5:2-dietten

– 5:2-dietten har virkelig gjort underverker

Ti dager etter at svenske Eva Jönsson (62) startet med 5:2-dietten, kunne hun slutte med en av sine to blodtrykksmedisiner. Nå føler hun seg i toppform.

– 5:2-dietten har virkelig gjort underverker
Publisert
Sist oppdatert

Høyt blodtrykk er en folkesykdom her i Norden, og en stor ­risikofaktor for å utvikle hjerte- og karsykdom. Eva Jönsson (62) – som jobber på et bibliotek i Malmö – fikk problemer med hjertet våren 2010. Da ble hun rammet av takotsubo, også kjent som «broken heart syndrom». Det innebærer at det ene hjertekammeret forstørres og blir stivt. Det slutter å pumpe blod, slik at resten av hjertemuskelen må jobbe ­dobbelt så hardt. Symptomene er som ved et hjerteinfarkt, men sykdommen forsvinner når man tar medisiner, såkalte betablokkere.
 
Dette syndromet kommer ofte som følge av langvarig stress eller en traumatisk hendelse. 

– I mitt tilfelle var det en presset jobbsituasjon, og at broren min plutselig døde. Stresset resulterte i for høyt blodtrykk. Overtrykket lå på 160-170, forteller Eva.

– Det ble en stressfaktor i seg selv at blodtrykket ikke gikk ned. Man vet jo at det ikke er bra for helsen å gå rundt med høyt blodtrykk. I tillegg hadde jeg fått vite at kolesterolverdiene mine var litt høye, sier hun. 

Så kom den marskvelden da familien satt og spiste middag. Blikkene deres ble dratt mot tv-en der Michael Mosley i sitt program, «Eat, fast and live longer» (Spis, fast og lev lenger), fortalte om hvordan helsen hans forandret seg radikalt etter at han begynte å spise mindre to dager i uken. Og fort gikk det. Etter kun tre måneder ble verdiene hans drastisk forbedret.

Kolesterol, triglyserider, fastende glukose og veksthormon IGF-1 var nede på nivåer som medførte at risikoen for diabetes, hjerte- og karsykdom og kreft var betydelig redusert. 

– Det var nettopp denne forbed­ringen av helsen hans som gjorde at vi ble helt oppslukt av programmet, minnes Eva, som sammen med mannen sin Karl bestemte seg for å starte på 5:2­- dietten – allerede dagen etter.  

LES MER: I spesialbladet 5:2-dietten møter du Eva Jönsson og flere andre som følger suksessdietten.
LES MER: I spesialbladet 5:2-dietten møter du Eva Jönsson og flere andre som følger suksessdietten. Vis mer

Les også: Slik lykkes du med 5:2-dietten


Sjekket jevnlig trykket
Eva kjøpte en blodtrykksmåler og begynte å måle blodtrykket sitt annenhver dag, og sendte månedsrapporter til legen sin. 

– Jeg merket fort at trykket begynte å gå ned, og i samråd med legen min sluttet jeg å ta betablokkeren Metoprolol allerede i starten av april. 

Og nå tar hun nå bare halvparten av den minste dosen av den andre medisinen, Losartan. Legen hennes sier hun kommer til å kunne slutte helt. 

– Blodtrykket var lavere enn da jeg tok begge medisinene, og det er forblitt sånn. Det ligger rundt 120–125. Magen min, som noen ganger ble rammet av irritabel tarm-syndrom og for mye magesyre, er definitivt også blitt bedre, forteller hun. 

Gikk ned 8 kilo
– Jeg ønsker ikke å frelse andre, men jeg synes 5:2 har fått mye ufortjent kritikk. Denne metoden er mye mer naturlig enn ulike medisiner. Jeg trener også på et treningssenter tre ganger i uken, men det gjorde jeg selv før jeg begynte med 5:2. 

– Nøyaktig hva som skjer i kroppen, skjønner jeg ikke, men det er noe med at cellene går inn i en reparasjonsfase når man faster, sier Eva, som også synes det kjennes bra å ha gått ned åtte kilo. 

Hun har kjøpt seg nye klær og er storfornøyd.

Nå gjør hun som Michael ­Mosley – går over til 6:1-diett. Hver torsdag har hun sin «sultedag». Hun hopper dessuten over frokosten på mandager. 

– Jeg antar at jeg kommer til å leve på denne måten resten av livet, for helsens skyld. Jeg har det aldeles utmerket og kjenner meg lett i kroppen, sier Eva Jönsson. 

Professor Kerstin Brismar ved Karolinska institutet utenfor Stockholm forsker sammen med sine kollegaer på 5:2-metoden. Den første gruppen har nå testet 5:2 i seks måneder og viser veldig bra resultater. Alles verdier (blodtrykk, triglyserider, blodsukker mm) er blitt bedre og de fleste ­trives med metoden. Trolig ­kommer effekten av at man ­senker kaloriinntaket totalt per uke, sier Brismar til magasinet M.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock Vis mer

Les også: Tre gode 5:2-retter

Evas meny
Mandag og torsdag er Evas to fastedager. Da spiser hun gjerne ett egg til frokost og ett til lunsj – eller ofte tar hun to til frokost og dropper lunsj. Hun synes det er helt greit.

Andre dager dropper hun eggene og spiser en fettfri proteinrik yoghurt, som holder henne mett lenge.
 
Til middag om kvelden spiser hun gjerne litt laks eller kyllingbryst – og grønnsaker. Eller en grønnsaksuppe med linser. I tillegg drikker hun rikelig med vann, te og kaffe.
Ellers i uken spiser hun helt vanlig. 

– Blir du ikke sulten under halvfastingen?

– Jo visst blir jeg det! Noen ­ganger rumler det i magen, men da tenker jeg at rent evolusjonsmessig har folk hatt det slik i alle tider. Mennesket er blitt helt opphengt i å spise. 

1. Fastedagene: Du velger selv hvilke to dager i uka du ønsker å halvfaste (500 kcal for kvinner/600 kcal for menn). Det er lurt å på forhånd ­bestemme seg for hva du skal spise disse to dagene.
2. Beveg deg: Vil du ha rask effekt på vekta, så ­begynn å trene. Gå deg en tur slik at du blir skikkelig varm de tre dagene du ikke faster.
3. Drikk vann: Drikk gjerne et par liter vann daglig – det gjør deg og kroppen godt. Særlig viktig å huske dette de dagene du faster. Kos deg også med sunn urtete – det demper sultfølelsen.
4. Spis normalt: På de fem andre dagene i uken ­slipper du å beregne kaloriinnhold, men for størst ­effekt anbe­fales det å holde seg til tre sunne måltider.

Les også: Suzanne gikk ned 5 kilo på 2 uker med 5:2-dietten

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer