Rolf

Åndsfrisk hele livet

Nyere forskning har vist oss hvordan vi i stor grad kan unngå demensutvikling. Lær hvordan du kan holde deg selv åndsfrisk i alderdommen.

KORTTIDSHUKOMMELSEN svikter og man forstår ikke sammenhenger like godt som før. Etter hvert blir orienteringsevne i forhold til tid og sted dårligere, konsentrasjonsevnen reduseres, og det samme gjør læreevnen og evnen til å kommunisere muntlig og skriftlig. Dette er begynnende symptomer på demens. Demensutvikling kan skyldes flere forhold, tilstander og sykdommer som alle påvirker hjernen vår negativt, og dermed reduserer vår mentale, kognitive, emosjonelle og psykiske tilstand og funksjonsevne.RISIKOFAKTORER: En amerikansk undersøkelse viste at eldre mennesker med diabetes, eller høyt blodtrykk, andre hjerte – og karsykdommer, overvekt og/eller som røykte, hadde mye høyere risiko for å bli demente som eldre. Særlig diabetes og røyking økte risikoen mye. Nå tyder også fysisk inaktivitet som ungdom og voksen på økende risiko for demenssykdommer.Internasjonal forskning de siste årene har vist at vitaminene B, C og D har stor forebyggende betydning, samt ulike antioksidanter og omega-3-fettkilder. Noen av studiene har til og med påvist at allerede oppstått demensutvikling kan reduseres og bremses på denne måten.10 gode råd Forebyggende og bremsende behandling:1. Spis mat med mye umettete fettsyrer, bl.a. omega 3 og lecitin, fra fet fisk og fettrike vegetabilier minst en til to ganger pr. uke. 2. Stump røyken. 3. Kutt ned på inntaket av kjøtt og kjøttprodukter.4. Unngå steking og koking med fett som forandrer seg negativt under høye temperaturer. Bruk heller kaldpresset olivenolje og rapsolje i matlagingen og ev. litt på salaten.5. Øk inntaket av antioksidanter.6. Ta gjerne tilskudd av magnesium, sink, selen, mangan, samt vitaminene C, D, E og B i form av ett multivitamin-mineraltilskudd.7. Bruk hjernen din gjennom ulike aktiviteter og øvelser som utfordrer dine mentale evner til å lære, huske og konsentrere seg. 8. Ta deg tid til fysisk trening, arbeid og andre aktiviteter utendørs i frisk luft. Dette øker blodsirkulasjonen i hjernen og bedrer ernæringen av og oksygentilførselen til hjernecellene.9. Drikk mye rent vann, minst 1–2 liter, i løpet av dagen. Dette gir nødvendig væsketilførsel også til hjernevevet. For lite væske hos eldre kan føre til dehydrering og forsterke en del demenssymptomer.10. Ta tilskudd av naturmidlet Bio-Biloba/Ginko Biloba som bedrer kapillærsirkulasjonen i hjernen og dermed øker ernæringen av hjernevev og–celler. Forsiktighet må vises ved samtidig bruk av blodfortynnende legemidler.Dr. LunengFølg rådene!Følger du rådene i denne artikkelen, så kan du redusere risikoen for demens med minst 60 prosent, ifølge den nyeste forskningen. Kan begynne tidligDemens kommer av ordet dementia, og betyr sløvsinn. Hos noen begynner det så smått allerede i 40-årene.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: