GRANATEPLE: Er en næringsrik frukt som smaker nydelig, og er i tillegg veldig bra for helsa. Herlig! Foto: Africa Studio - Fotolia
GRANATEPLE: Er en næringsrik frukt som smaker nydelig, og er i tillegg veldig bra for helsa. Herlig! Foto: Africa Studio - Fotolia
Kostholdsråd

Granateple beskytter mot usunt kosthold

Reduserer noe av skaden et usunt kosthold medfører.

Om du er litt oppdatert på kostholdsfronten, så vet du allerede at granatepler er stappfulle av antioksidanter og C-vitamin. I tillegg er frukten en fin kilde til B6-vitamin, og også til fiber - om du spiser frøene.

Det er altså gode grunner til å få i seg granateple, spesielt på grunn av dens høye innhold av polyfenol, en antioksidant som holder kroppens celler friske, og også kan forebygge visse krefttyper.

REDDER DEG: Et kosthold fullt av mettet fett er ikke bra, men granateplet kan reparere noe av skadene kroppen påføres. Foto: Thinkstock
REDDER DEG: Et kosthold fullt av mettet fett er ikke bra, men granateplet kan reparere noe av skadene kroppen påføres. Foto: Thinkstock Vis mer

Beskytter hjertet mot høyt kolesterol

Og det er flere grunner til å få i seg mer av akkurat denne frukten.

En ny studie viser nemlig at granateple kan ha positiv effekt på høyt kolesterol i blodet. Forskere ved Det katalanske instituttet for kardiovaskulær forskning, ICCC, testet hvilken effekt piller laget av polyfenolene fra granateple hadde på griser.

Grisene fikk i utgangspunktet mat full av usunt fett og kalorier, men pillene viste seg å «nulle ut» den negative effekten denne kosten hadde på åresystemet deres. Et kosthold som gir høyt kolesterol (altså høyt fettnivå i blodet), gjør blodårene mindre elastiske, noe som øker risikoen for årefortetting og i verste fall blodpropp eller hjerteinfarkt. (Les mer om studien hos ICCC).

LES OGSÅ: Det enkleste grepet for et sunt hjerte





Tror på samme effekt hos oss

Siden gris og mennesker er veldig like når det gjelder hjerte og åresystem, mener forskerne at denne effekten også vil inntreffe hos oss. Altså - en diett med mye av granateplets polyfenoler vil være gunstig for å motvirke hjerteinfarkt eller blodpropp, og kan også gjøre at et i utgangspunktet usunt kosthold ikke gjør så stor skade.

- Å berike kostholdet med granateple-polyfenoler kan hjelpe til å forebygge og reversere skader på blodårene, noe som er blant de første tegnene på avleiringer i blodårene og slag, sa Lina Badimon ved ICCC.

Med andre ord - om du ikke er villig til å gi opp en diett full av mettet fett og sukker, kan det å spise granateple eller drikke granateplejuice redusere noe av skaden et slikt kosthold påfører kroppen din.

LES OGSÅ: Så mye mettet fett er ok

BRA FOR HJERTET: Granateplet kan holde hjertet ditt friskt. Foto: Colourbox
BRA FOR HJERTET: Granateplet kan holde hjertet ditt friskt. Foto: Colourbox Vis mer
RIK PÅ ANTIOKSIDANTER: Granatepler er rike på blant annet antioksidanter, og vitamin C. Foto: Colourbox
RIK PÅ ANTIOKSIDANTER: Granatepler er rike på blant annet antioksidanter, og vitamin C. Foto: Colourbox Vis mer

Guide til granateple

Det er ikke alle dagligvarebutikker som selger granatepler, men stadig flere gjør det. Om ikke din matbutikk har dem, skal du prøve i nærmeste grønnsakshandel. Granatepler er å få tak i hele året. Den er i sesong på den nordlige halvkule fra september til februar, og på den sørlige halvkule resten av året.





Ifølge Bama er dette det du skal tenke på når du skal kjøpe granatepler: Plukk de største granateplene, for de inneholder mest fruktsaft. Frukten skal kjennes tung i forhold til størrelsen. Skallet skal være hardt og ha frisk rød farge. Brune rustflekker på skallet betyr ikke at frukten er dårlig, bare at den er skikkelig moden.

Granateple oppbevares helst i 8-10 grader, men kan også fint klare seg i romtemperatur.

Om du ikke får tak i granatepler, kan du kjøpe granateplejuice. Men vær klar over at det finnes mange juicer som kaller seg granateplejuice som har veldig lite av frukten. Det beste er selvsagt å kjøpe ren granateplejuice, noe helsekostbutikker har. Den kan imidlertid være veldig dyr.

Det finnes også kosttilskudd laget av granatepler, men disse koster også en del. I studien nevnt over fikk grisene Pomanex, et kosttilskudd som inneholder 200 mg polyfenoler, daglig.

Vil du lage granateplejuice selv? Det er veldig enkelt å få ut saften, sjekk bare her!





Hvor mye må du få i deg for å få effekt?

Så hvor mye granateple må du få i deg for å få 200 mg av disse antioksidantene? Vel, 200 mg tilsvarer 11,1 mmol, som er måleenheten man bruker på antioksidantnivåer i forskjellige matvarer.

Og 100 gram granateple inneholder 11,3 mmol*, så det skal altså bare 100 gram granateple-fruktkjøtt til for at du får i deg like mye som grisene i forsøket fikk.

Du får selv vurdere hva som er best for deg: Juice, kosttilskudd eller frisk frukt. Frisk frukt er nok best - den gir best smak, og også best og mest effektive form for næringsstoffer.

*Ifølge en norsk forskningsstudie du ser her.undefined
Til forsiden