TRENINGEN FOR DEG: Vi har horoskopet som sier hvilken treningsform du bør teste ut. Foto: Shutterstock / Maridav
TRENINGEN FOR DEG: Vi har horoskopet som sier hvilken treningsform du bør teste ut. Foto: Shutterstock / MaridavVis mer

Horoskop

Denne treningen passer for deg

Bør du teste ut zumba, boot camp eller barre? Her får du svaret!

Hvis det er noe vi virkelig elsker å lese, som kanskje alle ikke innrømmer, er det horoskop. Jeg klarer alltid å finne ett eller annet som stemmer på en prikk, og det er noe med det som bare er så gøy og spennende. Selvfølgelig er det artig å lese hva som «kommer til å skje» dag for dag, men noe vi syns er spesielt interessant, er horoskopene som går litt mer spisset inn på et tema.

Tidligere har vi gitt deg horoskopene som viser deg hvilken karriereretning du bør velge, og det som sier hvordan du kan vinne hjertet hans ved å sette deg inn i hva slags stjernetegn han har. Men denne gangen byr vi på noe litt annet. Sharita Star, populær astrolig og numerologist, ga Fitness Magazine svarene på hva salgs type trening som passer til stjernetegnet ditt. Så om du enten ikke klarer å finne en treningsform du liker godt, eller du bare har lyst til å se om det stemmer - følg med nå:

Steinbukken: 22. desember - 20. januar

Du er alltid den disiplinerte, en pålitelig strateg, og du forplikter deg til ting over lang tid. Derfor vil trening som krever utholdenhet, tålmodighet og presisjon være noe for deg. Ifølge Star foretrekker du økter som får deg til å føle en form for prestasjon. Astrologen mener derfor at du bør prøve deg på utfordrende gruppetimer, ulike konkurranser og krevende løp. Kanskje et maraton, triathlon eller noe ala Oslo Norway Toughest 2017?

Ønsker du å bli en superløper bør du sjekke ut tipsene rett under som tidligere har blitt publisert i KK 40 2015, men du finner også fullstendig versjon av artikkelen HER.   

  • Bakketrening: Når du løper i bakker, får du trent musklene skikkelig, og når muskulaturen utfordres, vil du også kjenne at pulsen stiger.
  • Hinderløp: Bruk de naturlige hindringene på din vei, enten det er en trestubbe, trapper, benker, hekker eller sandkasser som du må hoppe over. De forskjellige hindringene overrasker kroppen din og presser den til å yte det lille ekstra. I tillegg får du en morsom treningsøkt, der både pulsen, musklene og hjernen må jobbe.
  • Sidelengsløping: Det er sjelden man ser folk gjøre det, men ikke desto mindre er sidelengsløping slett ikke så dumt. For det første aktiverer du forfoten og får på den måten trent leggmuskulaturen, og for det andre får du trent musklene både på innsiden og utsiden av beinet og musklene rundt kneleddet. Samtidig krever sidelengsløping at du spenner kjernemuskulaturen – og dermed trener du denne også.

Vannmannen: 21. januar - 19. februar

Det er ikke sånn at en vannmann nødvendigvis er en som følger etter andre, men du trives best når du trener i grupper med andre. Spesielt om det er med venner eller for en god sak. Som astrolog Star sier: «Blodet ditt elsker å flyte, så øk tempoet og utfordre vennene dine til å holde tritt.»

Kanskje ikke så overraskende, er det altså gruppetimer som er den ideelle treningsformen for deg. Helle G. Bornstein, som er treningsekspert og gründer av Smart Trening, har tidligere fortalt KK.no at hun mener det er smart å dra på gruppetreninger.

- For mange blir det enklere å komme seg på trening når de har faste gruppetimer å dra på. Samtidig kan det være lettere å pushe seg selv under slike timer. Det er sosial, lystbetont og tidseffektiv trening som passer for de fleste. Dersom du setter pris på å trene sammen med flere og blir inspirert av musikk, vil jeg absolutt anbefale deg dette.

Fiskene: 20. februar - 20. mars

Du er den alle oppsøker når de har lyst til å svette ut en dårlig dag. Men dette kan også komme med en litt uheldig effekt. Ifølge astrologen er det nemlig slik at du har en tendens til å føle litt for mye, og dette kan til tider ta overhånd. Hold deg fokusert og prøv gjerne en form for meditasjon. «Siden du er født i vannets tegn, er akkurat som om du er en fisk uten vann, så sørg for at du tar i bruk svømming som en form for trening så ofte du kan», sier Star. 

Astrologen anbefaler deg å teste ut den forholdsvis nye treningsformen «aqua cycling»! Vi er veldig usikre på om dette har kommet til Norge enda, men det er altså en spinningsykkel i et basseng. Det ser veldig spennende og veldig gøy ut - bare se i videoen rett her under!

Væren: 21. mars - 20. april

Du er en modig, eventyrlysten person med et høyt konkurranseinstinkt, og vi ønsker alle som prøver å konkurrere mot deg lykke til. Ifølge astrologen er du en ekspert på å være først ute og jo mer du konkurrerer, jo flinkere vil du bli til å forplikte deg til rutiner.

Ved å kaste deg på spinningsykkelen kan du følge utviklingen din samtidig som du får inn litt vennlig konkurranse oppe i det hele. Dersom dette er treningen for deg, har vi noen gode tips du bør ta med på veien:

Marie Louise Liane, som er ernæringsfysiolog, spinninginstruktør og personlig trener på Elixia Ringnes Park, har tidligere fortalt KK.no at det kan være lurt å investere i sko som er spesiallaget for spinning dersom du spinner mye. 

- Du får helt klart mer ut av økten dersom du bruker spinningsko, da det er vanskelig å få til et optimalt tråkk med vanlige joggesko. Med riktige sko blir det lettere å følge tråkket gjennom hele runden, og ikke bare nedtråkket, forklarer hun. 

LES OGSÅ: Sjekk hvilken idrettshelt som tok over spinningtimen!

Tyren: 21. april - 21. mai

Tyrer er kjente for å være avslappede og en slags rolig stabilisator, og dermed har dere muligheten til å bruke tålmodigheten deres i treningen mer enn noe annet stjernetegn. Ifølge astrologen er det perfekt for deg å trene utendørs. Hun foreslår derfor at du tester du trenignsfenomenet «boot camp».

Dette er hard trening, en form for sirkeltrening der konseptet tradisjonelt går ut på at du skal pushe deg selv akkurat litt lenger enn du vanligvis klarer. Her er det imidlertid variasjoner og forskjellige sentre og timer vil ha forskjellige varianter av treningen. 

Fysiolog ved Olympiatoppen, Vegard Rasdal, har tidligere rådet KK.no-lesere at det kan lønne seg å ha noen treningstimer bak seg om man skal begi seg ut på en bootcamp-økt. 

- Når man presser seg mot utmattelse vil man lettere miste konsentrasjonen, og skaderisikoen ved teknisk utfordrende styrkeøvelser vil da tenkelig kunne øke, spesielt hvis utførelsen av øvelsen ikke er innarbeidet på forhånd i uthvilt tilstand.

Tvillingen: 22. mai - 23. juli

Merker du noen ganger at du tenker veldig mye? Ifølge astrolog Star er dette fordi tvillingen er kjent for å være en intellektuell, våken tenker. For å unngå kjedsomhet og forsikre deg om at du holder deg fokuser, råder Star deg til å alltid «puste dypt gjennom treningsøktene dine og sørge for at hjernen din er like mye involvert som kroppen». Pilates er derfor en treningsform som kan passe perfekt for deg!

Å puste høres nok enkelt ut, men gjør du det riktig kan du virkelig få en treningsøkt ut av det. Det er blant annet derfor du ikke må glemme å puste når du gjør sit-ups. Når du puster inn, fylles musklene dine med oksygen som gir dem energi. Når du igjen puster ut, bruker du de dype magemusklene som blant annet bidrar til å beskytte ryggraden og støtte opp overkroppen. Pilates hjelper også med holdningen din, kroppsbevissthet og kjernemuskulatur - bare se her!

Krepsen: 22. juni - 23. juli

Du er både følsom og emosjonell og elsker å tilbringe tid sammen med familien din - spesielt hvis det er på kjøkkenet, ifølge Star. Så for å holde deg i form, kan det være en idé å komme seg i vannet. Du føler deg nemlig best når du er i nærheten av vannet, akkurat som andre vanntegn. Treningsformer som får deg til å reflektere og tenke er perfekt for deg, men du er også en person som kan lede et lag til en seier. 

Star foreslår blant annet yoga som en passende treningsform for deg. Men ettersom du også er passende til å lede et lag, er det et hav av andre muligheter! Kanskje bli med på et svømmelag? Men dersom du skulle ønske å teste ut yoga, kan du lese hva personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart», Tessa Sørensen, mener er fordelene ved å trene yoga:

– Senking av stress, mental avspenning og indre ro er noen av fordelene. Og brukes dermed som en behandlingsmetode for depresjon og angst. Rent treningsmessig kan du få en styrkeeffekt, spesielt på kjernemuskulatur og støttemuskulatur. Balansen og kontroll over egen kropp økes også, forklarer Sørensen. 

