Nød lærer naken kvinne å spinne, heter det. Eventuelt å finne opp noe nytt. To damer som fant ut at vi rett og slett manglet noe på markedet for kvinner her i Norge, og som bestemte seg for å gjøre noe med det, er Katherina Børve (33) fra Trondheim og Silje Noreng (29) fra Oslo.
På selveste 8. mars i år lanserte Katherina sitt nye BH-konsept, Brassybra – en brystteip som man kan bruke under stroppeløse eller ryggløse topper og kjoler.
– Det begynte for fire år siden, da jeg skulle gifte meg. Jeg hadde funnet drømmekjolen, som var stroppeløs. Jeg prøvde alt av forskjellige BH-er og brystteiper som fantes på markedet, men det var ingen som ga løft og støtte og som ville holde seg på plass mens jeg danset.

Katherina endte med å bruke gaffateip under brudekjolen.
– Det er noe av det vondeste jeg har gjort – spesielt å ta den av. Da tenkte jeg at dette gjør jeg aldri igjen, ler hun.
Så da hun en tid etter skulle på nytt skulle på fest i en kjole med bar rygg, satte hun seg på kjøkkenbordet og prøvde seg fram med ulike stoffer, lim og former.
– Og slik ble Brassybra til. Jeg tenkte jo aldri at det skulle bli noe mer enn eget bruk ut av disse brystteipene – det var jo til og med mange som syntes jeg var rar som teipet puppene, ler Katherina.
– Men etter hvert begynte jeg å lage til venner og søstre, og jeg så på både TV og blogger at det var flere som brukte enten gaffa- eller markeringsteip til å holde brystene oppe under klær som ikke passet til normale BH-er. Og da skjønte jeg at dette kan det jo faktisk bli business av!
LES OGSÅ: Det finnes mange gründertyper. Hvilken type er du?
BH-støtte fra Innovasjon Norge
Det har tatt nesten fire år, investering av både tid og penger, masse rådgivning fra innovasjons- og utviklingsselskapet Proneo, støtte fra Innovasjon Norge, samt testing, testing og mer testing – men for bare en knapp måned siden kunne altså Katherina sette drømmen sin ut i livet.
Nå håper hun på å kunne bli en av de som tar hjem et lite stykke av den norske «beautykaka» som består av mange milliarder kroner årlig. Og etter den foreløpige responsen å dømme, har hun gode muligheter til det. Hun har i forhåndssalget allerede fått inn bestillinger ikke bare fra Norge, men også fra land som Canada, USA og Brasil.
– Det er jo morsomt! Det viser at det er behov for dette produktet, sier Katherina.
LES OGSÅ: Gründer og designer Siri Brodersen flyttet tilbake til Lyngør
Øyebryns-business
Ei som allerede har forsynt seg litt av kaka, er allerede nevnte Silje Noreng, som startet Brow Rehab Salons for to og et halvt år siden. Hun begynte med seg selv og én salong på Bislett i Oslo, men nå har bedriften vokst til tjue ansatte fordelt på fire salonger i Oslo, Bergen og Trondheim.

I likhet med Katherina forteller Silje at også hun har blitt oppfattet som litt rar av enkelte, fordi hun har kastet seg ut i noe som er så snevert som øyenbrynsstyling.
– Til og med fastlegen min lurte på om jeg ikke hadde en annen jobb på si, for det er jo ingen som ser for seg at man kan leve av dette, ler hun.
Silje bodde i Australia for fire år siden, og her jobbet hun ved en øyenbrynssalong.
– Jeg skjønte fort at det var kjempepopulært i både Australia og USA – det var lange ventelister. Folk var helt ville etter å få timer der, forteller hun.
– Så da jeg flyttet tilbake til Norge igjen, så tenkte jeg at dette er noe ikke vi har hatt særlig marked for her, så jeg ville se om jeg kunne skape det.
Silje lagde med det en forretningsplan, søkte om lån i banken, registrerte Brow Rehab Salons som et AS i Brønnøysundsregistrene, og vips, så var hun gründer.
– Det gikk schmæk, schmæk på fire uker, ler hun, og forteller videre at det gikk overraskende lett å få kundestrømmen på beina også. Hun hadde tydeligvis truffet et behov i det norske beautymarkedet.
– Det er supertrendy å ha fine bryn nå, og jeg tror folk har begynt å få øynene opp for hvor mye øyenbrynene har å si for ansiktet, sier Silje som hanker inn kunder fra venninner av venninner og instagram, for å nevne noe.
Må tørre å satse
Både Katherina og Silje sier at det kan være skummelt og utfordrende å skulle satse på drømmen og starte egen bedrift.
– Men det handler om å ta en sjanse og å forsøke å oppfylle en drøm. Selv om Brassybra ble til litt av seg selv, har det alltid vært en drøm for meg å skape noe og ha mitt eget firma. Og jeg liker å utfordre meg på en annen måte enn det jeg er vant til.
Katherina har foreløpig ikke planer om å si opp dagjobben som flyvertinne for Norwegian, men hun er spent på hvordan Brassybra kommer til å utvikle seg i markedet. Ambisjonen er naturligvis å bli stor både i Norge og i verden.
En ambisjon hun deler med Silje, som forteller at i hennes opprinnelige forretningsplan står det at hun skal ha femti salonger rundt om i hele verden. For henne er det soleklart at om man har en idé eller en drøm, så er man nødt til å tro og satse på den.
Til andre som går med en god idé i magen og lurer på om de skal prøve seg, er hennes oppfordring klar:
– Det er bare å gjøre det! Bare sørg for å ha gode mentorer og sparringspartnere som du velger med omhu. Lytt til folk som kommer med velmenende råd. Og ikke ta snarveier. Ha is i magen, og ikke vær redd for å ta sjanser.
LES OGSÅ: -Jeg syns det er synd så få kvinner satser på noe eget