MER AV DETTE, TAKK: Fenikkel kan brukes rå, kokt, grillet, ovnsbakt, woket, i salat, på ostefat og til dipp. Godt er det uansett!  Foto: Bama
MER AV DETTE, TAKK: Fenikkel kan brukes rå, kokt, grillet, ovnsbakt, woket, i salat, på ostefat og til dipp. Godt er det uansett! Foto: Bama
Grønnsaker

Gi fennikel fast plass på menyen

Kan hjelpe mot premenstruelle plager, påstår forskere.

Fenikkelen er kanskje ikke en del av ditt vanlige kosthold, men det bør den bli! Grønnsaken er supergod, i tillegg til å være bra for deg.

Ifølge Bama.no har fennikelen fått ufortjent lite oppmerksomhet, for den er virkelig god – og lett å variere.

Dessuten er den veldig enkel å tilberede, og den smaker godt både varm og kald, rå og varmebehandlet.

Grønnsaken kan fint brukes rå, kokt, grillet, ovnsbakt, woket, i salat, på ostefat og til dipp. Godt er det uansett!

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking



Gladere av fennikel?

Noen forskere sier nå at fennikeldråper til og med kan redusere premenstruelle spenninger, såkalt PMT (pre-menstrual tension), skriver DailyMail.

Forskerne har gitt dråper laget av fennikelfrø til unge kvinner, som skal ha raportert at de føler seg mindre deprimert og synes det er lettere å utføre jobbene sine og komme overens med familie og venner etter at de begynte med dråpene, skriver nettsiden.

Påstanden deres er at fennikel skal bidra til å gjenskape hormonell balanse og dermed redusere noen av de premenstruelle spenningssymptomene.

Forskerne har sammenlignet tre grupper unge kvinner i fertil alder, og presenterte sine resultater på «The European Society of Human Reproduction and Embryologys» årlige konferanse.

Den ene gruppen fikk fennikeldråper fra tre dager før menstruasjonen startet til tre dager etter den var ferdig. Den andre gruppen innførte regelmessig trening, og den tredje gruppen gjorde ingen endringer i hverken kostholds- eller treningsrutiner.

Symptomene på PMT ble redusert både hos den første og den andre gruppen, men mest hos kvinnene som fikk fennikeldråpene.

– Etter åtte uker var symptomene så redusert at de kunne utføre jobbene sine og ha normale forhold med venner og familie. Depresjonssymptomer ble også redusert, fortalte forsker Hassan Pazoki fra Urmia University.

Pazoki antar også at kombinasjonen av fennikeldråper og trening kan være enda mer effektiv.

Professor John Studd ved The London PMS and Monpause Clinic sier dog at fordelene med fennikeldråpene mest sannsynlig er rent psykologiske, og understreker at den beste behandlingen for PMT fortsatt er medisiner som «skrur av» kvinnenes månedlige smerter.

LES OGSÅ: Enkle triks for å få i deg flere grønnsaker

Full av folat

Uansett om fennikel har en positiv effekt på hormonene våre eller ei, er det gode grunner til å spise mer av grønnsaken. Heller enn dråper fra frøene, kan du velge den friske grønnsaken. Den smaker bedre, er mettende og en god kilde til blant annet folat.

Fenikkelen er kanskje ingen supergrønnsak proppfull av næringsstoffer, men den er likefullt en kilde til kostfiber, vitamin C og B-vitaminet folat.

Folat er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer, men også for forebyggelse av ryggmargsbrokk hos fostre. Kvinner som planlegger graviditet, er gravide eller ammer, bør derfor være påpasselige med folatinntaket.

LES OGSÅ: Ikke glem blomkålen

FEM OM DAGEN: Så mye bør du få i deg. Totalt anbefales det at du spiser 500 gram frukt og grønt daglig. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer
FEM OM DAGEN: Så mye bør du få i deg. Totalt anbefales det at du spiser 500 gram frukt og grønt daglig. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer Vis mer

Antioksidanter

Vitamin C er som kjent en antioksidant som reduserer skader fra frie radikaler. Disse frie radikalene er stoffer som påfører ørsmå skader på celler og vev, og antioksidantene ødelegger de frie radikalene før de gjør for stor skade.

Arvetoffet vårt og kroppens bestanddeler blir beskyttet. Vitamin C fornyer vitamin E og fremmer jernopptaket, i tillegg til å være nødvendig for et sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner.

Tradisjonelt sett har fennikel blitt brukt til å lette fordøyelsen etter et tungt måltid. Fennikelavkok kan også lette luftsmerter.

(Saken fortsetter under bildet.)






LES OGSÅ: Hvor mye er fem om dagen?

Velg riktig grønnsak

Vil du ha en ekstra spiss på maten, så velg fennikel. Den lukter sterkt, og har en smak som kan minne om anis eller lakris. Og aroma kan ha noe å si for hvor mettende grønnsaken er.

Butikkene kutter av og til av kruset på stilken, men det smaker godt – og er dekorativt. Tenk på det litt som dill, selv om smaken er lettere, friskere og mindre gressaktig.

Vil du velge riktig fennikel, tar du den som er hvit og fast med friske blader.

LES OGSÅ: Bruk flere urter i maten

FISKESUPPE: Prøv tynne strimler av fenikkel i fiskesuppa, og pynt gjerne med de dill-lignende bladene for en frisk, god smak. Foto: All Over Press
FISKESUPPE: Prøv tynne strimler av fenikkel i fiskesuppa, og pynt gjerne med de dill-lignende bladene for en frisk, god smak. Foto: All Over Press Vis mer

Gode fennikeltips

iform.nu har gode råd til hvordan du får fennikelen til å smake himmelsk:

Bruk fine skiver av fennikel i råkost eller vanlig grønn salat. Salaten får en nydelig, frisk, lakrisaktig smak som egner seg perfekt til kylling og fisk.

OPPSKRIFT: Tomatsuppe med grillet fennikel

Stek løk og fennikel i soyasaus, og bland det med fullkornspagetti. Server med et stykke stekt hvit fisk på toppen. Generelt sett passer fennikel perfekt til fisk. Prøv gjerne en frisk salat av fenikkel i tynne strimler og appelsinbåter neste gang du har lyst på laks til middag.

(Saken fortsetter under bildet.)






Fisk og fiskesuppe roper ofte på fennikelen, og lam og har heller ikke vondt av selskapet til denne undervurderte grønnsaken. Sammen med squash, tomater, auberginer og sopp får du en nydelig grønnsaksgryte.

OPPSKRIFT: Koteletter med bakt fennikel

Tilsett små terninger av fennikel i gryteretter med kjøtt, eller stek avlange flak av fennikel i litt smør/rapsolje i stekepannen sammen med gulrøtter og andre rotfrukter. Strø valmuefrø over, og server det som tilbehør til kjøttkaker.

Fennikelen kan også skjæres i terninger og stekes i ovnen sammen med rotfrukter, litt olje, salt og pepper. Godt tilbehør!
FINE FRØ: I India brukes frø fra fenikkel til å gi frisk pust. Noen forskere mener nå at de også kan redusere pre-menstruelle spenninger og redusere symptomene på depresjon. Foto: Linn Fjeldstad Bergheim
FINE FRØ: I India brukes frø fra fenikkel til å gi frisk pust. Noen forskere mener nå at de også kan redusere pre-menstruelle spenninger og redusere symptomene på depresjon. Foto: Linn Fjeldstad Bergheim Vis mer
undefined
Til forsiden