GÅ FOR EN FARGERIK ELLER MØRK GRØNN SALAT: Den inneholder nemlig mer antioksidanter enn de lyse sortene.  Foto: Maksim Shebeko - Fotolia
GÅ FOR EN FARGERIK ELLER MØRK GRØNN SALAT: Den inneholder nemlig mer antioksidanter enn de lyse sortene. Foto: Maksim Shebeko - Fotolia
Mat

Den beste salaten du kan velge

Sørg for å få maksimalt ut av salat-måltidet ditt.

Det er mange grunner til å spise mer salat.

Ikke bare vil en god salat tilføre kroppen din mer fiber og eventuelt sunt fett, men det vil også sørge for at det totale kaloriinnholdet i måltidet blir mindre.

Men det er mange som undervurderer selve essensen i salaten - nemlig salatbladene.

Som du kanskje har fått med deg, gjelder det å velge riktig ingredienser i salaten for at den skal være sunn, men hva slags salatblader bør du egentlig velge, og hva er egentlig forskjellen på dem?

LES OGSÅ: Grønnsaken som redder huden

FARGERIKT ER BRA: Som kjent indikerer sterke farger blant grønnsakene at de har mer antoksidanter. Foto: ctotir - Fotolia
FARGERIKT ER BRA: Som kjent indikerer sterke farger blant grønnsakene at de har mer antoksidanter. Foto: ctotir - Fotolia Vis mer

Velg salat i mørke eller sterke farger

– Det er generelt ganske liten forskjell på innholdet av næringsstoffer i salat, sier Lise von Krogh, ernæringsfysiolog i Bramat.no, foredragsholder, matblogger og ernæringsfaglig konsulent.

Hun kan fortelle at salatblader inneholder lite kalorier, men har likevel noe fiber, vitaminer og mineraler, som for eksempel folat - et vitamin som kan redusere risikoen for ryggmargsbrokk hos fosteret under graviditeten.

Det er likevel enkelte varianter som har litt større fordeler.

– Bladgrønnsakene inneholder antioksidanter, og desto mørkere variant du velger, desto mer antioksidanter vil den sannsynlig inneholde, sier von Krogh.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Det samme gjelder fargen på salaten, så gå gjerne for sortene som har lilla, røde eller andre sterke farger, i tillegg til mer smak.

– For eksempel ruccola, thai-salat, rødbete-blader, rød lollosalat eller ekbladsalat.

Også de mørk-grønne variantene, som spinat, er bra.

LES OGSÅ: Spis en stor frokost - gå ned i vekt

SPIS MER SALAT: Selv om de grønne bladene ikke inneholder så mye energi, byr de på noe fiber, vitaminer og mineraler. Foto: lidante - Fotolia
SPIS MER SALAT: Selv om de grønne bladene ikke inneholder så mye energi, byr de på noe fiber, vitaminer og mineraler. Foto: lidante - Fotolia Vis mer

Så mye må du spise

Et annet kjennetegn for salatbladene er at de inneholder litt vitamin K og jern.

Selv om det er verdt å merke seg at salat ikke inneholder like store mengder som du finner i en biff, kan innholdet likevel bidra til å øke jernopptaket ditt - noe spesielt kvinner ofte har mangel på.

Men det gjelder å få i seg nok.

– Det holder ikke med et enkelt salatblad på seks gram, du må spise litt større mengder for at du skal få noe ut av det. En håndfull er bra - helst hver dag, forteller von Krogh.

LES OGSÅ: Ja, du kan kose deg med kaffe - hver dag





Effektivt hvis du vil ned i vekt

Og selv om salat riktignok ikke har de største mengdene av næringsstoffer, har de grønne godsakene likevel andre fordeler.

– Salatblader gir ikke så mye energi, men inneholder en grei mengde av vann. Hvis du er opptatt av å holde vekten, vil salaten bidra til å fylle opp magen og kan erstatte annen kaloririk mat, sier ernæringsfysiologen.

– Det har imidlertid ingen hensikt å spise kunsalat. Siden den inneholder lite energi og næringsstoffer alene, må du må spise det sammen med noen annet.

LES OGSÅ: Drikk dette etter en hard treningsøkt
Til forsiden