HELT NATURLIG: Naturellyoghurt inneholder ikke tilsatt sukker - en av flere gode grunner til å spise den.  Foto: Thinkstock.com
HELT NATURLIG: Naturellyoghurt inneholder ikke tilsatt sukker - en av flere gode grunner til å spise den. Foto: Thinkstock.com
Yoghurt

Derfor bør du velge yoghurt naturell

Den inneholder nemlig ikke tilsatt sukker.

Det kan bli mange fete julefrokoster i tiden som kommer, og for å lette litt på de tunge smakene, bør du sørge for å ha yoghurt i kjøleskapet. I likhet med å starte dagen med et glass varmt sitronvann, vil nemlig yoghurt hjelpe fordøyelsen.

Det er mange typer yoghurt å velge mellom, og KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har sine anbefalinger. Et trygt tips er imidlertid å alltid ha yoghurt naturell i kjøleskapet.

LES OGSÅ: God, naturell morgen

Ikke tilsatt sukker

Mens noenyoghurter inneholder mer sukker enn brus, er faktisk yoghurt naturell ikke tilsatt sukker.

Å tilsette frukt og bær i sukkerfri naturell yoghurt er dermed en god måte å redusere sukkerinntaket og samtidig tilføre litt frukt og bær når barna spiser yoghurt, ifølge Matportalen.no.

Et annet alternativ er nøkkelhullsmerket yoghurt med frukt eller bær. De inneholder bare tre gram tilsatt sukker per 100 gram.

LES OGSÅ: Helt ufarlig å spise yoghurt hvis du er aktiv

Som erstatning, kos og næring

I tillegg til å være godt for fordøyelse, skjelett og tenner, kan det å spise yoghurt regelmessig bidra til å styrke immunforsvaret og beskytte mot kreft.

Yoghurten balanserer nemlig bakteriefloraen i magen din, hvilket igjen sørger for bedre opptak av vitamin B, sink, kalsium og karbohydrater.

Når bakteriefloraen i magen er i orden er det også lettere å unngå kvalme, diaré, forstoppelse og oppblåst mage.

Mot høyt blodtrykk

Trenger du flere gode grunner til å spise mer yoghurt?

Her er flere fordeler:
  • Yoghurt naturell inneholder bare fire prosent fett, men både proteiner og kalsium, som kroppen trenger.
  • Yoghurt reduserer risikoen for høyt blodtrykk.
  • Bruk den til å lage en smoothie full av frukt og antioksidanter.
  • Den kan fint erstatte lettrømmen du bruker på maten, for eksempel på tacoen.
  • Bruk den til å lage dip i stedet for lettrømme eller kesam (de inneholder henholdsvis 18 og åtte prosent fett). Lag din egen dip ved å ha i hakkede urter, pepper, chili og paprikapulver.
  • Du kan fint ha yoghurt naturell i supper og sauser, men da må du vente til du tar maten av platen, for yoghurt naturell kan ikke kokes.
  • Du kan godt bruke yoghurt naturell i stedet for ost på pastaretten, hvis du vil spare fettet, men savner å ha noe ekstra oppå tomatsausen.
  • Spiser du fruktyoghurt til frokost? Den inneholder ganske mye sukker, så du kan gjerne mikse fruktyoghurt og yoghurt naturell for en mindre søt variant.
  • Enda bedre er å lage din egen fruktyoghurt ved å ha fruktbiter eller bær i yoghurt naturell.
  • Til forsiden