SUNN, MEN IKKE SUNNEST: Isbergsalat og andre lyse salater er ikke de mest næringsrike. Se hvilke som er smartere valg. Foto: Silverstream - Fotolia
SUNN, MEN IKKE SUNNEST: Isbergsalat og andre lyse salater er ikke de mest næringsrike. Se hvilke som er smartere valg. Foto: Silverstream - Fotolia
Salat

Bytt ut isbergsalaten

Blant de minst næringsrike salattypene du kan velge.

KK.NO: Salat er sunt, vet vi. Og ja, det stemmer, men det avhenger selvsagt av hva vi putter i den.

Hvis du lesser på med ingredienser som ost, dressing, kjøtt, pasta og krutonger blir salaten  ganske fort et mektig måltid. Da kan ideen om en lett middag eller lunsj bli ødelagt.

Om du unngår de verste salatfellene er imidlertid en salat et sunt måltid som gir deg en god dose grønnsaker og dermed også viktige vitaminer og mineraler.

Men har du tenkt over hva slags salatblader du har i den?

Store forskjeller på salater

Det er nemlig ikke irrelevant hva slags blader du har som basis i salaten din. Her til lands er for eksempel isbergsalat en klassiker - den er både billig og lett tilgjengelig. Men isbergsalaten er blant de minst næringsrike salattypene du kan velge. Den inneholder for det meste bare vann.

Faktisk er det slik at jo lysere salaten er i fargen, jo mindre næringsstoffer har den. Jo mørkere den er i fargen, jo mer næringsstoffer har den. Det betyr at en lysegrønn rapidsalat er mindre næringsnyttig enn den mørke grønnkålen.

Et hederlig unntak er romanosalaten, som brukes i cæsarsalat. Den er faktisk ganske næringsrik selv om en er lys i fargen.

FIN MIKS: En blanding av flere salattyper er bra - og jo mørkere i fargen, jo bedre. Foto: bit24 - Fotolia
FIN MIKS: En blanding av flere salattyper er bra - og jo mørkere i fargen, jo bedre. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

Her er de sunneste salattypene:

Spinat: Har høyt innhold av folat, og vitamin A, C og K og lutein og zeaxantin. Spinat kan dessuten forebygge tarmkreft, høyt kolesterol og dårlig syn.

Ruccola: Har høyt inhold av folat, lutein og zeaxantin. Jo bitrere den er på smak, jo mer næringsrik er den, faktisk.

Rød lollo: Har høyt innhold av vitamin A og K (dette gjelder også andre rødfargede salater).

Romanosalat: Har høyt innhold av folat, vitamin A og C.

Sterke farger = flere næringsstoffer

Generelt sett kan vi si at jo sterkere farge grønnsakene har, jo sunnere er de. Det er fordi sterk farge indikerer høyere innhold av antioksidanter.

Jo flere sterke farger du inkluderer i salaten, jo sunnere blir altså måltidet. Gode eksempler er rød og oransje paprika, tomat, gulrot, sukkererter, rødløk og brokkoli.

Det betyr selvsagt ikke at en salat laget av isbergsalat, gul paprika, salatløk og agurk ikke er sunn. Er det disse ingrediensene du liker, eller har tilgjengelig, så bruk dem gjerne.

METTENDE: En gresk salat inneggolder faktisk ikke salatblader, men mye annet sunt og godt, som tomat, rødløk, oliven og fetaost. Foto: denio109 - Fotolia
METTENDE: En gresk salat inneggolder faktisk ikke salatblader, men mye annet sunt og godt, som tomat, rødløk, oliven og fetaost. Foto: denio109 - Fotolia Vis mer

Mettende og sunn

Som tidligere nevnt kan en salat fort bli ganske usunn om du putter for mye ost, kjøtt, dressing osv. i den. Men en enkel salat er ikke alltid noe å bli mett av. å hva skal du ha oppi for å få et måltid som gir tilstrekkelig metthetsfølelse? Her er noen forslag:

Kikerter: Rik på både protein og grovkarbo, og har dessuten flere helsefordeler.

Linser: Igjen en fin proteinkilde og inneholder få kalorier.

Bønner: Supre for å få metthetsfølelse siden de inneholder mye protein. De er også fulle av antioksidanter.

Nøtter: Sprø og mettende, og en fn kilde til sunt fett. Sjekk hvilke som er de sunneste nøttene her.

Tunfiks eller laks: Ikke bare mettende og proteinrikt, men også en super kilde til sunn omega 3.

Skinke: Kokt skinke er magert og proteinrikt, og egner seg fint i salater.

Egg: Et kokt egg gir salaten substans til å holde deg mett lenger. Egg skal dessuten være bra mot høyt blodtrykk.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden