Livsstilsendring

- Å bli slank, har aldri motivert meg

Katarina Sollid (26) har endret livsstilen sin, men å bli slank, var aldri et mål. Hun ble tvert imot mer usikker da hun begynte å gå ned i vekt.

VIL VÆRE STERK: - Da jeg skjønte at man kunne trene for å bli sterk, ga det meg masse treningslyst og motivasjon, sier Katarina Sollid. Foto: Ida Bergersen
VIL VÆRE STERK: - Da jeg skjønte at man kunne trene for å bli sterk, ga det meg masse treningslyst og motivasjon, sier Katarina Sollid. Foto: Ida Bergersen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange av dem som begynner å trene, gjør det for å endre på kroppen sin. For harstadværingen Katarina Sollid (26), var ikke kroppslige endringer en motivasjon. Hun syntes det var ubehagelig å ikke kunne løpe korte distanser uten å svette.

- Jeg syntes det var flaut å svette – spesielt siden jeg trodde dette var knyttet til at jeg var større enn mange av de andre på barneskolen. Jeg følte ikke at kroppen min påvirket meg negativt, men den begrenset meg. Det var kjipt å være litt større. Grunnen til at jeg var det, er jo fordi jeg elsker mat, sier hun, og ler godt.

KK møter Katarina i Oslo sentrum. Hun kommer iført treningstøy, og forteller at hun etterpå skal til Gamlebyen og trene CrossFit utendørs i solen.

Mange kjenner til Katarina fra Instagram, hvor hun har nesten 90.000 følgere. I tillegg til det, holder hun på med YouTube, og podkasten «Katarina og Andrea».

Selv om hun var litt større enn de fleste klassekameratene på barneskolen, var hun alltid aktiv, og holdt på med fotball, håndball og dans. Men det var da hun begynte å trene på et treningssenter, i 15-16-årsalderen, at ting begynte å endre seg.

- Da jeg skjønte at man kunne trene for å bli sterk, ga det meg masse treningslyst og motivasjon.

Katarina la merke til at det ikke var så mange andre jenter som holdt på med styrketrening på treningssenteret, bortsett fra eieren av senteret.

- Hun motiverte meg til å bli sterk. Og jeg syntes det var gøy å trene tungt, og kjenne at jeg klarte å løfte tyngre i knebøy, markløft, og de andre typiske baseøvelsene. Det som gutta var gode på. Det er noe kraftfullt i det å være jente, og kunne løfte sine egne ting. Jeg trenger ikke hjelp til å ta ned bagasjen min på flytoget, sier hun og ler.

Plutselig var trening gøy, og hun forsto at hun kunne holde på med det i lang tid.

- Å bli slank har aldri vært noe som føltes oppnåelig, og har derfor ikke motivert meg. Men å bli sterk, det syntes jeg hørtes kult ut.

STERK: Katarina hadde et ønske om å bli sterk. Hun elsker fortsatt å holde på med tung styrke. Foto: Privat
STERK: Katarina hadde et ønske om å bli sterk. Hun elsker fortsatt å holde på med tung styrke. Foto: Privat Vis mer

Ble usikker

Treningen bidro til en kroppslig endring hos Katarina, men hun følte seg ikke bedre selv om hun ble slankere.

- Jeg trente veldig mye i en periode da jeg virkelig kom inn i det – det kunne gjerne bli to økter om dagen, fordi jeg syntes det var så gøy. Men når man har vært større, henger gjerne den mentaliteten igjen. Jeg kledde meg i svære hettegensere, som jeg alltid hadde gjort, og svetta som en idiot, fordi det var så varmt. Men jeg klarte ikke å trene i singlet, sier hun, og fortsetter:

- Jeg ble på en måte mer usikker av å ha gått igjennom en slik endring, fordi jeg ikke hang med på hvem jeg var lenger.

De siste årene har Katarina jobbet mye med egen tankegang, og forstått at kropp egentlig ikke har noe å si.

- Kroppen kommer til å endre seg hele tiden, og det er helt greit. Men jeg vil ikke at den skal ha noe å si for hvordan jeg føler meg.

Nybegynner-tips

Mange synes det er skummelt å begynne å trene på et treningssenter, fordi de ikke aner hva de skal gjøre, og er redde for å dumme seg ut.

- Jeg tror at mye av grunnen til at det føles skummelt, er fordi man ser på de andre og de ser så selvsikre ut. Men alle er jo usikre når de begynner med noe nytt – det må man bare regne med, sier Katarina.

For å komme i gang skikkelig, begynte Katarina å tilegne seg kunnskap om trening, og spesielt styrketrening.

- Jeg leste om teknikk, og lærte hvordan man utfører knebøy, istedenfor å se på hvordan de andre gjorde det. Det ga meg mer selvtillit, fordi jeg følte at jeg visste hva jeg skulle gjøre der. Du trenger ikke nødvendigvis å sette sammen et treningsprogram, men lær deg enkelte øvelser, og vit hvilke muskler du skal kjenne det i når du utfører øvelsen.

Treningen må være lystbetont

Katarina forklarer at hun aldri har klart å identifisere personligheten sin med en aktiv person. Men hun ser på det som en hobby som gir henne ekstremt mye positivt.

- Jeg får mer energi, spiser sunnere fordi jeg vil fylle på med gode næringsstoffer, og det er veldig sosialt. Jeg håper at jeg klarer å opprettholde treningsrutinene til jeg blir gammel. Jeg vil være en sterk 70-åring.

For å holde det gående, er det nødt til å være lystbetont.

- Hva jeg foretrekker, endrer seg fra år til år. Jeg trener ut ifra hva jeg synes er gøy, som gir meg glede.

LYSTBETONT: Katarina mener at trening skal være gøy, og at det er viktig å finne noe man trives med. Foto: Ida Bergersen
LYSTBETONT: Katarina mener at trening skal være gøy, og at det er viktig å finne noe man trives med. Foto: Ida Bergersen Vis mer

- Trener du aldri når du ikke har lyst?

- Jo, jeg trener ofte seg om jeg ikke har lyst. Det er ikke alltid så lett å komme seg på trening, men jeg vet at det gjør meg godt. Det hjelper å ikke tenke så mye, men bare gjøre det. Det er som å pusse tennene – du gjør det selv om det ikke er gøy.

Om Katarina har en dårlig dag, og egentlig ikke vil trene, legger hun lista lavt.

- Jeg har funnet ut at dersom jeg har planlagt å gjennomføre en hard økt når jeg ikke egentlig har lyst, kommer jeg meg aldri på trening. Derfor er det mye bedre å dra dit, og gjøre det man føler for. Om man holder på i et kvarter, er det bedre enn ingenting. Det trenger ikke å være så fancy, tungt eller langvarig. Det er viktig å lytte til kroppen og humøret.

Crossfit, styrke og dans

- Hvilken treningsform er favoritten?

- Jeg er veldig glad i gruppetimer, for eksempel crossfit, og får mye energi av det. Da møter du opp, og blir fortalt hva du skal gjøre. Og så er jeg veldig glad i styrketrening med veldig tunge vekter, og få repetisjoner. Jeg har også begynt å danse litt, som er en helt annen treningsform. Da får man utfordret hjernen med koreografi, og det er veldig gøy.

Korona har sørget for mange måneder med stengte treningssentre i Oslo. Katarina har kjent på savnet etter å løfte tungt, men hun sier at hun har hatt godt av å prøve mye nytt.

- Jeg har lært at man kan utfordre kroppen på mange måter uten å ha utstyr. Man blir tvunget til å trene på andre måter; jeg har for eksempel gått masse på langrenn i vinter, noe jeg egentlig alltid har hatet. Nå har jeg blitt veldig glad i det! Det hadde nok ikke skjedd foruten corona.

LANGRENN: Corona førte til at Katarina var nødt til å trene annerledes - noe hun er glad for. Foto: Privat
LANGRENN: Corona førte til at Katarina var nødt til å trene annerledes - noe hun er glad for. Foto: Privat Vis mer

Katarina har også prøvd å få til noen løpeturer – noe hun heller ikke er fan av.

- Jeg prøver å lære meg å like det, fordi jeg får så god energi av det. Det går jo litt lettere for hver gang, men jeg faller fort ut av det. Om jeg tenker for mye, kommer jeg meg aldri ut av døra. Om det regner er det en unnskyldning, og om det er sol kan jeg tenke at det er for varmt, sier hun og ler.

Spiser helt vanlig mat

Da Katarina kom ordentlig i gang med treningen, tilegnet hun seg mye kunnskap om kosthold. Hun fant ut at hun kunne spise den samme maten som hun pleide, bare litt sunnere.

- Jeg spiser helt vanlig mat. Men jeg handler alltid inn litt sunnere ost, litt grovere brød, og sånne ting. Nå finnes det jo så mange fine, sunnere alternativer til alt godt!

Strenge dietter er ikke noe for Katarina, og hun unner seg gjerne godteri hver helg.

- Om jeg har lyst på sjokolade, så spiser jeg det. Og så gjemmer jeg sjokoladepapiret nederst i søpla så kjæresten min ikke skal se det, sier hun og ler.

Kommentarer om kropp

Når man har en stor Instagram-konto, vil det ofte komme noen stygge kommentarer. Katarina opplever det svært sjelden.

- Jeg tror det er fordi jeg ikke er ekstrem på noen måte – jeg har en helt vanlig kropp. Men det kommer jo noen kommentarer, som for eksempel «så bra du har litt mer fett på kroppen». Det er ment positivt, men det blir så feil.

En gang var Katarina på en photoshoot for et klesmerke, og bildene havnet på Facebook. Der var det noen som kommenterte et bilde av henne, og lurte på om klesmerket hadde begynt å bruke plus size-modeller.

- På den tiden var jeg veldig slank. Når jeg ser tilbake på det nå, var jeg nok egentlig litt undervektig sammenlignet med hvordan jeg kjenner meg selv og min kropp i dag. Jeg husker at den kommentaren påvirket meg mye.

26-åringen prøver å formidle at kropp ikke betyr noe, og hun er ikke fremmed for å si ifra om noen kommenterer kroppen hennes.

- Om jeg får et kompliment på kroppen min, blir jeg litt frustrert, og sier til personen at hen ikke skal kommentere kroppen min. Man vet jo aldri hvordan slike kommentarer blir tatt imot. Kanskje vedkommende har en spiseforstyrrelse? Jeg synes det er en uting å kommentere andres kropper helt ut av det blå, med mindre man legger opp til det selv.

BORT MED KROPPSFOKUS: Katarina prøver å formidle at kropp ikke betyr noe, og hun er ikke fremmed for å si ifra om noen kommenterer kroppen hennes. Foto: Privat
BORT MED KROPPSFOKUS: Katarina prøver å formidle at kropp ikke betyr noe, og hun er ikke fremmed for å si ifra om noen kommenterer kroppen hennes. Foto: Privat Vis mer

Trend å vise kropper i alle fasonger

Den siste tiden har det blitt en slags trend å dele bilder av kroppen sin i mindre flatterende vinkler, som en kontrast til de ekstreme skjønnhetsidealene. Cellulitter, strekkmerker og valker skal frem i lyset, noe mange heier på og applauderer. Katarina mener at det kan være problematisk.

- Jeg synes det er fint at man deler bilder av kropper i alle størrelser, men problemet ligger i å påpeke feil. Om noen legger ut et bilde av cellulitter, og skriver at man vil vise fram cellulittene sine selv om man skammer seg over dem, kan andre bli bevisst på egne usikkerheter, som de kanskje ikke hadde tenkt over.

Katarina synes det er bedre å legge ut bilder av kroppen sin i en naturlig setting, for eksempel i bikini på stranda, uten å kommentere kroppen.

- Jeg håper vi kan jobbe oss mot å slutte å unnskylde kroppene våre, eller påpeke det vi i utgangspunktet synes er feil. Dette er spesielt viktig med tanke på den yngre generasjonen.

Reagerte på NRK-programmet

Mange har reagert på Ronny Brede Aase-programmet «Eit feitt liv». Katarina synes at serien var fin, og at Ronny gjorde en veldig god figur, men at det var mye som burde blitt gjort annerledes.

- Jeg satt igjen med et inntrykk av at denne livsstilen er vanskelig, eller nærmest umulig. De tok opp alle de ekstreme sidene ved en livsstilsendring. Det er mye jeg synes ble lagt frem feil – det er synd at det ikke var mer nyansert. Ekspertene de brukte, var ekstreme på hver sin måte. Jeg fikk lyst til å sette meg ned og snakke med Ronny selv, siden jeg har gått igjennom noe lignende, og har lært mye på veien som jeg ønsker å dele med andre.

Hun blir oppgitt over at trening blir lagt frem som unødvendig, og at man er nødt til å spise ekstremt lite for å endre livsstil. Hun mener det var et veldig stort fokus på vektnedgang, noe som sjelden motiverer til å starte med en sunn livsstilsendring.

- Jeg så på programmet og rev meg i håret av frustrasjon! Jeg brenner for å vise at det er mulig å endre livsstilen sin, at man kan kose seg masse underveis, og samtidig gjøre noe bra for kroppen sin, sier hun engasjert, og tilføyer:

- Jeg er 100 prosent sikker på at jeg er en bedre person nå, enn jeg hadde vært om jeg ikke begynte å trene. Jeg får så mye positivt ut av det, eksempelvis ved å gjøre noe hver dag for meg selv, som gir meg energi og mestringsfølelse.

BEDRE PERSON: Katarina er overbevist om at hun er en bedre person nå, enn hun hadde vært om hun ikke hadde en aktiv livsstil. Foto: Ida Bergersen
BEDRE PERSON: Katarina er overbevist om at hun er en bedre person nå, enn hun hadde vært om hun ikke hadde en aktiv livsstil. Foto: Ida Bergersen Vis mer

Styrketrening brenner fett

Mange velger å trene cardio for å gå ned i vekt, men styrketrening vil ha god effekt på forbrenningen, da det forbedrer hvileforbrenningen.

- Muskler krever energi for å vedlikeholdes. Jo mer muskler du har på kroppen, jo mer energi kan du spise uten at det nødvendigvis lagrer seg som fett på kroppen, har Silje Mariela Westbye tidligere uttalt til KK. Westbye er utdannet styrkecoach, personlig trener, og driver eget gym.

Én kilo muskler forbrenner cirka fem-seks kalorier i døgnet i hvile. Det betyr at om du legger på deg én kilo muskler, forbrenner du 35 kalorier ekstra i uken. Det høres kanskje ikke så mye ut, men etter ett år med styrketrening, kan det ha god uttelling på forbrenningen din.

Westbye anbefaler å ta mål, istedenfor å fokusere på vekt. Spesielt om man holder på med styrketrening, da muskler veier mer enn fett.

- Styrketrening vil kunne gi en strammere kropp. Om du trener masse kondisjonstrening og spiser lite – noe veldig mange jenter dessverre gjør i jakten på sommerkroppen - vil vekta gå raskt ned, men fettforbrennende muskelmasse forsvinner i samme dragsug. Dette igjen kan resultere i en lavere forbrenning, sier hun.

Skal du bygge muskler og forbrenne fett, er det viktig å sove nok, stresse ned, spise sunn mat, og trene jevnlig.

- Det fremmer en bedre helse og en hensiktsmessig kroppssammensetning, sier Westbye.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer