Naturlegen

Bli sterk i bein og armer

Mange blir veldig svake i ledd og muskler når de blir eldre. Hvis du får i deg de rette næringsstoffene, kan du bli sterkere og friskere.

JEG HAR HATT mange eldre pasienter som har kjent seg svake i hele kroppen – og aller mest i beina. Dette medfører gradvis økende gangvansker, nedsatt fysisk styrke og utholdenhet, evt. vekttap og mindre muskelmasse. Mange får også muskulære kramper og dårligere blodsirkulasjon, særlig i beina/føttene.Hos noen har problemene vart så lenge, over flere år, at symptomene har spredt seg til hofter, bekken og korsrygg der den samme kraftløsheten, stivheten og de eventuelle smertene har satt seg. Det fører etter hvert til nedsatt funksjonsevne.MENNESKER HELT NED i 50 – 60 årene kan bli dårlig til beins på grunn av slike plager. Når de går til legen og klager over dette, får de ofte til svar at slikt er vanlig med økende alder. Du må bare godta at du begynner å bli gammel, sier legen din. Dersom han tar blodprøver av deg, vil de som regel alltid være normale. Og dersom du er heldig og får tatt røntgenundersøkelser, så er også disse nesten alltid normale, eller de bare viser litt aldersbetinget leddslitasje som verken du eller legen kan gjøre noe med.I VIRKELIGHETEN kan de fleste som opplever en gradvis svekkelse gjøre noe med det og bli mye bedre eller helt bra igjen. Det som oftest forårsaker svekkelsen av ledd – og muskelstyrken, er mangel på kalsium, magnesium, mangan, selen og fosfor. Mange eldre pasienter blir sterkere og friskere etter 6–12 måneders behandling med riktige muskel- og leddnæringsstoffer. Det kan du også bli, dersom du ikke godtar at du blir svakere i kroppen, men gjør noe med det.Nyttige næringsstofferKalsium: Svært viktig for impulsledningen i nervesystemet som aktiverer all muskulatur i kroppen. Helt avgjørende for at muskulaturen skal trekke seg sammen og være sterk under fysisk aktivitet. Kalsiummangel vil derfor gi svake muskler.Magnesium: Reduserer spenning og overdreven sammentrekning i muskulaturen. Dermed motvirkes harde muskler, kramper og smerter. Samtidig økes energiproduksjonen i muskelcellene som gjør at disse blir sterkere og mer utholdende. Magnesiummangel er kanskje den viktigste grunnen til at eldre utvikler kraftløshet i muskulaturen.Mangan: Viktig stoff for energiproduksjon i bl.a. muskulaturen. Har stor betydning for den såkalte nevromuskulære koordinasjonen og dermed for grov- og finmotorikk i musklene. Også viktig for styrken og elastisiteten i alle leddnære strukturer og muskelfestene. Ekstrem manganmangel kan føre til betydelig svakhet eller lammelser i muskulaturen.Selen: Er viktig for bl.a. oksygentilførselen i muskelcellene og hindrer frie radikaler å skade disse. Dette er avgjørende for at vitaliteten og friskheten i muskulaturen skal vare lengst mulig i livet.Fosfor: Er sammen med svovel viktig for proteinopptaket i alle kroppens vev, også muskulaturen. Proteiner er viktige byggesteiner i muskulaturen som gir kraft og styrke, utholdenhet og vekst. Dermed forebygges muskeltap og unødvendig vekttap. Nedsatt proteinopptak i muskulaturen er ofte et stort problem ved økende alder.Dr. Luneng

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: