Terapi:

10 ting psykologen din vil at du skal vite

Men som hun ikke kan fortelle deg.

TRYGT Å VÆRE ÆRLIG: - For mange er det vanskelig å åpne seg opp i terapi, og derfor har vi fokus på omgivelsene og gjør det vi kan for at klienten skal slappe av, puste og få ro til å snakke, sier psykologen til KK. FOTO: NTB
TRYGT Å VÆRE ÆRLIG: - For mange er det vanskelig å åpne seg opp i terapi, og derfor har vi fokus på omgivelsene og gjør det vi kan for at klienten skal slappe av, puste og få ro til å snakke, sier psykologen til KK. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Veldig mange av oss vil ha behov for terapi i en eller annen form i løpet av livet. Det kan være parterapi, gruppeterapi eller personlig terapi, for å få hjelp til å bearbeide sorg og tap, psykiske utfordringer, rusproblemer, spiseforstyrrelser eller utfordringer i samlivet.

Det er helt naturlig, og det er et flott hjelpemiddel som kan bidra til at vi får det bedre i livet.

For mange kan det å oppsøke profesjonell hjelp føles skremmende i begynnelsen. Vil terapeuten dømme meg? Hva om behandlingen ikke virker? Hvordan skal jeg klare å avsløre hemmelighetene mine for en fremmed?

Det er naturlige tanker og følelser, men det kan være godt å vite at terapeuten din ønsker deg vel. Du er ikke der for å prestere eller gi terapeuten noe, og du trenger ikke øve på hva du skal si.

Terapeuter har taushetsplikt og et profesjonelt forhold til deg, og det er derfor mye de ikke vil eller kan fortelle deg, selv om det er mye de gjerne skulle ønske at du visste.

IKKE VÆR REDD: - Du kan være trygg på at uansett hva du deler, så er det terapeutens jobb å ta imot på en empatisk måte, hjelpe deg å forstå og håndtere de vanskelige følelsene, sier eksperten. FOTO: NTB
IKKE VÆR REDD: - Du kan være trygg på at uansett hva du deler, så er det terapeutens jobb å ta imot på en empatisk måte, hjelpe deg å forstå og håndtere de vanskelige følelsene, sier eksperten. FOTO: NTB Vis mer

10 ting terapeuten vil at du skal vite

Hanna Kristine Punsvik Eielsen, som er psykolog ved Modum Bad, trekker frem følgende 10 punkter som terapeuter skulle ønske at du visste:

1. Kom som du er

Dropp fasaden, den står bare i veien.

2. Ikke vær redd

Mange av de som kommer til behandling deler ting de opplever som skamfulle. Da kan det være godt å vite at du er verken den første eller den siste som sitter i akkurat den stolen med den følelsen.

- Du kan være trygg på at uansett hva du deler, så er det terapeutens jobb å ta imot på en empatisk måte, hjelpe deg å forstå og håndtere de vanskelige følelsene, sier Punsvik Eielsen til KK.

3. Det finnes ikke noe riktig eller galt svar

Terapeuten din har ingen fasit på hva som er feil og riktig å si. Noen bruker mye tid på å prøve å finne ut hva som er «riktig» respons, hva terapeuten vil frem til.

Terapien blir langt mer effektiv dersom du sier hva du faktisk tenker og føler, heller enn å si det du tror behandleren vil høre.

4. Dette er din tid, ditt terapirom

Du definerer hva som er viktig for deg å bruke tid på. Sammen finner dere ut hva som er gode målsetninger for deg, og blir enige om hvordan dere kan nærme dere målet.

5. Du må ønske hjelp

- Jeg kan bare hjelpe deg dersom du selv ønsker å få hjelp. Noen går i terapi fordi noen andre har bedt dem om det, men det er ikke noe gunstig utgangspunkt, sier Punsvik Eielsen.

For å skape en forandring som oppleves god for deg, er det en forutsetning at du selv tar aktivt del i prosessen.

6. Gi beskjed

Ikke vær redd for å gi beskjed dersom du synes at terapien ikke hjelper deg. Noen er redd for å si noe som sårer terapeuten, eller de blir selvkritiske og motløse fordi de ikke synes at de «får til» terapi. Da er det all grunn til å adressere dette.

- Faktisk er det slik at bare ved å si ifra om det som ikke fungerer i behandlingen, er sjansen mye større for å få til endringer som gjør at du opplever terapien som nyttig. Det er en fin måte å øve på å kjenne etter på egne behov og formidle hva du trenger, sier Punsvik Eielsen.

Dersom du ikke opplever at terapeuten forstår deg eller kan hjelpe deg med det du strever med, kan det hende du skal bytte terapeut.

7. Prøv å være åpen

Jo mer du tillater deg selv å åpne opp og gripe muligheten, i stedet for å holde tilbake, jo større forandring kan dere få til sammen.

8. Terapi er hardt arbeid

Mens en samtale med venner ofte har mest fokus på å støtte deg, vil en terapeut i tillegg være oppmerksom på om tankesett, handlingsmønster eller følelser lager krøll for deg, og forsøke å bidra til å endre disse.

- Slike ting er gjerne innlært over lang tid, og det kan være krevende og slitsomt å finne en ny kurs, sier Punsvik Eielsen.

9. Noe løses best uten terapi

Noen problemer løses best andre steder enn i terapirommet. Dersom du vantrives på jobb, kan det noen ganger være en bedre idé å bytte jobb enn å gå i terapi for å lære deg å se positivt på en destruktiv arbeidsplass.

10. Ikke vent for lenge

I andre tilfeller kan terapi være akkurat det som behøves, for eksempel hvis du er i et forhold med en du ønsker å leve med, men opplever å ha mistet gnisten eller gleden over forholdet.

- Det er ikke slik at du må vente lengst mulig med å gå til psykolog. Når man søker hjelp tidligere, har man kanskje mer overskudd og pågangsmot til å ta fatt på prosjektet, og situasjonen er mindre fastlåst, råder Punsvik Eielsen.

TAUSHETSPLIKT: - De fleste er heldigvis klar over hvilken rolle terapeuten har og de vet at vi har taushetsplikt, sier psykologen. FOTO: NTB
TAUSHETSPLIKT: - De fleste er heldigvis klar over hvilken rolle terapeuten har og de vet at vi har taushetsplikt, sier psykologen. FOTO: NTB Vis mer

Dømmer deg ikke

- For mange er det vanskelig å åpne seg opp i terapi, og derfor har vi fokus på omgivelsene og gjør det vi kan for at klienten skal slappe av, puste og få ro til å snakke. De fleste er heldigvis klar over hvilken rolle terapeuten har og de vet at vi har taushetsplikt.

Det sier psykolog og advokat Grethe Nordhelle til KK.

Som terapeut har hun stor toleranse for at mennesker er annerledes enn henne selv, og hun er bevisst på å ikke dømme klientene sine.

- Det er samme logikk som en forsvarsadvokat har, de prøver å se personen bak handlingene og hvorfor personen handler som han gjør. De kan dømme handlingen, men dømmer ikke personen, forklarer Nordhelle.

For terapeuter er det viktig å møte deg med en slik holdning at du føler deg akseptert, forstått og respektert.

- Jeg stiller spørsmål og får dem til reflektere over sine egne handlinger. Hvis terapeuter bare jatter med så gjør de klienten en bjørnetjeneste. Først bygges tillit, og så kan man tillate seg å utfordre klienten, sier hun.

DØMMER DEG IKKE: - De kan dømme handlingen, men dømmer ikke personen, forklarer Nordhelle. FOTO: NTB
DØMMER DEG IKKE: - De kan dømme handlingen, men dømmer ikke personen, forklarer Nordhelle. FOTO: NTB Vis mer

Flere punkter

For mange virker det så skremmende å oppsøke hjelp at de bevisst unngår det, men da kan det være til hjelp å tenke på at terapeuten er på din side, og at hun eller han vil at du skal bli bedre.

Psychology today har samlet 10 punker som terapeuter gjerne vil at du skal vite:

1. De kan bare hjelpe deg hvis du vil ha hjelp

Å velge en terapeut og møte opp til den første timen er et stort skritt i riktig retning, men det er imidlertid opp til deg å legge inn arbeidet som kreves for å bli bedre. Du må ønske å bli bedre, noe som betyr at du må åpne deg opp om din avhengighet, psykiske helse eller andre utfordringer. Du må delta aktivt i terapiprosessen.

2. De vet at du har hatt et tilbakefall

Tilbakefall kan skje under restitusjon. Imidlertid er det avgjørende å være ærlig hvis du får tilbakefall eller for eksempel begynner å bruke dop igjen. De fleste terapeuter kan vanligvis se at du har fått et tilbakefall eller at du lyver. Det er alltid viktig å være åpen og ærlig.

3. De har taushetsplikt

Terapeuter er lovpålagt å holde alt du snakker om hemmelig. Dette betyr at de ikke vil snakke om deg til venner eller familie. Alt dere diskuterer forblir mellom dere. (Det eneste unntaket er om du er en fare for deg selv eller andre).

4. De har sikkert hørt det før

Terapeuter håndterer et bredt spekter av psykiske problemer og avhengighet. Derfor vil ikke dine mørke hemmeligheter, tidligere oppførsel og nåværende tilstand sjokkere terapeuten din. Erfarne terapeuter har sett alt.

5. De er ikke der for å være enig med deg

Terapeuten din er der for å lytte og veilede deg. Imidlertid er de ikke der for å være din venn. Hvis du søker etter positiv forsterkning og en terapeut som vil lytte og si «ja» til deg, kan du bli skuffet.

6. Å finne riktig terapeut er avgjørende

Det er viktig å finne en terapeut som du føler deg komfortabel med og som du kan forholde deg til. Dette kan ta litt prøving og feiling, men å finne en som passer for deg kan være avgjørende.

7. De har kanskje ikke alle svarene

Terapeuter er opplært til å veilede deg og hjelpe deg, og de har mye erfaring og utdanning innen psykisk helse og avhengighet, men de kan imidlertid ikke svare på alle spørsmålene dine. De kan ikke svare på hvorfor du har opplevd traumer i fortiden din, eller hvorfor du fortsetter å ha negative tankemønstre.

8. Å gå i terapi betyr ikke at du er ødelagt

Stigmaet knyttet til terapi blir mindre og mindre, men mange forbinder fremdeles terapi med noe negativt. Alle kan rammes av problemer i løpet av livet, og terapi kan være viktig for å bli bedre.

9. Du kan føle deg verre før du føler deg bedre

Å snakke om vonde følelser eller tidligere traumatiske opplevelser kan være smertefullt i begynnelsen. Å snakke om disse tingene kan føre til negative følelser. Terapi kan likevel hjelpe deg med å bygge ferdigheter og selvtillit for å overvinne disse negative tankene og opplevelsene. Selv om det i starten kan være smertefullt å snakke om problemene dine, vil du begynne å føle deg bedre etter hvert.

10. De vil ikke fortelle deg hva du skal gjøre

Terapeuter skal lytte og hjelpe deg med å avdekke dype utløsere og atferdsmønstre. De kan også lære deg sunne mestringsteknikker for å håndtere konflikter som oppstår i fremtiden. Terapeuten vil hjelpe deg med å innse at du har makt til å velge og kontrollere handlingene dine. Det er ikke deres ansvar å ta valg for deg.

Har en naturlig distanse

Terapeuter må konsentrere seg og engasjere seg i den andre personen i en kort periode, for eksempel en time, og har ikke egne behov som skal tilfredsstilles i relasjonen. Derfor er det lettere å være passe mye involvert enn i en privat relasjon .

- Vi lever oss inn i mennesket og har empati med dem, men gråter ikke med dem. En terapeut må være en hjelper og ha varme og medfølelse, men må ha en liten distanse for å kunne hjelpe dem med å komme videre i utviklingen. Når klienten er nede, må vi ikke gå ned med dem. Evne til nærvær er svært viktig, sier Nordhelle.

Som medmenneske bruker man tid og energi på å bekymre seg for en bror eller en datter som sliter, men når klienten forlater terapirommet, bruker ikke hun som terapeut tid på å gruble på dem og deres problemer. Da lukker hun saken.

- Det hjelper ikke å la seg tynge ned av deres problemer i etterkant, men enkelte ganger velger jeg å reflektere over arbeidet jeg har gjort, og vurderer hvordan jeg skal møte personen i neste time, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer