DRESSING: Bruker du ikke noen form for dressing på salaten kan du gå glipp av salatens næringsstoffer.  Foto: Getty Images/iStockphoto
DRESSING: Bruker du ikke noen form for dressing på salaten kan du gå glipp av salatens næringsstoffer. Foto: Getty Images/iStockphoto
Dressing

Ikke dropp salatdressingen

Spiller en rolle for hvor mye næring kroppen får i seg.

Salat er et ypperlig og sunt valg både som snack, lunsj eller middag.

Du får i deg et kalorifattig, men mettende måltid spekket med masse vitaminer, mineraler og fiber.

Det har blitt skrevet mye om at det er lurt å droppe dressingene i salaten, fordi de ofte tilfører mye fett, sukker og kalorier.

Ifølge helsenettstedet Cookinglight.com er det imidlertid bra å bruke dressing i salaten - så fremt du velger riktig variant!

LES OGSÅ: Slik holder salaten seg lenger

OLJE: Velg en olje og eddik-baserte dressingen. Disse typene inneholder mye sunt fett. Foto: PantherMedia/Angel Luis Simon Martin
OLJE: Velg en olje og eddik-baserte dressingen. Disse typene inneholder mye sunt fett. Foto: PantherMedia/Angel Luis Simon Martin Vis mer

Viktige næringsstoffer

Dersom du dropper all form for dressing fordi du vil unngå de ekstra kaloriene, kan du faktisk gå glipp av sunt fett og evnen til å absorbere salatens næringsstoffer.

Riktig valg av dressingbase, fettet som brukes for å lage den, samt mengden du bruker på salaten, har enormt mye å si for hvor mye næring kroppen din tar opp fra grønnsakene du spiser.

Dersom du skal få maks utbytte av salaten bør du velge en dressing som inneholder riktig type fett. Ikke fokuser på den totale mengden fett, men se på de spesifikke typene som er oppført på innholdslisten.

Det du skal være på utkikk etter er enumettet og flerumettet fett. Du vil ha minst mulig mettet fett og helst ikke noe som helst transfett.

Klinisk ernæringsfysiolog Jacob Juel Christensen - som også er ekspert på Lommelegen.no, forteller at gode eksempler på slike er olje og eddik-baserte dressinger.

–Det anbefales at man bruker dressing laget på olje, som for eksempel rapsolje eller olivenolje, sier han til KK.no.

Disse typene olje inneholder mye sunt fett. I tillegg hjelper de deg å absorbere fettløselige næringsstoffer, som vitamin A, D, E og K, som er i grønnsakene i salaten.

LES OGSÅ: Den beste salaten du kan velge

(saken fortsetter under bildet)






RNÆRINGSEKSPERT: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen
RNÆRINGSEKSPERT: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Bra måte å få i seg grønnsaker

Selv om det er mest gunstig for kroppen din å velge den sunneste typen dressing, er det - ifølge ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no, lov å kose seg en gang i blant.

Hun mener nemlig at det ikke finnes usunn mat, men usunne mengder.

– Hvilken dressing som er mest usunn for deg, handler om hvilken du spiser ofte og mye av. Generelt mener jeg at dressinger basert på oljer er bedre enn rømme, men jeg sier ikke nei takk til en god rømmedressing hvis det er det som passer best til retten.





– Det jeg syns er fint med en god dressing, er at det er en bra måte å få i seg masse grønnsaker på - så når man ser på det slik - at den lille mengden dressing faktisk gjør at jeg får i meg masse grønt, så synes jeg det er vel brukte kalorier, forteller hun til KK.no.

LES OGSÅ: Dropp den fete kjøpedressingen

Lag din egen dressing

Det finnes en rekke ferdigdressinger på butikken som kan være ok nok både på smak og innhold. Men mange av dem er også fulle av fett og sukker.

Skal du ha full kontroll på hva du får i deg og hvordan det smaker, bør du ifølge Andersen ta deg bryet med å lage den perfekte dressingen selv.

– Jeg syns man skal velge den dressingen man liker, men lag den helst selv for da vet du hva du får i deg.

– Min favoritt er å blande en god balsamico med like deler olivenolje og flytende honning. Da spiser jeg masse grønnsaker, sier hun.

Her er noen forslag til dressinger du enkelt kan lage selv:

• Avokado, kesam (gjerne mager), friske urter (estragon, mynte, persille eller koriander, for eksempel), riseddik og salt.
• Knust hvitløk, majones (gjerne lett eller hjemmelaget), sitronjuice, dijonsennep, honning eller agavesirup, salt, balsamicoeddik og olivenolje.
• Avokado, lett cultura eller mager kesam, lettyoghurt (sjekk sukkerinnholdet!), småhakket vårløk, persille, dill, salt og pepper.
• Eplesider, eplesidereddik, olivenolje, agavesirup eller honning, lønnesirup, kanel, salt og pepper.
• Olivenolje, eplesidereddik, honning, dijonsennep, tamari- eller sojasaus, sesamfrø, valmuefrø, salt, pepper, småhakket løk, knust hvitløk.
• Riseddik, appelsinmarmelade, vann, honning, røkt paprika, småhakket sjalottløk, olivenolje, persille, salt og pepper.
• Dijonsennep, revet sitronskall, sitronjuice, salt, pepper og olivenolje.
• Gulrøtter (kjør dem i blenderen), sjalottløk, frisk ingefær, miso, riseddik, sesamolje, olivenolje og vann.
• Dijonsennep, eplesidereddik, honning, salt, pepper, tørkede urter (for eksempel estragon), olivenolje.

LES OGSÅ: Kan erstatte smør, dressing og dipp
Til forsiden