Løven: 24. juli - 23. august

Løven er kjent for å være en kreativ person, gjerne en som underholder og ofte er festens midtpunkt. Så hvis du liker å «show-e» litt foran andre, kom deg til et dansestudio eller på en zumba-time! Treningen din vil føles som om du opptrer for noen, og det er perfekt for deg. 

I likhet med de fleste aerobic-timer, er også Zumba en time der det kreves at du gjør litt arbeid for å få opp pulsen. Men gjør du det riktig, kan du, ifølge Vilde Berntsen, gruppetreningsansvarlig på Treningshuset i Oslo, få like god treningseffekt av denne timen som av en tøff kondisjonstime. 

- Du får faktisk brukt hele kroppen i denne timen. Du bruker de store muskelgruppene, hvilket gjør at du blir fortere varm, og trener musklene i beina ekstra hardt. Mange av bevegelsene jeg har satt inn har store bevegelsesutslag som også gjør at du får fortere og høyere puls og blir mer sliten, forklarer hun. 

Jomfruen: 24.august - 23. september

Du er kjent for å være effektiv og det er derfor ikke uvanlig å se deg rydde rundt omkring eller å fikse problemer. Derfor vil en treningsform som drar deg litt bort fra dette å fikse alt være bra for deg. Du bør derfor prioritere stabilitetstrening. 

– Det innerste laget med muskler er essensiell i all bevegelse, de hjelper oss til å holde oss skadefri, få en bedre holdning, og danne en basis som gjør at kroppen kan tåle større påkjenning som løping, styrketrening, aerobic og så videre, har Christina Therkildsen, spesialist på funksjonell trening, tidligere sagt til KK.no.

Heldigvis er stabiliserende øvelser noe du kan gjøre overalt, du bruker nemlig kun din egen kroppsvekt for å utføre øvelser som stimulerer til bedre stabilitet. Her er et eksempel på en øvelse:

Glidende utfall til siden: Stabiliserende styrke av ankel, kne, hofte og mage rygg. Styrker også lår og sete.

Slik gjør du: 

  • Stå med en matte under en fot. Fest blikket på et punkt foran deg, trekk inn magen. 
  • Skli rett ut til siden med den ene foten. Senk setet mot gulvet, stram magen og dra benet tilbake til utgangpunktet. 
  • Behold en linje mellom hofte, kne og ankel på benet som står i ro. Tyngden holdes og jobben gjøres i benet som ikke sklir.
  • Variasjoner: Bevegelsesutslag, tempo og understøttelsesflate/balanse. 
  • Husk å løfte brystet og behold en sterk kjerne under hele øvelsen.

Vekten: 24. september - 23. oktober

Vekten er ikke akkurat hun som starter en krangel, men du er derimot en vennlig, fredelig samarbeidspartner som interesserer seg i å finne balanse og lagre vakre ting. Ifølge astrologen bør du finne en treningsform som kombinerer dette, men samtidig har du også gode lederegenskaper - noe som ville gjort deg til en god dommer i sportslige sammenheng.

Sett bort ifra sistnevnte, er den ganske så populære treningen «barre» noe for deg. Ikke hørt om det? På flere treningssentre rundt om i landet kan du nå trene ballettdans ved en barre. Dette er trening som gir deg god holdning og sterkere kropp. Du vil føle deg som en proffdanser når du står og holder i barren!

Skorpionen: 24. oktober - 22. november

Kjent for å være både fryktløse og intense (og ifølge Star ha en svært høy sexlyst), er skorpionen lidenskapelig opptatt av alle ting i livet - trening er intet unntak. Trening som styrker deg vil hjelpe deg å tenne lidenskapen for trening. Astrologen mener du derfor bør velge intense treningsøkter, enten på land eller i vann, som styrker kjernemuskulaturen din.

Prøv gjerne ut å trene i vann. Det handler om adrenalinrush for deg og du vil gjerne lede eller ha ansvar. Dersom det å svømme eller løpe ikke skulle gjøre noe for deg, kan du også teste ut «boot camp».

LES OGSÅ: Så mye vann bør du drikke når du trener

Skytten: 23. november - 21. desember

Heldige deg, dette stjernetegnet er nemlig kjent for å være de beste idrettsutøverne blant alle stjernetegnene. Astrolog Star sier du er den ultimate «multitasker-en» og en utøver som har en fantastisk utholdenhet. Men, dette gjelder kun hvis du finner en balanse mellom kropp, holde og sinn.

Treningstimer som kombinerer en mange forskjellige teknikker vil brenne en enorm mengde kalorier, og samtidig redusere stress og hjelpe deg med å finne balanse. Også her kan en «boot camp» være bra for deg, men gjerne en variant som kombinerer kropp og sinn. Flere treningssentre tilbyr gruppetimer som gjerne kombinerer disse to, så her er det egentlig bare å sjekke ut mulighetene dine!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: