LUNSJ, IKKE FROKOST: Blogger og kostholdsrådgiver Åse Falkman Fredrikson synes ikke lenger det er noe problem å droppe frokosten. Til lunsj tar hun gjerne en skive eller to med lavkarbobrød hun baker selv. Sjekk oppskriften på hennes blogg, 56kilo.se.  Foto: Andreas Hillegren
LUNSJ, IKKE FROKOST: Blogger og kostholdsrådgiver Åse Falkman Fredrikson synes ikke lenger det er noe problem å droppe frokosten. Til lunsj tar hun gjerne en skive eller to med lavkarbobrød hun baker selv. Sjekk oppskriften på hennes blogg, 56kilo.se. Foto: Andreas HillegrenVis mer

16:8-metoden

16:8 - den nye «trend-dietten»?

Blogger og kostholdsrådgiver Åse Falkman Fredrikson (41) er blant dem som sverger til det.

ALLERS.NO: Du kan rekke det før ferien, eller gjøre det i ferien: Prøve den nye fastemetoden som kalles 16:8. 

For mange kan den være enklere å få til enn 5:2 – som går ut på å halvfaste to dager i uken.

16:8 går rett og slett ut på å faste i 16 timer og holde måltidene innenfor et tidsspenn på 8 timer. Den enkleste måten å gjøre det på er å faste mellom klokka 20 om kvelden og klokka 12 neste dag. Det vil altså innebære at man dropper frokosten. 

LES OGSÅ: Slik lykkes du med 5:2-dietten

Påvirker appetitten

OPPTATT AV PERIODISK FASTE: Åse Falkman Fredriksson er blogger, kostholdsrådgiver og forfatter.
 Foto: Andreas Hillegren
OPPTATT AV PERIODISK FASTE: Åse Falkman Fredriksson er blogger, kostholdsrådgiver og forfatter. Foto: Andreas Hillegren Vis mer

Blant dem som selv har lyktes med periodisk faste, er den svenske kostholdsrådgiveren Åse Falkman Fredrikson (41). 

Hun startet med 16:8-metoden i 2012, etter å ha gått ned mange kilo på lavkarbokosthold. Da hun startet med 16-timersfaste, opplevde hun ytterlige effekt. På to-tre uker gikk hun ned tre kilo, og nå holder hun sin nye vekt og gode form med denne metoden.

– Dette er en naturlig måte å gå ned i vekt på, da appetitten reguleres bedre, og energiunderskudd oppstår på en naturlig måte. Men hvor mye man går ned i vekt på to uker, vil variere fra person til person – og selvsagt avhenge av hva man spiser i løpet av de åtte timene, sier Falkman Fredrikson.

Hun understreker at periodisk faste ikke først og fremst handler om å droppe frokosten:

– Det dreier seg om å komprimere tidsrommet der man inntar måltidene. Da får systemet lengre tid på å hvile og reparere seg, Dessuten vil mange oppleve en bedre justering av appetitten ved ikke å spise dagens første måltid med en gang man våkner.

16:8-metoden gir også en mulighet for å spise større porsjoner når man først spiser, slik at man blir virkelig mett.

Lurt å droppe frokost?

Professor Claude Marcus ved Karolinska institutet i Stockholm.
Professor Claude Marcus ved Karolinska institutet i Stockholm. Vis mer

Vi er oppvokst med at frokost er et særs viktig måltid. På Helsedirektoratets nettside, Helsenorge.no, står følgende: «De fleste trenger påfyll av energi om morgenen for at kroppen skal fungere. Både humør og arbeidslyst kan bli dårligere hvis du dropper frokosten.»

Alle er ikke enige i dette. Professor i ernæring, Birger Svihus ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, har tidligere tatt til orde for at man kan droppe måltider hvis man vil ned i vekt.

Nettstedet Forskning.no skrev tidligere i år at professoren mener man fint tåler å gå et halvt døgn uten mat, og at vi ikke blir utmattet av å hoppe over et måltid eller to.

LES OGSÅ: I toppform på 10 minutter

Tar tid å venne seg til

Er du vant til å spise en skikkelig frokost med en gang du står opp, kan det føles vanskelig plutselig å skulle droppe den. Derfor kan du starte med å forlenge nattfasten i to timer, for å venne kroppen til det nye spisemønsteret.

For Åse tok det en ukes tid før det gikk greit å vente til klokka 12.

– Plutselig var jeg ikke like sulten, og jeg ble mett på mye mindre mat.

Men det er lov å starte dagen med energiløs væske som kaffe, te eller vann. Melk eller fløte i kaffen bør du droppe. 

Slik lykkes du med periodisk faste:

  • Start med å forlenge nattfasten med to timer i noen dager, før du spiser frokost. Øk siden til det har gått 14–16 timer siden du spiste det siste måltiden kvelden før.
  • Ved å spise mindre karbohydrater, litt mer fett og bra proteinkilder, blir fasten enklere.
  • Tren gjerne på morgenen, slik at du spiser ditt første og store måltid etter trening.
  • Drikk mye vann, te og kaffe under fasten og hold deg sysselsatt med noe. 


Kilde: Åse Falkman Fredrikson

Lege Sofie Hexeberg
Lege Sofie Hexeberg Vis mer

LES OGSÅ: Therese koser seg med lavkarbomat

Frokosten spiller ingen rolle

– Det viktige er ikke hvordan du spiser, men hva du får i deg, sier Claude Marcus, professor og fedmeforsker ved Karolinska institutet til Aftonbladet.

 Det finnes ikke vitenskapelige bevis på at frokost i seg selv er bra om man vil ned i vekt.

- Nå er det populært med periodisk faste. Synes man at det går bedre uten frokost, så er det greit, sier han. 

– Faste kan de fleste  praktisere, men hver og en får finne ut av hva som passer for en selv, sier Sofie Hexeberg ved Dr. Hexebergs klinikk i Bærum.

Møttes av skepsis

I starten, da Åsa Falkman Fredrikson blogget om periodisk faste, ble hun møtt av skepsis. I dag merker hun at holdningen har endret seg. 5:2- gründeren Michael Mosleys gjennomslag har lettet mye.

– Flere og flere oppdager fastens fordeler, sier hun og understreker at faste ikke er for alle.

– Har man mye stress eller stressrelaterte sykdommer, er ungdom eller diabetiker, anbefales ikke faste. Men alle andre kan gjerne teste det.

LES OGSÅ: Friske og slanke med lavkarbo\

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: