IKKE BARE SUNT: Salat er ikke lik sunt. Det spørs helt hva du har i den. Foto: Colourbox
IKKE BARE SUNT: Salat er ikke lik sunt. Det spørs helt hva du har i den. Foto: Colourbox
Kostholdsråd

Spise salat? Ikke less på med dette

Det er fort gjort at det som kan være et supersunt måltid blir det motsatte.

De færreste av oss som klarer å få i oss nok grønnsaker. Faktisk er det bare 13 prosent av norske kvinner som får i seg den daglige anbefalte dosen på mint 250 gram grønnsaker (halvparten av de såkalte «fem om dagen»).

Å spise mer salat er en fin måte å øke grønnsaksinntaket på - men husk bare at de lysegrønne salatbladene ikke er så sunne som du kanskje tror. De inneholder mest vann, og ikke så mange næringsstoffer. Dessuten skal du spise mye salat for å få i deg en grønnsaksporsjon på 100 gram.



Mer rått er bra


Slik sett er det de andre tingene vi har i salaten som virkelig kan gjøre den til en vitaminbombe. Og det at grønnsakene spises rå er dessuten en fin ting:

- Halvparten av maten vi spiser bør ideelt sett være raw food, har Fedon Lindberg uttalt til KK.no. Han mener vi nordmenn spiser for mye halv- og helfabrikata - les mer om raw food i denne artikkelen.

FETT OG GODT: Men velg heller magrere kjøtt til salaten. Foto: Colourbox
FETT OG GODT: Men velg heller magrere kjøtt til salaten. Foto: Colourbox Vis mer
METTENDE: Men husk at avocadoen er veldig kaloririk. Foto: Getty Images/iStockphoto
METTENDE: Men husk at avocadoen er veldig kaloririk. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Fort gjort å bomme

Å spise salat til lunsj, som forrett før middag eller som selve middagen er en enkel måte å få mer raw food inn i kosten. Å spise salat til forrett er forresten et av fire slankefrie diettips. Du ser de tre andre tipsene her.

Men for at salaten skal mette, må vi ha noe med litt substans i den. Og det er da det er lett å «tråkke i salaten», og lesse på med saker som gjør måltidet til en kaloribombe.

Jeanette Roede, ernæringsekspert og kommunikajsonssjef i Grete Roede AS, har tidligere gitt følgende liste over ingredienser du skal skal være obs på:



HUSK!

Jo mindre biter du hakker godsakene i, jo mindre skal til for å sette smak på salaten.




  • Ost
  • Fritert kjøtt/fisk/kylling
  • Bacon
  • Pasta
  • Oliven
  • Avokado
  • Nøtter
  • Krutonger
  • Rømme- eller majonesdressinger

  • Ost, fritert kjøtt og krutonger er blant verstingene

    - Vi har en generell oppfatning av at salat er sunt. Men det er avhengig av hva du putter i salaten, sier Roede.

    Av obs-ingrediensene listet opp over er ost, krutonger og fritert kjøtt, kylling eller fisk verstingene. Det er selvsagt godt å ha mozzarella, gulost, parmesan eller fetaost i salaten, men ikke less på for mye.

    Tenk at osten skal være som garnityr. Jo mindre biter du deler osten i, jo bedre, for da trenger du en mindre mengde for å føle at du får nok i salaten. Velg forøvrig gjerne lettost - den har ikke bare mindre mettet fett, men også flere proteiner. Cottage cheese er forresten et sunnere alternativ til ostene nevnt her.

    Krutonger gir salaten skikkelig knas, men de er små kaloribomber (særlig om de er stekt i smør). Dropp dem, og spis heller en skive grovbrød ved siden av, om du føler at du må ha brød til salaten.

    Dropp å ha fritert kjøtt, kylling eller fisk i salaten. Det er bedre om disse proteinkildene er kokt eller stekt i ovnen. Renskåret kjøtt er bedre enn for eksempel bacon eller pølse. Og trenger du egentlig å ha dette i salaten? Hvis du har ost i, og supplerer med for eksempel bønner, linser eller kikerter får du nok proteiner til at salaten metter.

    LES OGSÅ: Derfor bør du bli flexitarianer

    GODT VALG: Litt olivenolje på salaten er mye bedre enn thousand island eller rømmedressing. Foto: PantherMedia/Angel Luis Simon Martin
    GODT VALG: Litt olivenolje på salaten er mye bedre enn thousand island eller rømmedressing. Foto: PantherMedia/Angel Luis Simon Martin Vis mer
    SØTE OG SUNNE: Tomater kan godt utgjøre hoveddelen av salaten. Jo mindre og rødere de er, jo søtere er de i smaken. Foto: All Over Press
    SØTE OG SUNNE: Tomater kan godt utgjøre hoveddelen av salaten. Jo mindre og rødere de er, jo søtere er de i smaken. Foto: All Over Press Vis mer
    SUPERFRØ: Quinoa er opprinnelig fra Sør-Amerika, og både glutenfritt og proteinrikt. Foto: Laurence Mouton/ZenShui
    SUPERFRØ: Quinoa er opprinnelig fra Sør-Amerika, og både glutenfritt og proteinrikt. Foto: Laurence Mouton/ZenShui Vis mer

    Bruk med måte








    Resten av ingrediensene på lista er ikke like ille, men du bør også tenke at de skal fungere som prikken over i'en, ikke utgjøre hoveddelen av salaten. Både avokado og nøtter er godt og mettende, og inneholder sunt fett, men er fortsatt veldig kaloririke.

    Oliven kan gjøre salaten veldig salt, og for mye salt i kosten er ikke bra (dette gjelder også fetaost, så begrens mengden). Soltørkede tomater er forresten fine for å sette smak på salaten, men husk at de også er ganske salte, og om de ligger i olje, bør du tørke av det meste før du har dem i.

    Hva så med pasta? Pastaskruer gir salaten mer fyll, men tar du for mye, er dét du spiser plutselig blitt en kald pastarett. Roede anbefaler deg uansett å velge fullkornspasta.

    LES OGSÅ: Glad i pasta? Slik nyter du den med god samvittighet

    Hva med dressingen?

    Dressing laget av rømme eller majones er ikke det beste å ha til salaten, da de er kaloririke og inneholder en god del mettet fett.

    Bruk heller oljebaserte dressinger, og helst med olivenolje, for to spiseskjeer av dette daglig beskytter hjertet. eller klem enkelt og greit en kvart sitron over salaten.

    - Hakkede, friske urter gir mer smak. Da trenger du ikke så mye dressing, oppfordrer Roede.

    LES OGSÅ: Ha mer urter i maten

    Dette kan du kjøre på med

    Ble dette bare «nei, nei, nei»? Heldigvis er det mye godt du kan ha i salaten uten begrensninger. Tomat, agurk, paprika, løk, vårløk, reddik, sukkererter, brokkoli, bønnespirer, squash, gulrot og stangselleri er noen forslag.

    Frukt kan også fungere i salaten. Druer, epler, pærer, melon og mango gir salaten et søtt kick som vekker smaksløkene.

    Har du forresten prøvd quinoa? Dette superfrøet inneholder mange næringsstoffer, og er dessuten veldig proteinrikt. Dermed er det ypperlig å bruke i salater for å få en bedre metthetsfølelse. Les mer om quinoa her.

    LES OGSÅ: Derfor bør du alltid vaske salaten
    JA TAKK: Vi vil gjerne få mer grønt inn i kosten. Foto: PantherMedia / Cathy Yeulet
    JA TAKK: Vi vil gjerne få mer grønt inn i kosten. Foto: PantherMedia / Cathy Yeulet Vis mer
    undefined
    Til forsiden