The Cardigans på Rockefeller, utsolgt
Anmeldt av: Ine Thereze Gransæter
Foto: Wenche Hoel-Knai
The Cardigans er fortsatt på sitt beste når de spiller gamle sanger om igjen, som i monsterhiten «Erase/Rewind» og «Hanging Around» (begge fra det store gjennombruddsalbumet Gran Turismo, som solgte 2,5 millioner). Da kom trampeklappingen og allsangen. Men den satt litt langt inne.
For effektmakeri er ikke lenger Cardigans stil. Jönköping-bandet sverger til minimalisme over hele linja, noe som gjør dem 100 prosent avhengige av at frontfigur Nina Persson har en god dag på jobben. Hun har sjarm så det holder, rene TV 2-glimtet i øyet til tider, som da hun påsto at lydproblemene skyldtes at hun fikk inn NRK på øret.
Men innimellom virker hun en anelse uinspirert, og det smitter av på resten av bandet, selv om primus motor Peter Svensson løfter stemningen med finfint gitarspill og gjennomført kul stil. Mellom låtene blir dødpunktene overraskende lange, spesielt med tanke på at bandet har stått sammen på scenen i 14 år.
Cardigans byr på sjelfull og melodiøs poprock-melankoli ispedd countryflørt. Svenskene varmer på en tirsdagskveld i et forfrossent Oslo, men skikkelig feberhett blir det aldri på Rockefeller. Til det mangler litt for mange av låtene den ekstra energien som gjør en konsert magisk.
Konsertens høyepunkter: «Erase/Rewind», «Hanging Around», «The Storm», «And then you kissed me» og den siste hiten «I need some fine wine and you, you need to be nicer». Gitarist Peter Svenssons stil og utstråling.
Konsertens svakeste: Lydproblemer i starten, spesielt tydelig ved introen på «For what it's worth» - rett etter at Nina Persson gikk av scenen for å justere lyden på øret, noe som førte til at stemmen hennes druknet fram til første refreng.
LES OGSÅ:
