KYLLING OG GRØNNSAKER: Når du skal lage middag bør du finne en mager kilde til proteiner og en rett som inneholder masse grønnsaker. Da tilfører du kroppen en rekke vitaminer og mineraler.  Foto: Matprat.no
KYLLING OG GRØNNSAKER: Når du skal lage middag bør du finne en mager kilde til proteiner og en rett som inneholder masse grønnsaker. Da tilfører du kroppen en rekke vitaminer og mineraler. Foto: Matprat.no
Middag

Her er den ultimate middagen

Dette er de beste og sunneste oppskriftene ekspertene vet om.

Vet du ikke hva du skal ha til middag i dag? Det er du nok ikke alene om.

Det kan også være ekstra vanskelig å velge hva du skal ha, når middagen gjerne skal være sunn, rask og heller ikke altfor kostbar.

Heldigvis finnes det håp.

Vi spurte tre kjente kostholdseksperter om de hadde tips til sunne og raske middagsretter som fungerer fint til hverdags. Og de hadde flere gode råd til deg som føler du har lite fantasi.

LES OGSÅ: Bønnene som får deg i bedre humør

EKSPERTENE: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen
EKSPERTENE: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Gjør plass til mer grønnsaker





Camilla Andersen, som er ernæringsfysolog og daglig leder av Somebody.no, har et godt tips:

– Bruk mer grønnsaker. Mellom én tredjedel og halvparten av tallerkenen din bør bestå av grønnsaker. I tillegg kan du lage supper, pureer og stapper - det gjør det lettere å få i seg en god dose grønnsaker, forteller hun til KK.no.

Hvis du ønsker å øke inntaket av grønnsaker, kan du blant annet lage en vegetarrett én dag i uken. Det trenger nemlig ikke bli kjedelig av den grunn.

Prøv for eksempel Frukt.nos oppskrift på grønnsakslasagne.

OMELETT: Egg er en super matvare og har uendelig med muligheter - prøv for eksempel en omelett til middag. Foto: Colourbox
OMELETT: Egg er en super matvare og har uendelig med muligheter - prøv for eksempel en omelett til middag. Foto: Colourbox Vis mer

Sjekk Camillas egne oppskrifter på raske og sunne middager:

Fisk i ovnen: Laks trenger kun 12 minutter i ovnen. Kombiner den gjerne med en supergrønnsak - som brokkoli.

– Laks er en god kilde til omega-3 og proteiner. Bruk gjerne mager fisk som torsk også, men prøv å få i deg fet fisk et par dager i uken - eventuelt som pålegg. En brødskive med makrell i tomat dekker dagsbehovet for omega-3.

Wok: Dette er en super måte å få i seg mer grønnsaker. Ha gjerne nudler eller ris til, men prøv å få i deg mest av grønnsakene og kjøtt/fisk.

Egg: Dette er en super matvare med mange muligheter; pai, omelett eller pannekaker (grove pannekaker med suppe er absolutt en forsvarlig middag, ifølge Andersen).

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Forvirret over alle kostrådene?

EKSPERTENE: Ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede, Jeanette Roede. Foto: Axel Bauer
EKSPERTENE: Ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede, Jeanette Roede. Foto: Axel Bauer Vis mer

Velg grov pasta





Jeanette Roede, som er ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, har flere gode middagstips. Hun anbefaler at du generelt er på utkikk etter magert kjøtt, sunt fett og fiberrik mat, i tillegg til mineraler og vitaminer.

LINSER: Dette er en ingrediens som ofte blir glemt, men det er god grunn til å spise mer. Foto: colourbox.com
LINSER: Dette er en ingrediens som ofte blir glemt, men det er god grunn til å spise mer. Foto: colourbox.com Vis mer

Sjekk oppskriftene hennes her:

Avokadosalat: Oppskriften (som du finner på GreteRoede.no) inkluderer også svinekjøtt og pinjekjerner, og er dermed en god kilde til flere vitaminer og mineraler.

– Dette er en fin blanding av sunt fett, proteiner fra magre kjøttet og masse vktige vitaminer fra grønnsakene. Den gir også en smakfull kombinasjon, sier Roede.

Kyllingfilet (finn oppskriften her): Kyllingfilet er en god og mager kilde til proteiner. For at middagen skal bli mest mulig sunn, gjelder det å tenke på tilbehøret.

– I oppskriften er det brukt vanlig pasta, men jeg vil anbefale å velge fiberrik pasta eller ris. Sauser kan ofte være ganske fete, derfor anbefaler jeg å velge tomatbaserte sauser, sier hun.

– Tomater inneholder i tillegg det helsefremmende stoffet lykopen, som øker når du varmer dem opp.

Linsesalat med reker (finn hele oppskriften her): Reker er et smakfullt og magert tilbehør som passer til mange forskjellige retter og byr på masse mineraler.

Linsene bidrar med proteiner og gir en metthet som varer. Dette er i tillegg en rett som er veldig rask å lage. Ifølge Roede kan du med fordel tilsette enda mer grønnsaker i retten.

Med en chilidressing får du likevel en kraftigere smak på en lett og enkel rett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Spise salt? Ikke less på med dette

EKSPERTENE: Klnisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Foto: Anita Sælø
EKSPERTENE: Klnisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Foto: Anita Sælø Vis mer

Dropp pose-suppene





Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, som jobber i Synergi Helse, kan anbefale suppe som en ypperlig middag hele året.

Det smaker nemlig like godt på våren som på høsten. Hun anbefaler imidlertid at du styrer unna posesuppene, og heller lager en smakfull og sunn suppe selv.

– Denne suppen er veldig enkel å lage, men er utrolig god! Du lager den like raskt som en posesuppe, men smaken er hundre ganger bedre. Med litt ekstra tilbehør blir det en mager og mettende middag, sier hun til KK.no.

Tomatsuppe med chili: Retten tar bare 15 minutter å lage og holder til fire personer. Ingredienser: 3 bokser hakkede hermetiske tomater, ½ liter grønnsaksbuljong, 1 liten fersk rød chili uten frø, 1 liten løk, 2 fedd hvitløk, 1 ss rapsolje, salt og pepper. Tilbehør: mager kesam, grove krutonger, grovt brød og/eller kokte egg.

Slik går du frem:
Hakk løk, chili (uten frø) og hvitløk og la dette surre i en ss rapsolje på middels varme. Tilsett boksene med knuste tomater og la alt småkoke i 10 minutter. Kjør alt med stavmikseren til en jevn tykk suppe. Spe suppen med grønnsaksbuljong ca ½ liter (1/2 liter kokt vann + én til to terninger grønnsaksbuljong) til du syns suppen er passelig tykk. Gi suppen et raskt oppkok og smak til med salt og pepper. Gi suppen et raskt oppkok og server.

– Hvis suppen skal være en fullverdig middag bør du servere den med litt passende og mettende garnityr. Sett fram skåler med ulike godsaker som den enkelte kan «pynte» sin suppe med, forteller Sundfør.

Prøv for eksempel brødkrutonger: Del grovt brød i passende terninger. Brødet kan gjerne være tørt. Spre det utover på en plate dekket med bakepapir. Bland 2 ss olivenolje med salt, pepper og 2 fedd finhakket hvitløk. Spre olje-blandingen over brødbitene og rist de i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter.

LES OGSÅ: Brokkoli-tabben du bør unngå
Til forsiden