CECILIE MOSLI: - Det handler om å forstå hvorfor jeg holder på med det jeg gjør, hvorfor jeg dypest sett vil lage kunst, sier Cecilie Mosli. Foto: Astrid Waller
CECILIE MOSLI: - Det handler om å forstå hvorfor jeg holder på med det jeg gjør, hvorfor jeg dypest sett vil lage kunst, sier Cecilie Mosli. Foto: Astrid Waller
Cecilie Mosli

- Å jobbe 16-timersdager i Los Angeles mens barna mine er her, gjør meg ikke glad, uansett hvor fet jobb det er

Da regissør Cecilie Mosli (44) fant tilbake til sitt indre kompass, ble hun mer robust, tryggere og tøff nok til å si nei til Hollywood.

Mannen min ynder å fortelle dette i selskaper: At jeg takket nei til Hollywood for å jobbe med Norges minste teater.  

Regissør og skuespiller Cecilie Mosli smiler og tar en liten kunstpause før hun utdyper: 

– Jeg hadde en avtale med tegnspråkteateret, teater Manu, da tilbudet kom. Forestillingen var min idé, mitt hjertebarn. Det var et kunstprosjekt som ble helt fantastisk og som har gitt meg masse. Å være det mennesket jeg vil være, ei som sier ja på ordentlig vis, det er viktig for meg, sier Mosli. 

Hollywood-tilbudet hun snakker om, kom via hennes amerikanske agent etter at Cecilie hadde vært i møter i Los Angeles. En av filmbyens underholdningsgiganter ønsket tobarnsmoren som regissør til en spenningsserie. Visst ble hun smigret, men Cecilie kjente på hele kroppen at prosjektet ikke var riktig for henne. Hun tente ikke på manuset, kjente på vegring mot å skulle bli en del av et stort internasjonalt maskineri og orket ikke tanken på å være borte fra de to små døtrene sine i ukevis. (Psst: Skuespiller Thea Sofie Loch Ness (20) satser alt på drømmen om Hollywood: - Da jeg fikk den rollen, ville jeg spy)

– Å jobbe 16-timersdager i Los Angeles mens barna mine er her, det gjør meg ikke glad, uansett hvor fet jobb det er snakk om. Hadde jeg takket ja til jobben, ville jeg endt med å gjøre den halvgodt. Men det var utrolig gøy å være på møter i Hollywood, og jeg utelukker ikke at det kan bli aktuelt når barna mine blir større. 

LES OGSÅ: Så skadelig er stress i lengden

- Jeg måtte gi meg og det hadde jeg aldri gjort før

Mosli forsikrer at hun slett ikke alltid har hatt den samme selvsikkerheten når hun tar viktige valg i livet. Den nyvunne tryggheten er et resultat av målbevisst jobbing med topplokket. 

Det begynte for fire år siden. Den første sesongen av tv-serien «Mammon», som Mosli regisserte, vakte sterkt engasjement både i media og blant seerne. Den kolossale responsen, som var både positiv og negativ, tok Mosli litt på senga. En ting var alle avisforsidene og alle telefonene fra journalister; det hadde hun opplevd før. Det som var nytt, var det massive engasjementet i sosiale medier, hatmeldingene på Twitter og nattlige tekstmeldinger fra vilt fremmede mennesker. 

– Vi fikk jo veldig mye godord også. Men det ble så emosjonelt for mange av dem som var kritiske til serien. De ble tydeligvis veldig provosert på et vis. Det gikk inn på meg. 

Samtidig med at «Mammon» rullet over tv-skjermene, jobbet Mosli med en teaterforestilling som gikk skeis. 

– Jeg måtte gi meg, og det har jeg ikke opplevd før. Jeg har aldri gitt meg før. 

Opplevelsen tærte på selvtilliten og gjorde henne engstelig. Mosli følte hun mistet sitt indre kompass. Det var mannen hennes som satte henne på tanken om å oppsøke hjelp for å stå sterkere. Han sa: «Skal du jobbe på toppen, vil det blåse. Enten må du jobbe på et lavere nivå, eller så må du lære deg å takle vinden.» Mosli kontaktet en mentaltrener. (Psst: Slik kan du tenke deg lykkelig!)

– Jeg bestemte meg for å lære meg metoder for å takle det emosjonelle aspektet ved jobben min. Jeg hadde lyst til å bli tøffere, men først og fremst lære meg hvordan jeg kunne forholde meg til kritikk på en mer humoristisk og konstruktiv måte. 

Det første hun fikk beskjed om av mentaltreneren, var å roe ned. Kroppen hennes dirret av stress. Mentaltreneren ga henne avspenningsøvelser som skulle få kroppen ned i turtall. Først når kroppen var i balanse, kunne de begynne å jobbe med det mentale. 

Cecilie Mosli humrer og varmer hendene i ullgenseren. Først avviste hun nemlig ideen og mente at hun verken trengte eller hadde tid til å sitte stille og bare puste. 

– At jeg etter hvert skulle bli en yoga-dame, det hadde jeg aldri trodd, sier hun og ler. I dag er det nemlig på yogamatten eller på bærsanking i skogen at hun finner roen. I kalenderen setter hun av tid til slike faste møter med seg selv, som hun kaller det. 

– Jeg har forstått at for å yte må jeg passe på meg selv. Tidligere har jeg aldri tenkt at det å sette av tid til meg selv, også handler om å yte noe. Jeg har skjønt at jeg trenger et uambisiøst pusterom.

ELSKER YOGA: – At jeg etter hvert skulle bli en yoga-dame, det hadde jeg aldri trodd, sier Cecilie Mosli og ler. Foto: Astrid Waller
ELSKER YOGA: – At jeg etter hvert skulle bli en yoga-dame, det hadde jeg aldri trodd, sier Cecilie Mosli og ler. Foto: Astrid Waller Vis mer

LES OGSÅ: - Yoga kan forebygge og bedre depresjon, psykiske problemer og stress

- Noe er jeg dritflink til

Da stresset begynte å slippe tak, gikk Mosli i gang med å identifisere verdiene sine. 

– Det handler om å forstå hvorfor jeg holder på med det jeg gjør, hvorfor jeg dypest sett vil lage kunst. 

Etter samtaler med mentaltreneren sto to nøkkelord etter hvert klart for henne: Mangfold og tilgivelse. Mosli ble bevisst på at det er når hun formidler historier som gjenspeiler disse verdiene, at den indre flammen hennes tennes. 

Når prosjektene gjenspeiler verdiene mine, oppstår en ild i meg

– Etterpå har jeg hatt en helt annen innfallsvinkel til hvilke jobber jeg velger og hva slags skuespillere jeg samarbeider med. Når prosjektene gjenspeiler verdiene mine, oppstår en ild i meg. Nå vet jeg hvorfor jeg tar de valgene jeg gjør. Jeg har funnet tilbake til det indre kompasset mitt. Det har gjort meg tryggere. Jeg ser meg ikke lenger så mye tilbake. 

Den indre tryggheten til tross; stress og kaos er ikke eliminert fra livet. Forskjellen fra tidligere er likevel at Cecilie vet hva hun skal gjøre når det stormer. 

– Når stresset kommer, lager jeg prioriteringslister og rydder bort alt jeg ikke gjøre. Når vi er stresset, har vi nemlig lett for å gi alt like stor verdi. Nå er jeg bedre på å sortere og til å se hva som kan vente. 

Hun er blitt rausere med seg selv også. Hun har lært å identifisere og sette ord på hva hun faktisk er flink til. Hun har jobbet med å arrestere den indre kritikeren når den dukker opp. Selv om hun fortsatt kan kjenne på sårbarhet, velger Mosli nå hvilke kritikere hun lytter til. 

– Jeg har funnet ut hvem som gir tilbakemeldinger som betyr noe, og de lytter jeg ordentlig til. Men jeg lytter aldri kritikkløst eller med en tanke om at jeg ikke kan noe. Jeg er elendig på mye og har masse selvkritikk, men noe er jeg dritflink til. Det må jeg anerkjenne, nyte og bruke, sier hun. 

I dag kan hun i større grad å le av usaklig kritikk. 

– Jeg kan det jeg kan, og om noen ikke liker det jeg gjør, så er det ikke så farlig. Det kjennes veldig godt.

LES OGSÅ: Bli kvitt negative tanker!

Moslis metode

– Om du sammenlikner deg selv med et hus, er det å vite hva som er viktig for deg, selve grunnmuren, sier mental-trener Cecilie Ystenes i Raw trening AS. Hun har vært Cecilie Moslis mentale sparringpartner i fire år og jobber til daglig med idrettsutøvere og næringslivsledere. (Psst: Lær å visualisere slik som toppidrettsutøverne og få mer ut av treningen)

Hun forklarer at verdiene dine, grunnmuren, kan endre seg på bakgrunn av oppturer og nedturer i livet. Nettopp derfor er det viktig å ta en sjekk på hva som er viktig for deg, langt oftere enn du tror. Når du blir klar over verdiene dine, hvilke mål du har i livet og hva som skal til for å komme dit, vil du ikke bare mestre mer i livet, du vil også sjeldnere gjenta feil og lykkes mye raskere, mener mentaltreneren. 

Når du tar valg som skurrer med verdiene dine, vil du ifølge mentaltreneren ofte kjenne sinne og frustrasjon. Hvordan du har det, er derfor gjerne en god indikator på om du lever i pakt med verdiene dine, sier Ystenes. 

Det betyr ikke at vi alltid kan leve i fullkommen harmoni og kjenne på glede og energi. Men verdibevissthet gjør det enklere å gå fra situasjoner og bryte opp, det være seg et vennskap eller en jobbsituasjon, forklarer Ystenes. Når du selv tar ansvar og praktiserer det du står for, vil også omgivelsene dine føle seg tryggere på deg. 

Å jobbe med den indre dialogen, hvordan du snakker til deg selv når det stormer i livet, er viktig. 

– Vi vet at vår indre dialog er det som har størst innvirkning på selvtilliten vår. Kjenner du at du snakker deg selv ned og at dette gjør deg usikker på valgene dine, må du utfordre samtalene du har med deg selv, råder mentaltreneren. Spør deg selv: Hva tyder på at denne tanken jeg har nå, er sann? Ville jeg sagt det samme til en annen, en god venn?  

– Over tid, når du blir god på å arrestere de negative tankene, vil den negative dialogen dempe seg. Da blir du mer konstruktiv og trygg på deg selv, oppsummerer Ystenes. 

LES OGSÅ: - Kvinner med lav selvfølelse føler nok i stor grad at andre kvinner er konkurrenter

Øv deg! 

For å finne ditt indre kompass og dine indre verdier kan du stille deg selv følgende spørsmål: 

– Hva er viktig for meg i livet?
– Hva gjør meg glad?
– Hva gjør meg sint?

Oppsummer: Hva er mine fire viktigste verdier? I hvilken grad lever jeg etter mine verdier?Hva kan jeg gjøre for å etterleve mine verdier enda bedre enn det jeg gjør i dag? Skriv ned tre konkrete tiltak.

Ta et oppgjør med negative tanker

1. Skriv ned 3–5 negative tanker som ofte dukker opp. 
2. Skriv ned hvordan det påvirker deg å ha disse tankene. Hvordan kommer det til uttrykk i hverdagen? Hvilke begrensninger får du som en følge av dem?
3. Hva vil du tenke i stedet? Vær konkret! Når du tenker de nye tankene, hvilke muligheter ser du nå? Hva vil endre seg? Skriv det ned, repeter ofte, og når du tar deg selv i å tenke de «gamle» tankene, vet du hva du skal bytte dem ut med.

Kilde: Cecilie Ystenes.

redaksjonen@kk.no Denne saken står også i KK nr 18, 2017

Til forsiden