NÅ MÅLENE: Forblir du alltid der det er trygt, når du aldri målene dine, mener ekspertene. Foto: NTB Scanpix
NÅ MÅLENE: Forblir du alltid der det er trygt, når du aldri målene dine, mener ekspertene. Foto: NTB Scanpix
Nå målene:

5 ting som hjelper deg å nå drømmen

Det er ingenting som vokser i komfortsonen, annet enn misnøyen. Slik kommer du ut av den onde sirkelen.

Vi har alle noe vi drømmer om å gjøre, men som vi likevel ser ut til å utsette og utsette til evig tid. Kanskje drømmer du om å starte egen bedrift, begynne med en ny hobby, reise et sted alene, bytte jobb eller starte på studier. Men ikke akkurat nå, nå passer det ikke helt.

Det sies at intet våger, intet vinner, og at det er ingenting som vokser i komfortsonen – noe Mariann Marthinussen, som er terapeut, coach, veileder, og underviser i Psykosyntese hos HumaNova, vil si at stemmer i stor grad.

– Det som kan vokse er misnøyen, motstanden, og frustrasjonen over at livet ikke blir det du ønsker det skal være. Fordi du ikke tør eller vil skape en endring, sier hun til KK.no.

For det å skape en endring krever at du gjør noe nytt, eller beveger deg ut av det kjente og komfortable – og det kan jo ofte føles ukomfortabelt.

– Dersom du ønsker å være medskapende i eget liv, og vokse som menneske, fordrer det at vi gjør nye ting, lærer noe nytt om oss selv, og tillater oss å såkalt prøve og feile. Når vi går ut av gamle mønstre skaper vi nye spor i hjernen som igjen skaper nye tanker, muligheter og eventuelt ny mestringsfølelse.

LES OGSÅ: - Det er jo synd å gå glipp av en reiseopplevelse bare fordi ingen kan eller vil bli med

Redd for å feile

Forandring kan være spennende, men også veldig skummelt. Og du er slett ikke alene om å synes det. Men hva er det vi egentlig er redde for?

Er vi redde for å gjøre feil? Redd for at vi ikke skal få til? Redd for at andre skal le av oss?

REDD FOR Å FEILE: Mange er redde for å feile eller ikke være bra nok, men ikke la det stoppe deg. Foto: Scanpix.
REDD FOR Å FEILE: Mange er redde for å feile eller ikke være bra nok, men ikke la det stoppe deg. Foto: Scanpix. Vis mer

– Frykt er ofte det vi lar stå i veien for det vi ønsker oss. Ofte er det en så stor effekt på oss at mange ikke engang tør å tenke de større tankene eller drømmene, sier Annika Richardsen, coach og kommunikasjonsrådgiver, til KK.no.

– Forskning viser også at vi er styrt av underbevisste prosesser i hjernen opptil 95 prosent av tiden, og derfor er det mange som forblir i det kjente, vanlige, ufarlige – i komfortsonen. Der er det ingen risiko. Men heller ingen utvikling, mestring, spenning eller eventyr, forklarer hun videre.

Også Marthinussen tror det er veldig vanlig at vi lar frykten stoppe oss.

– Bare fordi vi blir redde for å prøve noe, betyr ikke det at vi skal la være. Det er bare nervesystemets signal på at noe er ukjent, nytt og som nervene tolker som potensielt farlig – uten at det reelt sett er det, forklarer hun.

LES OGSÅ: Ekstreme perfeksjonister er mindre effektive

Større læring i det å gjøre feil

Marthinussen mener årsaken til frykten må utforskes om du skal komme videre. Og kanskje kan du utforske tankene dine og stille deg selv noen spørsmål. «Hvis så skjer, hva da? Hva er det verste med det? Hvilke følelser er involvert?»

– Mot er ikke fravær av frykt – tvert imot! Mot er å være redd, men gjøre ting til tross for frykten. Alt handler om valg. Det å bli værende der du er, er også et valg. Når vi blir oppmerksom på at det er vi som velger, skaper det gjerne en trang til å gjøre noe annerledes, sier hun.

Igjen er det trening som teller. Trening på å gå ut av komfortsonen og kjenne at du vokser som menneske på alle dine erfaringer – gode som dårlige.

– Noen velger å se seg som et offer for omstendighetene, det er også et valg, ofte et ubevisst et, men opplevelsen blir da maktesløshet. Om vi heller velger å se oss selv som medskapere i eget liv, gir det oss en helt annen opplevelse av å eie vårt liv, og være i førersetet, forklarer Marthinussen.

– I min undervisning og veiledning sier jeg at ingenting kan bli feil, nettopp fordi vi er under utvikling og vi lærer hele tiden. Noen lærdommer smaker bedre enn andre, derfor kaller vi de ofte suksess. Men i et større perspektiv ligger det ofte mer læring i det vi kaller «en feil». Det er de hendelsene som vekker følelser vi kan lære mest av, legger hun til.

LES OGSÅ: Trenger barn å bli pushet ut av komfortsonen?

REALISTISKE MÅL: Skriv en liste med det du ønsker å oppnå, og lag en plan for hvordan du skal sette i gang. Foto: Scanpix.
REALISTISKE MÅL: Skriv en liste med det du ønsker å oppnå, og lag en plan for hvordan du skal sette i gang. Foto: Scanpix. Vis mer

Slik oppnår du målene dine

Ifølge Annika Richardsen krever det at du aksepterer at uvisshet, usikkerhet og risiko er en stor del av å prøve noe nytt. Å tørre å risikere å feile er en del av å begi seg ut på endring. Du må rett og slett tørre å være mer sårbar.

– Vi faller ofte tilbake i gamle vaner fordi vi tror vi skal gå fra 0 til 100 med en gang. Da lager du et urealistisk mål for deg selv som du ikke kommer til å klare å motivere deg frem til. Du lager en altfor stor fallhøyde. Nettopp fordi du tror du skal gå fra utrent sofasliter til maratonløper på en uke – kun med råkost og speltbrød i magen, forklarer hun.

Her er hennes tips til hvordan du kan realisere dine ønsker og mål:

1. Lag deg en liste med det du ønsker å oppnå. Skriv det som en visjon og fokuser på det positive du vil oppnå ved målet.

2. Ta ut et av målene og gjør det til et konkret, definert mål. Del det opp i delmål, og definer hva som skal til fra deg og omgivelsene. Sett opp en tid for måloppnåelsen.

3. Husk at du oppnår mål et steg av gangen. Det krever motivasjon til å komme frem. Fokuser på det du vil – ikke på det du ikke vil.

4. Lag deg en journal. Der kan du ta med deg målplanleggingen din daglig, følge med din egen fremgang, og bekrefte deg selv positivt!

5. Søk støtte og motivasjon hos andre. Sørg for at de rundt deg er involvert i planen din. Varig endring krever daglig øvelse og det er nødvendig med motiverende faktorer underveis.

LES OGSÅ: Når du vet du bør forlate ham, men ikke klarer det

Til forsiden