INSTAGRAM: Hvilke bilder vi legger ut på sosiale medier sier ikke så mye om hvem vi er. Hva vi selv snoker på derimot, er verdifull informasjon. Foto: NTB scanpix
INSTAGRAM: Hvilke bilder vi legger ut på sosiale medier sier ikke så mye om hvem vi er. Hva vi selv snoker på derimot, er verdifull informasjon. Foto: NTB scanpix
Instagram

- Alt du gjør registreres. At du liker, kommenterer, zoomer inn på bilder og trykker deg inn på en profil

Uansett hvilket glansbilde du har skapt på din profil, så vil måten du leser feeden din på avsløre mer om ditt sanne jeg.

For mange er Instagram en måte å bygge opp identitet og vise seg fra sin beste side i en jakt på likes. Men ditt sanne jeg blir først og fremst avslørt i hvordan du leser feeden din, og hva du kikker nærmere på, skal vi tro ekspertene KK.no har snakket med. (Psst: Fikk du med deg denne om ungdommens uskrevne regler i sosiale medier?)

– Instagram er identitetsbygging, i aller høyeste grad, sier Manuel Flores.

AVSLØRER OSS SELV: Manuel Flores menert at hva vi liker og kikker nærmere på, sier mer om oss selv enn bildene vi legger ut. Foto: Media Performance
AVSLØRER OSS SELV: Manuel Flores menert at hva vi liker og kikker nærmere på, sier mer om oss selv enn bildene vi legger ut. Foto: Media Performance Vis mer

Han er ekspert på sosiale medier og markedsføring i medie- og markedsføringsbyrået Media Performance, og kan fortelle hvordan bildedelingstjenesten er så mye mer enn bare et digitalt fotoalbum. 

Mange av oss bruker Instagram og sosiale medier til å dele øyeblikk fra våre liv til både kjente, bekjente og i noen tilfeller helt ukjente, men likevel er de fleste klar over at vi alle har blitt ganske proffe på å iscenesette oss selv, etter hvem vi ønsker å framstå som.

– De som deler mange ‹‹quotes›› er kanskje ute etter likes, og de som deler mange feriebilder vil skryte av at de har et fint liv.

Jeg vil tro at det er et avvik mellom det man bygger opp på sosiale medier og den personen man er i virkeligheten

Dette er sosiale medier-ekspert i Resonate, Ingvild Moen, enig i.

– Man bygger identitet gjennom Instagram. Det er en representasjon av de beste øyeblikkene, sier hun.

INGVILD MOEN: Jobber med sosiale medier og digital kommunikasjon. - Vi legger ut bilder som vi tror vil bli likt, mer enn bare hva vi interesser oss for, sier hun. Foto: Foto: Resonate
INGVILD MOEN: Jobber med sosiale medier og digital kommunikasjon. - Vi legger ut bilder som vi tror vil bli likt, mer enn bare hva vi interesser oss for, sier hun. Foto: Foto: Resonate Vis mer

LES OGSÅ: Derfor slettet Kendall Jenner Instagram-kontoen sin

Drevet av positiv feedback

Moen forteller at det er blitt mer vanlig å ha en tydelig strategi på hva man deler, og at terskelen for hva man deler har økt i tråd med dette.

– Tidligere har det vært veldig vanlig med bilder av middager og sjokoladeboller, men nå skal det nærmest være en anledning før man legger ut et bilde – for man skal vise hvilket spennende liv man har, sier hun.

På bakgrunn av dette mener både Moen og Flores at det er vanskelig å generalisere hvem og hvordan mennesker er på bakgrunn av hvilke bilder de legger ut. Om man legger ut mange bilder av mat, landskap, bikkja, fester, reiser, eller bare av seg selv og alle vennene sine, så vil det være lett å tro at det bare er dette man er opptatt av.

Men så enkelt er det ikke.

– Hva man legger ut mye av, har faktisk mer å gjøre med hva man får positiv respons på.

Noen vil kanskje si at hvis man legger ut mange selfies og bilder av seg selv – slik Kim Kardashian gjør – så er man veldig selvopptatt, men så svart/hvitt er det ikke.

– Det som er fascinerende med sosiale medier er at vi får dopaminbelønning når vi får positiv feedback, og da får vi lyst til å gjøre mer av det som gir oss dopamin.

Mange prøver og feiler i starten, og så ser man at man får mange likes på en type bilder, og da ender man opp med å poste mer av den typen bilder. (Psst: Slik tar Kardashian-klanen strøkne selfies!)

At man poster mye av én type bilder har naturligvis også å gjøre med hva man har interesse for – man kan jo for eksempel ikke si at David Beckham poster mange bilder av familien bare fordi han vil ha likes og ikke egentlig er interessert i dem.

Men likevel har dette altså mye å gjøre med å bygge en identitet som man ser at man får god respons på. Man vil tross alt være en person og ha en profil folk liker.

– Det handler om å bli likt. Et av basisbehovene vi har er tross alt å bli sett av menneskene rundt oss, sier Moen.

LES OGSÅ: Reisetips på Instagram: Snakk om #inspo!

God ‹‹storytelling››

Både Moen og Flores mener at det er når man er konsekvent og systematisk i hva man poster på Instagram, at kontoen får suksess. Man gir folk det de vil ha, og holder det man lover ved å fortsette med det. Flores kaller dette for å bygge tillit.

– De som klarer det best er de som klarer å kommunisere en klar personlighet, og er tydelige på hva deres ‹‹tone of voice›› er, sier han og støttes av Moen:

De som lykkes med å bygge profiler er de som har en tydelig stemme. Ta for eksempel Flettemamma, som fokuserer på fletter, Trinesmatblogg som fokuserer på mat, og Renpoesi som fokuserer på poesi, sier hun.

– Det er privatpersoner som står bak disse, men de har en helt tydelig strategi, som går ut over deres privatliv.

Å ha en tydelig strategi og å være konsekvent kaller Flores for god ‹‹storytelling›› – det fører til at man framstår som mer troverdig, og det gjør det også lettere for de som er interessert til å finne fram til nettopp din profil.

Er man mer inkonsekvent, og i tillegg poster mye, kan man fort oppfattes som masete.

– Man kan nesten se på dette som sjekking. Og da må man spørre seg: Hva er målet med profilen? Vil man være tiltrekkende og tillitvekkende? Eller vil man være den desperate som skriker etter oppmerksomhet? Det siste virker fort spammete, sier han.

LES OGSÅ: Dette gjør sosiale medier med selvbildet ditt

Atferd indekseres

Det er selvfølgelig mye mer informasjon som kan leses ut fra innleggene vi legger ut – vi har ikke engang vært innom bildetekstene som følger med (vi har vel alle en vi følger som skriver avhandlinger ved siden av bildene sine) og bruken av hashtags (som ifølge Moen visstnok er helt ut, i alle fall blant de unge).

Men det som er et minst like interessant aspekt er informasjonen vi legger igjen når vi bare scroller oss gjennom feeden.

For når vi sitter som den nysgjerrige nabokjerringa i sofaen, og klikker oss inn på forskjellige bilder, videoer, bildetekster, og profiler – så er dette noe som registreres og lagres i databasen til Instagram og Facebook (som eier Instagram).

– Den atferden du har på sosiale medier indekseres, slik at du skal få se mer av det du viser interesse for, og mindre av det du ikke viser interesse for, sier Flores.

– Hva du liker og kommenterer på er den mest tydelige atferden, men også når du stopper opp ved et bilde, trykker deg inn på en lengre bildetekst, zoomer, ser hele videoer, trykker deg inn på en profil, og scroller deg videre på såkalte karuseller (når flere bilder er lagt ut i samme post), registreres det. Det er mange kanskje ikke klar over.

Så uansett hvilket glansbilde du har skapt på din profil, så vil måten du leser feeden din på avsløre mer om ditt sanne jeg. Dette gir i stor grad informasjon om hvem du er og hva du er interessert i – inkludert dine guilty pleasures (YIKES!). Og det er det som gjør sosiale medier til en verdifull markedsplass, slik at annonsører kan skreddersy innhold til nettopp deg – enten du liker det eller ikke.

– Vis meg din data, så skal jeg vise deg hvilken kundegruppe du tilhører, blunker Flores.

LES OGSÅ: Dette kjennetegner narssisisten

Til forsiden