Lavkarbo

Ble kvitt mageproblemene ● Fikk nytt overskudd ● Gikk ned 17 kilo

Sissel Sunde hadde konstante magesmerter og var ofte sliten. Da hun la om til et kosthold uten melk og gluten og andre matvarer hun ikke tålte, ble hun frisk. Og hun gikk ned 17 kilo!

Ble kvitt mageproblemene ● Fikk nytt overskudd ● Gikk ned 17 kilo
Publisert
Sist oppdatert

Sissel Sunde (43) fra Stavanger ble stadig mer plaget av smerter og luft i magen. I 2005 ga allergitester negative resultater for cøliaki og melkeallergi, så legen mente at kostholdet ikke kunne være år­saken til plagene.

– Jeg oppsøkte soneterapeut, kinesiolog og ernæringsterapeut. Samtlige anbefalte å kutte ut melk og gluten. Jeg ble litt bedre, men det var vanskelig å være konsekvent, forteller Sissel.

Hun aksepterte til slutt situasjonen. I tillegg til mageproblemene var Sissel ofte døsig, søtsugen, hadde muskelsmerter og kløe i hodebunnen og ørene. Etter hvert fikk hun betennelse i akillessenene.

I 2009 følte Sissel seg uvanlig sliten, og fikk B12-injeksjoner da det ble påvist at kroppen ikke tok opp vitaminet. Dette hjalp på den fysiske utmattelsen, men ikke mageproblemene.

– I 2013 fikk jeg tatt en såkalt ELISA-test for å avdekke eventuell matintoleranse. Prøvene ble sendt til et laboratorium i USA. Resultatet var sjokkerende, sier Sissel.

<strong>SKEIER UT:</strong> – Jeg savner å spise gode oster, men unner meg det av og til. Da må jeg betale prisen med rennende øyne en dag. Skeier jeg ut oftere, reagerer kroppen sterkere, sier Sissel som er intolerant mot alt av meieri­produkter.
SKEIER UT: – Jeg savner å spise gode oster, men unner meg det av og til. Da må jeg betale prisen med rennende øyne en dag. Skeier jeg ut oftere, reagerer kroppen sterkere, sier Sissel som er intolerant mot alt av meieri­produkter. Vis mer

Les også: Slik lykkes du med lavkarbo

Stor utfordring
Testene slo kraftig ut på eggeplomme og -hvite, alt av meieriprodukter fra storfe og geit, kaffebønner, bakegjær og ølgjær. Det samme gjaldt for mandler, pekannøtter, sesamfrø, bønner, sopp, spelt og havre.

– Jeg følte meg maktesløs – hva i all verden skulle jeg spise? sier Sissel.

Løsningen ble et lavkarbokostholdskurs ved dr. Hexebergs klinikk i Villajoyosa i Spania, i april 2013. Sissel lærte å lage naturlig mat fra bunnen av, og den viktigste kunnskapen hun fikk med seg, var at lavkarbo- og steinalderkost ikke er en motediett, men et kosthold som virker som medisin for kroppen. Karbohydrater fra mel, poteter, pasta og ris omdannes til sukker i kroppen. Kutter du ut karbohydratene, må de erstattes av fett.

– Ellers blir du sliten. De to første ukene med omleggingen var litt tunge, det er en naturlig reaksjon. Så gikk det bare en vei! Jeg fikk mer overskudd for hver dag, maten ga meg energi, i stedet for å stjele den. Jeg trengte ikke lenger sove etter middag, sier Sissel.

Dr. Erik Hexeberg forklarte også at Sissel hadde lekk tarm, som har en sammenheng med matintoleranse. Proteiner fra maten lekker ut i blodbanen før de er nedbrutt i tarmen. Resultatet kan bli en forgiftningstilstand i kroppen som stresser immun­systemet og forårsaker alvorlige tilstander.

<strong>FOR KROPP OG SJEL:</strong> Sissel 
finner ro og balanse i hverdagen med yoga, og i vår reiser hun på yogafestival på Bali.
FOR KROPP OG SJEL: Sissel finner ro og balanse i hverdagen med yoga, og i vår reiser hun på yogafestival på Bali. Vis mer

Les også: Fra ufør til frisk! Renate slanket seg 50 kilo.

Kjapp mat
Alenemoren jobber som Senior Business Administrator for Managing-director i et oljeselskap i Stavanger og har en travel hverdag, derfor har hun tydd til kjappe matløsninger.

– Det er jo pinlig, men jeg har spist mye ferdigmat, frossenpizza, pølser, pasta, ris og brødmat. Ikke er jeg glad i å lage mat heller. Dr. Erik Hexeberg forklarte det enkelt for meg: tenk steinalderkost, spis naturlige matvarer som kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker til alle måltider, sier Sissel.

Siden hun er intolerant mot meieriprodukter og mye av nøtter, er fettkildene fett fra kjøtt, fisk og gode oljer, som olivenolje og Cocosa kokosolje.

– Nå nyter jeg mye kylling med ovnsbakte grønnsaker. Tidligere brukte jeg yoghurt og juice tilsatt smak når jeg lagde smoothies og fikk i meg masse sukker. Nå bruker jeg vann og usukrede bær.

Sissel merket de positive endringene allerede etter to uker med lavkarbo: Overskuddet kom tilbake, humøret ble jevnere og hun ble mer handlingskraftig. Borte er betennelsen i akillessenene, magesmertene og de andre plagene.

– Jeg er ikke lenger utslitt etter jobben. Mye skyldes et stabilt blodsukker, men også at jeg unngår matvarene som ikke er bra for meg. Kroppen tar bedre opp B12, nå er det tilstrekkelig med to sprøyter i året, mot annenhver måned tidligere.

Som en deilig bonus gikk også vekten ned. Hele 17 kilo gikk sakte, men sikkert av. Sissel gikk fra klesstørrelse 40 til 34.

– Veldig overraskende! Garderoben har jeg måttet bytte ut mange ganger underveis, selv om jeg ikke er mer aktiv enn før. Jeg var ikke overvektig, men hadde en ganske høy BMI. Resultatene fra min siste helsesjekk viser at min metabolske alder er gått fra 48 til 28 år. Fettprosenten er redusert fra 34,4 til 17,5. Jeg har vært veldig dårlig og blitt så mye bedre – og løsningen var enkel, sier Sissel.

Les også: Cecilie slet med irritabel tarm: Ny diett fikk orden på magen

Ble kvitt mageproblemene ● Fikk nytt overskudd ● Gikk ned 17 kilo

En blodprøve kan gi svar
– Mange reagerer på proteiner i melk og kornvarer, noe som kan medføre reaksjon på et økende antall matvarer, sier Tine Berg-Hansen, ernæringsfysiolog ved Dr. Hexebergs Klinikk i Sandvika.

Årsakene kan være mange, og symptomene kan variere. De vanligste reaksjonene er magesmerter, luftplager, diaré eller forstoppelse og symptomer fra hud, ledd, muskler og luftveier.

– Alvorlighetsgraden varierer, men forskningsresultater viser at kasein fra melk og gluten fra mel kan spille en viktig rolle også i utviklingen av symptomer ved autisme, schizofreni og depresjon.

- Hvis proteiner fra melk og mel passerer over i blodet uten å være fullstendig nedbrutt til aminosyrer, mener man disse kjedene av aminosyrer (peptider) kan gi en morfinlignende effekt på hjernen eller de kan sette i gang betennelse andre steder i kroppen, sier Berg-Hansen.

Les også: Har du hørt om FODMAP?

Ser etter antistoffer
Peptidene kan påvises ved hjelp av en urinprøve. Ved matallergi dannes det IgE-antistoffer, ved cøliaki dannes IgA-antistoffer (transglutaminase IgA) og ved andre proteinintoleranser dannes IgG-antistoffer. Slike antistoffer kan påvises ved hjelp av en blodprøve. Alle leger kan rekvirere slike tester, men de dekkes ikke av det offentlige helsevesen. Tolking av svaret krever erfaring.

– Vi har god hjelp av matintoleransetester fra Lab 1. Den endelige testen er å fjerne matvarer som kan være årsak til problemene for å se om det blir bedring. Blir man bedre, men får symptomene tilbake ved en provokasjon, er det sannsynlig at det foreligger en matintoleranse for denne matvaren, forklarerer Berg-Hansen.

Omstridt tema
– Dette er et område med mange meninger og lite konklusiv forskning foreløpig. For pasienter som plages av magesmerter, luftplager og dårlig allmenn­tilstand må det gjøres en grundig utredning, sier Marit Hermansen, leder i Norsk forening for almennmedisin.

- Matintoleranse er bare en av flere mulige diagnoser. Det finnes spesifikke tester for matallergier, men det er få matvarer som står for allergiene. Og det er langt færre som faktisk er allergiske enn de som tror de er det. 

- Kostholdsråd gis avhengig av hva man finner, sier Hermansen. Hun advarer mot store kostholdsendringer uten sikker diagnose stilt av lege.

Ble kvitt mageproblemene ● Fikk nytt overskudd ● Gikk ned 17 kilo

Les også: Therese koser seg med lavkarbomat


Sissels nye kosthold
Frokost: En boks makrell i tomat eller ½ – 1 avokado med olivenolje, salt og pepper eller røkt laks og ørret med grønnsaker. Eller knekkebrød (uten egg, melk, gluten og gjær/Super Knask) med peanøttsmør. Eller en smoothie med usukrede bær, avokado, ingefær, chili, cocosa, chia-frø mm.

Lunsj: Salat med en god proteinkilde, som skinke, krepsehaler, reker, laks, eller kylling med oliven og -olje eller med majones (uten egg og melk). Eller en kotelett med grønnsaker.

Middag: Rødt kjøtt eller fjærkre stekt/ovnsbakt i olivenolje/cocosa med grønnsaker, blomkålstuing eller salat. Maten er alltid tilsatt en god olje og chili, ingefær og hvitløk. 

Mellommåltid: Serrano­skinke, spanske/italienske spekepølser uten melkeproteiner, oliven, sherrytomater og 70 prosent sjokolade.

Les også: Søtsug-tips

Sissels råd
- Reagerer du på visse matvarer, ta det på alvor, selv om allergitester ikke gir utslag. Be om å bli testet for matintoleranse.
- Ta et kurs for å lære om lavkarbokost. Les deg opp eller spander en time med en erfaren ernæringsfysiolog. Kunnskapen gir deg motivasjon for omleggingen.
- Les varedeklarasjonen på matvarer og styr unna mat som er tilsatt stoffer du ikke tåler. - - Regn med en overgangsperiode hvor du føler deg slapp og kan få hodepine.
- Vær konsekvent, særlig i begynnelsen. Etter hvert kan du prøve noen «utskeielser» og se hvordan kroppen reagerer.


Matintoleranse:
En reaksjon på mat som kan vise seg på ulike måter. Reaksjonen kom­mer vanligvis ikke så raskt som ved matallergi. 15–20 prosent av den norske befolkningen har en eller annen form for matintoleranse.

Matallergi:
Umiddelbar reaksjon etter inntak av matvarer man er allergisk mot.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer