Camilla Pihl startet den selvtitulerte bloggen for 17 år siden. I dag er hun fortsatt for en av Norges største influensere å regne, med en fot innenfor både mote- og skjønnhetsverdenen. Nå vil hun innta også hjemmet ditt med et samarbeid som gir henne gåsehud.
– Jeg er opptatt av å ha det fint hjemme, så interessen for interiør har alltid vært der. Det gir meg ro, og rom til å være kreativ når jeg liker omgivelsene mine, forteller Camilla Pihl til KK.

Motegigantenes storsatsning slaktes
– Alltid vært planen
Siden bloggen først så dagens lys tilbake i 2004 har 43-åringen delt fra eget hjem, og følgerne, som i dag teller 136 000 bare på Instagram, har fulgt henne gjennom blant annet oppussing, nytt interiør og dekor.
– Å gå inn i kategorien «home» føles veldig naturlig, og har alltid vært planen. Men vi lette etter riktig partner og timing. Alt det falt liksom på plass nå, sier Camilla.

I et intervju med Dagens Næringslivs Etterbørs [bak betalingsmur] i sommer hintet forloveden Peter Peters, som sammen med Camilla eier og driver selskapet Peters & Pihl, om «noen veldig spennende prosjekter» som var på trappene. I august slapp influenseren sin egen Home-serie med håndsåper, håndkremer, romspray, duftlys og te.

Mener dette er ren markedsføring
Ble foreldre
I april i fjor ble Camilla og Peter foreldre for første gang, til datteren Poppy.
– Etter at jeg ble mor rommet hjemmet så mye mer. Mer kaos, mer kjærlighet og mer rot. Det er en deilig kombo, sier hun.

– Vi fikk jo barn midt under koronabobla, men var naturlig nok i vår egen lille boble. Å være hjemme var noe vi ville være og satte stor pris på. Sånn sett ble vi nok mindre påvirket enn mange andre av de merkelige tidene, og vi har vært så heldige at businessen vår har klart seg bra.
Nytt samarbeid
For til tross for koronautfordringer gav ifølge Dagens Næringsliv kosmetikk, garn og smykker resultathopp for kjendisparet som nå altså tar steget inn i hjemmet.
– Et hjem for meg er et sted med ro, hvor jeg lader batteriene. Hjemmet er også et sted hvor jeg jobber, utvikler nye ideer og prosjekter, og et sted for familien min.
Og prosjekter er det nok av. Camilla har gjort suksess både som designer, modell og gründer av det avisa kaller en «mangslungen virksomhet» med eget klesmerke, skjønnhetsmerke on nettmagasin. Hun har også et mangeårig samarbeid med House of Yarn om en egen strikkekolleksjon og et smykkesamarbeid med gullsmedkjeden David-Andersen.

Slik vil denne gjengen «rebrande» sying
Nå slipper hun også sitt eget servise i et samarbeid med Porsgrund Porselen. Det er første gang den 136 år gamle merkevaren gjør et så omfattende samarbeid med en norsk designer.
– Det har vært en stor ære for meg å få lov til å samarbeide med selveste Porsgrund Porselen. En merkevare med fylt med tradisjoner og tyngde, forteller Camilla.

– Det kiler litt i magen når jeg snur koppene mine og ser Porsgrund og Camilla Pihl-stemplet i bunnen. Gåsehud!
Kolleksjonen er, i Camilla sin ånd, inspirert av hvordan vanlige folk lever i hverdagen.
– Jeg har alltid vært opptatt av porselen og servise, men synes ærlig talt at det ofte er så mange deler at jeg blir litt matt. Hvem har plass til så mye forskjellig i skapene? Jeg synes også det er synd at det fine serviset bare tas frem til fest. Hvorfor kan vi ikke ha det fint hver dag?

Mest av alt er samarbeidet en hyllest til hyggestunden med noe varmt i koppen.
– For meg handler egentlig alle de beste pausene i en hektisk hverdag om å ta seg en god kopp te, og kople litt av i noen deilige minutter. De pausene er hellige! For de som kjenner meg via sosiale medier, så vet de at tekoppen aldri er langt unna!

Dette produktet omtales som «magi på flaske»
Merkevareekspert: – Co-branding
– Her snakker vi om co-branding: to sterke merkenavn, i ulike kontekster, som gir hverandre energi, sier merkevareekspert og professor ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen til KK.
Han tror Porsgrund vil nyte godt av samarbeidet ved at de blir introdusert til Camilla Pihls miljø med henne som «garantist for kvalitet» og vice versa.

– Hvor vanlig er det at influensere ekspanderer sitt univers slik som dette?
– Influensere lever av å påvirke andre mennesker og vil ha behov for å ekspandere inn i nye forretningsområder for å øke følgermassen. Stor følgermasse gir større merkeverdi og dermed større sponsorinntekter, forteller Andreassen.
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no