5:2-dietten

Brems aldringen med faste!

5:2-dietten går som er farsott over landet, og mange jojo-slankere opplever at de endelig har funnet en livsstil som fungerer. Og dietten har en fantastisk bonus: Den kan forlenge livet ditt!

Brems aldringen med faste!
Publisert
Sist oppdatert

Etter at NRK viste BBC-dokumentaren «Spise, faste – leve lenger» av Michael Mosley i januar, har interessen for 5:2-dietten eksplodert her til lands. Etter fem uker, der Mosley fastet i to dager og spiste normalt de resterende fem, gikk han ned 8,6 kilo, og i tillegg var blodsukkeret hans normalt (i motsetning til før dietten), de gode kolesterolverdiene hadde økt, og han hadde kraftig redusert risikoen for livsstilssykdommer som diabetes og kreft.

Teorien er at det å faste – eller kutte kraftig ned på kaloriinntaket et par ganger i uken – kan bidra til å gi deg et bedre og lenger liv.
Den britiske BBC-reporteren Kate Harrison har skrevet boka «Alt om 5:2-dietten» basert på sine egne erfaringer.

Les også: Slik lykkes du med 5:2-dietten

– Å gå ned i vekt er bare en del av diettens tiltrekningskraft. Dette er den første dietten som appellerer til mennesker som ikke er overvektige, men som ønsker å benytte seg av de utrolige helsemessige fordelene som faste kan gi, skriver hun.

Hun nevner mer energi, lavere blodtrykk, bedre kolesterolverdier og økt konsentrasjon som noen av fordelene ved periodisk faste.

Sunn fornuft tilsier at å fratakroppen næringsstoffer, burde være skadelig og stresse kroppen. 

– Men det er kroppens reaksjon på stresset som tilsynelatende er nøkkelen til helsegevinstene – akkurat som en stressende jobb kan bringe fram det beste i oss og hjelpe oss til å oppnå mer. Eller vi presser oss selv på treningen og ender opp med å føle oss bedre av det. Det å stresse kroppen på en kontrollert måte kan oppmuntre den til å lege seg selv og sette i gang prosesser som beskytter og reparerer, forklarer Harrison.

Fasten setter i gang flere prosesser i kroppen.

– Når man faster én dag, vil kroppen bruke av lagrene til å skaffe seg den energien den trenger for å gjennomføre de normale kroppsprosessene, som gjør at vi lever. Kroppen omdanner karbohydrater i lever, protein i muskler og fett fra fettlagrene våre for å få energi, sier klinisk ernæringsfysiolog Mette Svendsen ved Klinikk for endokrinologi, sykelig overvekt og forebyggende medisin ved Oslo universitetssykehus.

Les også: Klar for å prøve 5:2-dietten?

Hvis man ikke kompenserer og overspiser de dagene man ikke faster, vil man gå ned i vekt.

– Med vektreduksjon følger endringer i blodsukkernivå, blodtrykk og fettstoffer i blodet, sier hun.

– Vi faster når vi ikke spiser. Faste kan altså være mellom måltider, mens vi sover, 1–2 dager eller uker. Faste i et medisinsk behandlingsprogram for fedme vil si å spise mindre enn 800 kcal per dag. Da bruker man proteinpulver og spiser en viss mengde grønnsaker + drikker minst 2 liter vann. Her er man sikret tilstrekkelig mengde næringsstoffer, noe som gjør at man kan faste i flere uker, sier Svendsen.

I om lag to millioner år har det vandret mennesker rundt på jorda, og det anatomisk moderne mennesket oppsto i Afrika for rundt 200 000 år siden. Det er først helt nylig at mange av oss har hatt ubegrenset tilgang til mat, tidligere var periodisk faste en ren nødvendighet fordi det rett og slett ikke fantes mat tilgjengelig hele tiden. Som art er vi altså genetisk utrustet til å tåle sult over kortere perioder. 

Les også: Suzanne gikk ned 5 kilo på 2 uker

Både i Russland og Tyskland har det de siste 40 årene vært forsket på fastens betydning for helsen, med såpass oppsiktsvekkende resultater at flere klinikker nå bruker faste som et behandlingstilbud.

Ifølge Kate Harrison lader faste kroppens batterier og får den til å fungere bedre og vare lenger.

– Det er blitt demonstrert i dyreforsøk – fra bananfluer til mark, fra mus til hunder – at å spise mindre, eller sjeldnere, kan forlenge livet deres, skriver Harrison i sin bok.

«Slank med 5:2-dietten» fra Allers/allerbok.no er fylt med fristende oppskrifter, tips og råd.
«Slank med 5:2-dietten» fra Allers/allerbok.no er fylt med fristende oppskrifter, tips og råd. Vis mer

Det er viktig å understreke at faste ikke trenger å bety at man skal kutte ut all mat, men at det er dager der kaloriinntaket begrenses kraftig. Studier fra USA viser at periodisk faste har nesten samme effekt som å kutte ut all mat. ­Periodisk faste betyr altså at man innfører enkelte dager med kraftig kaloribegrensning.

Dette er 5:2-dietten:

 -5:2-dietten går ut på at du spiser normalt fem dager i uka og tilnærmet faster de to siste dagene, som ikke bør komme etter hverandre.

-  På fastedagene kan kvinner innta 500 kalorier og menn 600, omtrent en fjerdedel av kroppens dagsbehov.

- Ved å følge denne oppskriften vil kvinner ta av 0,46 kilo i uka og menn noe mer.

- Diettens virkning avhenger av at du ikke overspiser de fem dagene du kan spise vanlig.

- Studier tyder på at periodisk faste har en god innvirkning på blant annet blodtrykk, 
kolesterolnivå og insulinfølsomhet.

Aldershormonet
Vi har alle en insulinlignende vekstfaktor 1 i kroppen (forkortelse: IGF-1). Dette ­bidrar til å holde nesten alle cellene i aktivitet hele tiden. Hos barn og tenåringer må IGF-1 være oppe på et visst nivå for at de skal utvikle seg ­naturlig. Men høye nivåer i voksen alder bidrar til at aldringen påskyndes og med økt mulighet for å utvikle alvorlige sykdommer. Den foreløpige forskningen gir indikasjoner på at periodisk faste er klokt for å stoppe aldringsprosessen, fordi fasten gjør at kroppen produserer mindre IGF-1 og dermed gir kroppen mulighet for ro og innhenting av nytt overskudd.
PS: Du kan lese mer om dette i Allers’ egen oppskriftsbok «Slank med 5:2-dietten» 
(allerbok.no).

Disse bør  ikke faste
Ifølge ernæringsfysiolog Mette Svendsen er det noen som ikke bør faste.
- Barn/ungdom.
- De som trener mye.
- De som har en form for  spiseforstyrrelse.
- De som har alvorlig sykdom.
- De som bruker medisiner som påvirkes av faste.
 

 

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer