde alt selv med å legge inn alle produktene. Det er så mye man ikke tenker på: søknader til kredittkortselskaper, trykking av papirer, lage grønn profil. Men én måned etter lanseringen, vant vi en anbudsrunde med The Thief, forteller Green fornøyd. Dermed fikk hun en god start.

LES OGSÅ: Slik fikser du knust sminke! 

Det må være lidenskap

Nina hadde aldri visjoner om å lage «big business» av MyBeautyAvenue. I starten var det bare en hobby.

- Jeg tenkte jeg skulle tjene litt shoppingpenger, sier hun humoristisk.

Nå vet hun bedre. Man må beregne rundt fire-fem års drift før man ser noe til de shoppingpengene. Etter tre års drift hadde hun ennå ikke tatt ut en krone i lønn.

- Alt går rett inn i selskapet. Forskudd på arv er puttet inn som egenkapital. Men selskapet har ingen gjeld. Det er jeg stolt over.

- Tror du det hadde vært annerledes hvis du laget det med et mål om å tjene store penger for øyet?

Jeg ser at de fleste som lykkes er de som driver noe av passion, ikke for at de skal tjene penger

- Nja. Jeg ser at de fleste som lykkes er de som driver noe av passion, ikke for at de skal tjene penger. Selv selger jeg ikke noe jeg ikke kan stå inne for, og jeg synes det er gøy å finne nye merker og å treffe folk. For meg er det veldig personlig at folk har tro på merkene jeg selger, fordi jeg har plukket de ut selv, sier hun og fortsetter:  

- Så fort MyBeautyAvenue er over en viss omsetning, vil jeg at deler av overskuddet skal gå til dyrevern. Jeg tror det er viktig å ha noe som er større enn deg selv. Hvis det eneste målet er meg og mitt, hvordan jeg skal betale husleien, tror jeg det blir veldig begrensende. Du trenger noe større. Det trenger ikke være livsendrende eller redde verden, men jeg tror det er greit å ha noe som engasjerer.

LES OGSÅ: Disse nettbutikkene bør du styre unna

Jobber dag og natt

Mellom Los Angeles og Norge er tidsforskjellen ni timer. Det byr på ekstra utfordringer for en som driver nettbutikk for nordmenn.

- Det blir mye arbeid, og lite søvn. Er vi ute på fest i USA, må jeg hjem og jobbe, for da er det morgen i Norge. Det er ikke for hvem som helst, og hadde jeg visst i forkant hvordan det skulle bli, hadde det ikke vært for meg heller. Men har jeg først begynt, så gir jeg meg ikke, sier hun bestemt.

Å starte egen business er altoppslukende

- Det er jo andres tid og kapital også, så da kan jeg ikke gi opp. Det er som å få barn: du kan ikke si at «nå gråter du for mye, så nå orker jeg ikke mer». Å starte egen business er altoppslukende.

- Har du møtt mange hindre på veien?

- Ja, det er daglig mosjon. Det er lettere å drive selskap fra USA, men lettere å starte et selskap i Norge. I USA er det så mange organer du skal gjennom, og glemmer eller bommer du på en frist, er konsekvensene helt crazy.

- Hva har vært de største personlige utfordringene?

- Det var å finne ut hvordan alt fungerer. Det er så mye nytt. Bare å integrere en app med nettbutikken … Det skal jeg aldri gjøre igjen. Jeg er egentlig ganske teknisk dyktig, men hellemåne, det der. Og du merker hvem som er vennene dine. Hvem som støtter opp. Du blir mindre naiv og flinkere på å luke. Å finne folk man kan stole på er dessverre ikke alltid like lett. Man må holde kortene tett til brystet og forhåpentligvis lære av sine feil.

LES OGSÅ: Slik ble Tammy Hembrow (23) Instagram-stjerne over natten

Råd fra de beste

De beste rådene på veien, har Nina Green hentet fra CNN.

- De har ukentlige intervjuer med kvinnelige gründere som har gjort det ekstremt bra, som det er veldig interessant å følge med på. Hun som lanserte Spanx (hold in-produkter og lignende, red.anm.), for eksempel, hun startet opp med lån fra faren sin på 1500 dollar. Hennes beste tips var å outsource det du ikke liker og ikke er flink til, det henger ofte sammen. Man kan ikke være kjempedyktig på alt.

Det tipset deler gjerne Green med andre gründerspirer. Det og at bekymringer oftest bare er i veien.

- Jeg er blitt så vant til nye hindre at jeg ikke ser ikke på ting som problemer mer – bare utfordringer. «Dette må vi fikse, så vanskelig kan det da ikke være», sier hun til seg selv. Det mest verdifulle har vært mine nåværende partnere. MyBeautyAvenue hadde aldri vært hva det er i dag uten deres hjelp, kunnskap og støtte. Det er jeg utrolig takknemlig for.

For som du kanskje har skjønt av måten Nina Green havnet i LA og ble gründer på, har hun aldri vært av typen som grunner lenge og vel på ting.

- Så lenge det ikke er hjernekirurgi, så må det jo være mulig. En finner som regel ut av det. Jeg bekymrer meg lite over hvordan ting skal fungere, jeg går bare ut ifra at det fungerer, sier hun.

LES OGSÅ: Drømmer du om å starte for deg selv?

Til forsiden