MØTTES PÅ HALVVEIEN: Isabel (t.v.) og Angela (t.h.) så på markedet sammen og kartla hva som ikke fantes. Angela ville først starte restaurant, mens Isabel ville starte noe innen trening. Da møttes de på halvveien og grunnla FitKitchen. FOTO: Ida Bergersen
MØTTES PÅ HALVVEIEN: Isabel (t.v.) og Angela (t.h.) så på markedet sammen og kartla hva som ikke fantes. Angela ville først starte restaurant, mens Isabel ville starte noe innen trening. Da møttes de på halvveien og grunnla FitKitchen. FOTO: Ida Bergersen Vis mer

Gründer:

- Vi ble kalt små søte jenter av menn i gründerbransjen

Isabel (28) og Angela (27) mener det er altfor få kvinner som starter for seg selv i Norge.

Det var ikke gitt at de gode venninnene Isabel og Angela skulle lykkes. Med en gang de startet opp matkonseptet FitKitchen opplevde de motgang i egen bransje.

Det var i starten av 2017 at FitKitchen først ble etablert. Konseptet tilbyr sunne ferdiglagde måltider levert rett hjem, hvor kunden har full oversikt over næringsinnholdet i hvert måltid. Dette har tydeligvis har falt i smak hos flere, for hittil i 2018 har Isabel og Angela økt omsetningen hver eneste måned.

Likevel har de to gründerne kjent på følelsen at folk ikke tok dem seriøst. De tror de møtte fordommer basert på kjønn og utseende.

- Det er selvfølgelig skuffende å bli sett ned på. Jeg og Angela har alltid jobbet hardt, og ser på oss selv som seriøse forhandlere. Når vi da opp til flere ganger blir møtt med himlende øyne og sleske kommentarer, er ikke det så gøy. Man mister litt motivasjonen, sier Isabel.

«Små søte jenter» er noe av det fikk slengt etter seg en gang de skulle lande en avtale med mannlige aktører.

- Små og søte? Vi er jo ikke det. Og selv om vi bare har ledd det bort så er det ikke gøy. Det ironiske er at når jeg har svart med for eksempel «hva mener du med det?», så har jeg liksom fått svar tilbake om at de ikke mente det på en frekk måte. Jeg tror folk rakker ned på andre helt ubevisst. Det er synd, sier Angela.

LES OGSÅ: Get Inspired-gründer Silje: - Jeg jobbet i to år uten en eneste krone i lønn

Bygget seg opp

Som sagt så er det mye som tyder på at FitKitchen er et konsept som faller i smak hos forbrukerne. De leverer nå til både Oslo, Akershus, Drammen og Fredrikstad. Kvinnene ønsker ikke å oppgi noen salgstall med oss på grunn av konkurrenter, men hevder de øker jevnt øker. FitKitchen er også sponsor av det norske alpinlandslaget.

- Disse resultatene viser at vi på tross av ubehagelige situasjoner bare har blitt sterkere som team. Vi har fokusert på å jobbe enda hardere med image sånn at vi finner vår helt egen plass i bransjen, sier de og peker på at målet selvfølgelig er å bli best.

- Vi vil være synlige, tilgjengelige og levere sunn og næringsrik mat av god kvalitet.

Retter de har i dag er alt fra bolognese, lasagne, asiatisk wok, kylling teriyaki og kylling & søtpotetmos. Sammen har de bygd opp et produksjonsteam som produserer deres ferske måltider.

- Hva er det som skal til for å starte opp for seg selv?

- Du må faktisk være ganske hard - det har vi lært. Hvis det går dårlig med prosjektet eller du støter på spisse albuer, så ikke ta det personlig. Det er en del utfordringer ved å jobbe med så mange forskjellige ting - som kunder, ordenssystem, nettside, ansatte, markedsføring. Du har kontroll og ansvar for så mye, og i starten kan det være vanskelig å mestre alt, det syntes i alle fall jeg. For å lykkes som gründer trenger man å komme seg gjennom dette uten å gi opp, sier Angela.

Mindre kommentarer

SUNN MAT: Maten fra FitKitchen må bestill innen klokken 23.59 onsdag kveld om man ønsker det levert på døra enten søndag eller mandag. FOTO: FitKitchen
SUNN MAT: Maten fra FitKitchen må bestill innen klokken 23.59 onsdag kveld om man ønsker det levert på døra enten søndag eller mandag. FOTO: FitKitchen Vis mer

Og etterhvert som at FitKitchen har beveget seg i riktig retning, har det også blitt færre nedlatende kommentarer fra andre.

- Noe som er litt interessant er at vi nå nylig var i et møte med to kvinner for aller første gang - noe som var helt annerledes. Møtet var veldig profesjonelt og vi ble møtt på en måte vi ikke har opplevd før. En måte som bar preg av at de hadde forberedt seg skikkelig. Det var en god følelse, sier Isabel.

- Hvorfor vil dere heller jobbe som gründer kontra det å være ansatt et sted?

- For meg handler det mye om frihet og vilje. Vår arbeidshverdag er fantastisk, både lærerik og ekstremt hyggelig, sier Isabel.

Angela tar ordet:

- Jeg kunne godt ha gjort begge deler. Jeg jobbet jo ved siden av studiene og trivdes veldig godt med det, men det å drive for seg selv var noe jeg bare måtte prøve. Jeg ville utfordre meg selv mer. Og selv om jeg i dag er nødt til å prioritere bort en del ting som jeg gjorde tidligere, som for eksempel festligheter og kafe med venninner, så er hver eneste dag spennende. Det er nok derfor jeg bare vil fortsette med dette.

LES OGSÅ: Julie Aida bruker kunsten som et oppgjør mot samfunnets forkjærlighet for det perfekte

GRÜNDER-DRIVE: Både Isabel og Angela kommer fra familier som har startet opp for seg selv, og de begge har alltid kjent på sin gründer-drive. FOTO: Ida Bergersen
GRÜNDER-DRIVE: Både Isabel og Angela kommer fra familier som har startet opp for seg selv, og de begge har alltid kjent på sin gründer-drive. FOTO: Ida Bergersen Vis mer

Komplementerer hverandre

Hun er egentlig utdannet sivilingeniør, mens Isabel har tatt en utdanning innen regnskap. Som arbeidsduo utfyller de hverandre, og de er ifølge seg selv veldig ulike i jobbsammenheng.

- Vi har kjent hverandre i 10 år og er gode venninner på fritiden. Men selv om man klaffer godt personlighetsmessig er det viktig å huske at man ikke nødvendigvis fungerer sammen på jobb. Man må ha samme mål og samme ambisjoner, og det tar tid å bli kjent med hverandre på den måten. Heldigvis for oss så komplementerer vi hverandre på en god måte, sier Isabel.

Isabel er den spontane av dem, som pusher gjennom avtaler og vil ha ting ut fort. Angela er derimot den som ofte tar på seg sjefs- og lederrollen. Hun er perfeksjonist til randen og er veldig glad i å ha alt på plass i god tid.

- Businessen kunne være en utfordring i starten. Vi måtte lære oss å diskutere og krangle uten at vi ble sure på hverandre. Det gikk åpenbart fint, for nå diskuterer vi mye uten å bli uvenner, ler de.

- Synes dere det er for lite kvinnelige grundere i Norge?

Ja. Årsaken tror jeg rett og slett er at kvinner ikke tenker like mye på det. Ellers så er det andre ting i livet som setter stoppere, som at man gifter seg og får barn. Jeg tror mange ikke er klar for ansvaret.

Mangel på kvinnelige rollemodeller

Seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Siv Isabel Eide, sier til KK at de ser en mangel på kvinnelige rollemodeller innen gründerskap og teknologi. Nesten halvparten av kvinner jobber i offentlig sektor, og mange søker fast jobb som gir trygge rammer og forutsigbarhet rundt økonomi og familielivet.

- Det er ikke et enkelt svar på hvorfor det er sånn. Kvinner tar i større grad enn menn høyere utdannelse. Allikevel er det flere menn som velger å bruke kompetansen sin til innovasjon og gründerskap. Ved at unge jenter og kvinner i større grad gis muligheter og blir inspirert, både gjennom oppdragelse, utdanningssystemet og næringslivet, vil forhåpentligvis dette kjønnsbildet endres på sikt, sier Eide.

Ifølge tall fra SSB er andelen kvinner i nyetableringer av både enkeltpersonforetak og aksjeselskap i vekst. I 2016 var 38,2 prosent av etablererne i personlig eide foretak kvinner.

Mannsjåvinistisk kultur

- Hva tenker du når kommentarer som «små, søte jenter» blir slengt i jobbsammenheng?

- Nedlatende kommentarer er selvsagt uakseptabelt. Å være gründer krever ofte stor arbeidsinnsats og kan innebære økonomisk risiko. Når de unge kvinnene i FitKitchen velger å utvikle et selskap som satser på sunn mat og skaper arbeidsplasser, må vi heie og løfte de fram - ikke demotivere. Norge har alt for få kvinnelige gründere. Mangfold i næringslivet kan bidra til mer innovasjon og vekst, og vi er avhengig av alle som bidrar til å utvikle samfunnet.

Eide har hørt om flere tilfeller som kan minne om en mannsjåvinistisk kultur.

- Det finnes mannsvjåvinistiske holdninger i mange miljøer og over hele verden, noe metoo-kampanjen ha vært med på å avdekke. I gründermiljøer og investormiljøer opplever vi nå et større fokus på å bli kvitt uakseptabel oppførsel og holdninger.

LES OGSÅ: Sunniva Hartgen-Sverdrup skal gjennom kunsten gi sin tolkning av det å være kvinne i 2018

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: