RIVALISERING PÅ JOBB: Rivalisering på jobben er ikke et uvanlig fenomen, særlig på arbeidsplasser der de som presterer best fremheves som «vinnere» eller talenter. FOTO: NTB Scanpix
RIVALISERING PÅ JOBB: Rivalisering på jobben er ikke et uvanlig fenomen, særlig på arbeidsplasser der de som presterer best fremheves som «vinnere» eller talenter. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Rivalisering på jobb:

Rivalisering på jobben er ikke et uvanlig fenomen

- Det kan gå kraftig ut over både trivsel og mestringsfølelse.

Publisert

Kanskje liker du jobben din og du har mange gode ideer, men av en eller annen grunn havner du ofte i skyggen av en kollega som er mer frampå.

Rivalisering på jobben er ikke et uvanlig fenomen, særlig på arbeidsplasser der de som presterer best fremheves som «vinnere» eller talenter. Dette kalles for et rivaliseringsklima.

LES OGSÅ: Drømmer du om å starte for deg selv?

– På en arbeidsplass der rivaliseringsklima er fremtredende, blir på mange måter kollegaene rivaler. Dette kan trigge uhensiktsmessig og uetisk atferd slik som å ta æren for andres arbeid eller stjele ideene til andre, sier Christina Nerstad, som er førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Høgskolen i Oslo og Akershus, til KK.no.

Når det å «vinne» betyr alt, vil man også gjøre hva som helst for å vinne. Videre forteller hun at forskning tyder på at når folk i høy grad er ego-orienterte, er de også mer tilbøyelige for å jukse.

– I en av våre studier finner vi også at i et rivaliseringsklima er ansatte mer tilbøyelige for å skjule kunnskap fra kollegaer, noe som gjør at de blir vurdert til å være mindre kreative av sin leder, forteller hun.

LES OGSÅ: Mobbingen på arbeidsplassen kan føre til posttraumatisk stresslidelse

EKSPERTEN: Christina Nerstad, førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Sonja Balci.
EKSPERTEN: Christina Nerstad, førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Sonja Balci. Vis mer

Konkurranse gjør oss faktisk ikke til bedre arbeidere

Dersom arbeidsplassen din er hovedsakelig preget av et rivaliseringsklima, kan det fort skje at man opplever å komme i «skyggen» av andre kollegaer. Spesielt hvis man selv er mer mestringsorientert og ikke så opptatt av å hele tiden være bedre enn andre.

– Dette kan gå kraftig utover både trivsel og mestringsfølelse. Det kan også være vanskelig å ta det opp med kollegaer eller leder, sier Nerstad.

Det er også en fare i at man blir revet med, og dermed blir mer konkurransepreget selv. Men vit at det ikke nødvendigvis gjør deg dyktigere i jobben din.

– I en ganske fersk og omfattende studie tydet funnene på at de som er mestringsorienterte presterer bedre enn de som er egoorienterte. Forskning tyder på at et mestringsklima på arbeidsplassen fremmer hensiktsmessig atferd, slik som deling av kunnskap og samarbeid for å utvikle egen og andres prestasjon, forklarer hun.

Da sammenlignes nemlig den enkeltes prestasjon med tidligere egenpresentasjon, i stedet for å sammenlignes med andre.

Opplever du rivalisering tror Nerstad likevel det beste kan være å ta det opp direkte med vedkommende. Da har de en mulighet til å forklare hva det kommer av at de handler på en slik måte.

– Hvis det etter en slik samtale fortsetter på samme måte går det kanskje an å ta det opp igjen. Hvis det likevel vedvarer tenker jeg det er viktig å informere lederen. Det er jo ikke greit å stjele andres ideer eller ta æren for andres arbeid. Å bare håndtere det hele ved å holde det inne i seg selv gjør ikke nødvendigvis situasjonen noe bedre, forteller hun.

LES OGSÅ: Er venninnen din en energityv?

Slik får du mer mestringsfølelse på jobben

Fay Giæver, førsteamanuensis ved Institutt for psykologi på NTNU, sier til KK.no at det er flere måter å få fram sine gode ideer på jobben på, og samtidig oppnå trivsel og mestringsfølelse. Og det handler ikke bare om å være «frampå».

– Her tenker jeg at «job crafting» er et relevant begrep. Begrepet ble utviklet av amerikanske forskere som fant at arbeidstakere som i utgangspunktet trodde de jobbet mest for å tjene til livets opphold kunne forme jobben sin på en slik måte at den ble opplevd som svært givende og meningsfull. Dette handlet om at de proaktivt førsøkte å skape og ta initiativ til endring i jobben, heller enn å se på jobbeskrivelsen som noe statisk, forklarer hun.

LES OGSÅ: Tør du å stille krav på arbeidsplassen?

TAPER: Føler du at du alltid blir overgått av en kollega som er mer frampå, kan det gå kraftig utover både trivsel og mestringsfølelse. Foto: SCANPIX.
TAPER: Føler du at du alltid blir overgått av en kollega som er mer frampå, kan det gå kraftig utover både trivsel og mestringsfølelse. Foto: SCANPIX. Vis mer

Selv om ulike jobber har ulike grad av fleksibilitet så mener de amerikanske forskerne at alle jobber har et visst handlingsrom, det gjelder bare å benytte seg av det.

Giæver forteller om tre måter du kan drive «job crafting» på:

1. Man kan forme sine arbeidsoppgaver: I form av å legge til og droppe oppgaver, og tilpasse hvor mye tid og krefter man legger i ulike oppgaver.

2. Man kan forme sine relasjoner: Ved å ta initiativ til nye bekjentskaper, tilbringe mer tid med noen fremfor andre, og unngå kontakt med visse personer. En renholder som jobber på et sykehus har i utgangspunktet en relativt ensom jobb, men kan for eksempel ta initiativ til å snakke med pasienter og pårørende, fordi det gir energi og oppleves som meningsfullt.

3. Kognitiv forming: Man kan velge å tenke på jobben på visse måter slik at det gir mening for en selv. Dette kan handle om den måten man oppfatter og fortolker sine arbeidsoppgaver, relasjoner på jobben, eller jobben som en helhet. Man kan for eksempel jobbe på en kantine på en brannstasjon og tenke at man gjør et viktig bidrag for å servere de ansatte sunn og næringsrik mat slik at de yter sitt beste når de er ute på oppdrag. I sin ytterste konsekvens kan man dermed oppleve at man er med på å redde liv.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer