SATS PÅ ENUMETTET FETT: Salaten har ikke godt av flerumettet fett som bacon, men olivenolje, nøtter og avocado er fett som gir kroppen sjansen til å nyttegjøre seg det som finnes i det grønne.  Foto: Thinkstock.com
SATS PÅ ENUMETTET FETT: Salaten har ikke godt av flerumettet fett som bacon, men olivenolje, nøtter og avocado er fett som gir kroppen sjansen til å nyttegjøre seg det som finnes i det grønne. Foto: Thinkstock.com
Salat

Sunt fett du bør ha i salaten

Avocado, olje og nøtter vil gjøre salaten din mye mer næringsrik.

Det er lett å gå i salatfella, når man pøser på med bacon, krutonger og fete dressinger.

Men det finnes absolutt fett du bør inkludere i salaten - det er imidlertid av det sunne slaget, skriver Huffington Post.


Forskere fra Purdue University har lansert en studie som viser hvorfor fett er en viktig del av enhver salat. De hevder at salatdressinger uten fett gjør vitaminene og næringsstoffene i salaten mindre tilgjengelig for kroppen. De begrunner det med at næringsstoffet karoteniod er fettløselig, og ikke kan absorberes av kroppen med mindre den spises sammen med fett.

Enumettet fett

Men det betyr ikke at du skal gafle innpå med feite dressinger og blåmuggost i alle salater. Forskerne fant ut at det er visse typer fett som er mer egnet til å trekke ut næringsstoffene, noe som betyr at salaten ikke trenger å bli for usunn og fet. Enumettet fett er hemmeligheten.

Enumettede fettsyrer

Viktige kilder er olivenolje, rapsolje, avocado, nøtter og frø. Enumettede fettsyrer er heller ikke nødvendige for kroppen fordi kroppen kan lage disse selv. Middelhavsdietten inneholder mye enumettet fett, og det er holdepunkter for at dette fettet reduserer kolesterolnivået i blodet, og derved risiko for hjerte- og karsykdommer. Her er gode kilder til enumettede fettsyrer:

Avokado

En avokado har 30 gram umettet fett, 16 av de er enumettet. For at kroppen din skal kunne oppta lykopenet, betakarotenet og andre antioksidanter trenger du en kvart avokado i salaten. Er den ikke moden enda? Slik modner du avokadoen fortere.

LES OGSÅ: Derfor er enumettet fett bra for deg

Olivenolje og oliven

En ørliten teskje olivenolje gir nok enumettet fett, og på kjøpet får du vitamin E. Eller sleng ti oliven på toppen. Bruker du solsikkeolje trenger du en spiseskje for å få i deg 3 gram av det sunne fettet.

Cashewnøtter

Ni cashewnøtter gir god nok dose fett, sammen med magnesium og fosfor som gjør godt for skjelettet. Her er de sunneste nøttene.

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe lett-dressingen

Fersk ost

Litt ricotta eller 60 gram mozarella - nydelig i salat, og akkurat passe enumettet.

Tahini

En spiseskje med tahini inneholder de tre grammene med enumettet fett som du ønsker, sammen med nyttig magnesium.

Tahini er en masse bestående av malte sesamfrø, og er en av hovedingrediensene i hummus og andre retter fra Midtøsten. Tahini kan du få kjøpt på glass.

Macadamianøtter

Disse har så mye enumettet fett i seg at du bare trenger to nøtter for å få i deg tre gram enumenttet fett. Hakk dem opp så du får mer glede av dem, i såfall. undefined
Til forsiden