Røykfri

- Å bråslutte å røyke er smartest, sier suksessforfatter.

Har du prøvd å slutte å røyke, men begynt på igjen? Ikke gi opp – start på nytt! En dag klarer du det, om du er motivert nok, sier eksperten Robert West som nå er ute med boka «Røykri-metoden.»

Hvis det fantes en pille du kunne svelge her og nå, og som førte til at du ikke ønsket å røyke igjen så lenge du levde, ville du ta den?

Hvis du svarer ja på spørsmålet, så er du klar for å slutte, ifølge forfatteren av den nye boka «Røykfri», Robert West.

- Å bråslutte å røyke er smartest, sier suksessforfatter.

Det finnes ingen mirakelkur, ingen magisk spåkule, ingen metode som garanterer at du klarer å slutte eller som fungerer for alle. Men Richard West sier: Prøv igjen, og gjør hele tiden ting som gir deg best sjanse for varig suksess.

Det handler om at du aldri må gi opp. Noen klarer det kanskje på første forsøk, andre må kanskje prøve 20 ganger. Du vet aldri hvilken gang det er akkurat DU lykkes.

De første fire ukene er alltid de vanskeligste når det gjelder røyksug og abstinens. Da må du være sterk og ikke ta det ene trekket av en sigarett som du har så innmari lyst på. Hvis du tar det trekket, vil du rykke flere steg tilbake.

De neste fire ukene er lettere med hensyn til røyksug og abstinenssymptomer, men nå kan det hende at kampviljen svikter. Eller du kan begynne å bli selvgod og tenke at du kan belønne deg selv med en sigarett. Det kan du selvfølgelig ikke.

De neste ukene blir gjerne enklere. Det verste røyksuget har gitt seg, og abstinensene er ikke like sterke. Men nå må du venne deg til det nye livet som ikke-røyker. Du vil kanskje savne røyken når du er stresset, og sikkert i sosiale lag. Det er nå du må si til deg selv: Jeg kan ikke røyke nå, jeg er jo en ikke-røyker!


Her er et av Wests forslag til hvordan du bør prøve å kutte røyken:

1. Å bråslutte:
Du røyker helt til den dagen du ønsker å slutte, for så å kutte brått. Forskning viser at dette fungerer best. De som for­søker å slutte på denne måten, gjør det bedre enn de som forsøker å kutte ned forbruket gradvis. 

Ved Maudsley Hospital Clinic i London, som er en av verdens mest kjente røykesluttklinikker, forteller de røykerne at de kan røyke så mye de vil helt til tidspunktet for røykesluttsamling. Det kan til og med være en fordel å røyke mer enn enn vanlig rett før man skal slutte. 

Det finnes flere studier som tar for seg såkalt aversjonsrøyking. Tanken er at man røyker to eller tre sigaretter virkelig kraftig, til man føler seg fysisk syk. Da vil det siste minnet om røyk være at man føler seg dårlig. Disse studiene har funnet at folk som gjorde dette, hadde litt større sjanse for å slutte med røyken på permanent basis.

Hvis du vil kutte gradvis, må du velge en sluttdato litt fram i tid – kanskje om to uker – og så redusere mengden røyk til du er nede i null på datoen du har valgt. Forskning viser at du har mindre sjanse for å lykkes på denne måten, så hvis du ikke er sikker på hva du skal velge, råder West deg til å slutte brått. Men det er bedre å kutte ned gradvis enn ikke å forsøke i det hele tatt!

Gyldendal Norsk Forlag kr 299.
Gyldendal Norsk Forlag kr 299. Vis mer

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: