<strong>LUNSJ, IKKE FROKOST:</strong> Blogger og kostholdsrådgiver Åse Falkman Fredrikson synes ikke lenger det er noe problem å droppe frokosten. Til lunsj tar hun gjerne en skive eller to med lavkarbobrød hun baker selv. Sjekk oppskriften på hennes blogg, 56kilo.se.  Foto: Andreas Hillegren
LUNSJ, IKKE FROKOST: Blogger og kostholdsrådgiver Åse Falkman Fredrikson synes ikke lenger det er noe problem å droppe frokosten. Til lunsj tar hun gjerne en skive eller to med lavkarbobrød hun baker selv. Sjekk oppskriften på hennes blogg, 56kilo.se. Foto: Andreas Hillegren Vis mer

16:8-metoden

16:8 - den nye «trend-dietten»?

Blogger og kostholdsrådgiver Åse Falkman Fredrikson (41) er blant dem som sverger til det.

Publisert
Sist oppdatert

ALLERS.NO: Du kan rekke det før ferien, eller gjøre det i ferien: Prøve den nye fastemetoden som kalles 16:8. 

For mange kan den være enklere å få til enn 5:2 – som går ut på å halvfaste to dager i uken.

16:8 går rett og slett ut på å faste i 16 timer og holde måltidene innenfor et tidsspenn på 8 timer. Den enkleste måten å gjøre det på er å faste mellom klokka 20 om kvelden og klokka 12 neste dag. Det vil altså innebære at man dropper frokosten. 

LES OGSÅ: Slik lykkes du med 5:2-dietten

Påvirker appetitten

<strong>OPPTATT AV PERIODISK FASTE:</strong> Åse Falkman Fredriksson er blogger, kostholdsrådgiver og forfatter.
 Foto: Andreas Hillegren
OPPTATT AV PERIODISK FASTE: Åse Falkman Fredriksson er blogger, kostholdsrådgiver og forfatter. Foto: Andreas Hillegren Vis mer

Blant dem som selv har lyktes med periodisk faste, er den svenske kostholdsrådgiveren Åse Falkman Fredrikson (41). 

Hun startet med 16:8-metoden i 2012, etter å ha gått ned mange kilo på lavkarbokosthold. Da hun startet med 16-timersfaste, opplevde hun ytterlige effekt. På to-tre uker gikk hun ned tre kilo, og nå holder hun sin nye vekt og gode form med denne metoden.

– Dette er en naturlig måte å gå ned i vekt på, da appetitten reguleres bedre, og energiunderskudd oppstår på en naturlig måte. Men hvor mye man går ned i vekt på to uker, vil variere fra person til person – og selvsagt avhenge av hva man spiser i løpet av de åtte timene, sier Falkman Fredrikson.

Hun understreker at periodisk faste ikke først og fremst handler om å droppe frokosten:

– Det dreier seg om å komprimere tidsrommet der man inntar måltidene. Da får systemet lengre tid på å hvile og reparere seg, Dessuten vil mange oppleve en bedre justering av appetitten ved ikke å spise dagens første måltid med en gang man våkner.

16:8-metoden gir også en mulighet for å spise større porsjoner når man først spiser, slik at man blir virkelig mett.

Lurt å droppe frokost?

Professor Claude Marcus ved Karolinska institutet i Stockholm.
Professor Claude Marcus ved Karolinska institutet i Stockholm. Vis mer

Vi er oppvokst med at frokost er et særs viktig måltid. På Helsedirektoratets nettside, Helsenorge.no, står følgende: «De fleste trenger påfyll av energi om morgenen for at kroppen skal fungere. Både humør og arbeidslyst kan bli dårligere hvis du dropper frokosten.»

Alle er ikke enige i dette. Professor i ernæring, Birger Svihus ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, har tidligere tatt til orde for at man kan droppe måltider hvis man vil ned i vekt.

Nettstedet Forskning.no skrev tidligere i år at professoren mener man fint tåler å gå et halvt døgn uten mat, og at vi ikke blir utmattet av å hoppe over et måltid eller to.

LES OGSÅ: I toppform på 10 minutter

Tar tid å venne seg til

Er du vant til å spise en skikkelig frokost med en gang du står opp, kan det føles vanskelig plutselig å skulle droppe den. Derfor kan du starte med å forlenge nattfasten i to timer, for å venne kroppen til det nye spisemønsteret.

For Åse tok det en ukes tid før det gikk greit å vente til klokka 12.

– Plutselig var jeg ikke like sulten, og jeg ble mett på mye mindre mat.

Men det er lov å starte dagen med energiløs væske som kaffe, te eller vann. Melk eller fløte i kaffen bør du droppe. 

Slik lykkes du med periodisk faste:

  • Start med å forlenge nattfasten med to timer i noen dager, før du spiser frokost. Øk siden til det har gått 14–16 timer siden du spiste det siste måltiden kvelden før.
  • Ved å spise mindre karbohydrater, litt mer fett og bra proteinkilder, blir fasten enklere.
  • Tren gjerne på morgenen, slik at du spiser ditt første og store måltid etter trening.
  • Drikk mye vann, te og kaffe under fasten og hold deg sysselsatt med noe. 


Kilde: Åse Falkman Fredrikson

Lege Sofie Hexeberg
Lege Sofie Hexeberg Vis mer

LES OGSÅ: Therese koser seg med lavkarbomat

Frokosten spiller ingen rolle

– Det viktige er ikke hvordan du spiser, men hva du får i deg, sier Claude Marcus, professor og fedmeforsker ved Karolinska institutet til Aftonbladet.

 Det finnes ikke vitenskapelige bevis på at frokost i seg selv er bra om man vil ned i vekt.

- Nå er det populært med periodisk faste. Synes man at det går bedre uten frokost, så er det greit, sier han. 

– Faste kan de fleste  praktisere, men hver og en får finne ut av hva som passer for en selv, sier Sofie Hexeberg ved Dr. Hexebergs klinikk i Bærum.

Møttes av skepsis

I starten, da Åsa Falkman Fredrikson blogget om periodisk faste, ble hun møtt av skepsis. I dag merker hun at holdningen har endret seg. 5:2- gründeren Michael Mosleys gjennomslag har lettet mye.

– Flere og flere oppdager fastens fordeler, sier hun og understreker at faste ikke er for alle.

– Har man mye stress eller stressrelaterte sykdommer, er ungdom eller diabetiker, anbefales ikke faste. Men alle andre kan gjerne teste det.

LES OGSÅ: Friske og slanke med lavkarbo\

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer