Fodmap

Cecilie slet med irritabel tarm: Ny diett fikk orden på magen

Mageproblemene styrte livet hennes. Hun måtte alltid vite hvor nærmeste toalett var. Til slutt orket Cecilie nesten ikke å være ute blant folk.

«Hvor er det nærmeste toalettet?» tenkte alltid Cecilie Hauge Ågotnes (41) fra Åsane utenfor Bergen når hun kom et sted. Det å være på reise, eller uten en do i nærheten, var et mareritt.

Helt siden hun var liten har hun slitt med magen. For ti år siden fikk hun diagnosen irritabel tarm (IBS). Det er en tilstand som gir ulike mage- og tarmplager som gass­dannelse, mageknip, eller vekselvis løs og hard mage. I løpet av en dårlig dag kunne hun løpe til toalettet 15–20 ganger.

– Det å ha mageproblemer er ensomt, og det er lett å isolere seg, forteller Cecilie.

Til slutt var hun så dårlig at hun knapt kunne spise noe uten at hun fikk store plager.

– Jeg gikk ned 5–6 kilo i løpet av få uker, og forsto at nå måtte jeg gjøre noe.

Ikke allergi
Cecilie ble anbefalt å prøve den såkalte lavFODMAP-dietten. Dietten går ut på å begrense matvarer som inneholder mange tungfordøyelige karbohydrater, også forkortet som FODMAP.

Personer med irritabel tarm er ekstra sensitive for disse karbo­hydratene, og ved å kutte ut matvarer som for eksempel hvetemel, melk, løk og epler kan de bli bedre.

– Det er ikke farlig for meg å spise mat med FODMAP, for dette handler ikke om allergi. Men resultatet er at jeg blir uvel og dårlig, sier Cecilie.

FODMAP finnes i en rekke matvarer, men hovedkildene er noen typer frukt og grønnsaker, kornprodukter og melkeprodukter. Matvarene kategoriseres i grupper for høyt og lavt innhold av FODMAP. Mat med høyt innhold bør begrenses, mens det som har lavt innhold kan spises i vanlige mengder. Men hva som er hva, er ikke så lett å gjette seg til.

– Gulrøtter og druer er greit å spise, mens avokado og sopp kan gi mageproblemer, forklarer Cecilie.

Les mer om dietten her: Har du hørt om FODMAP?

Reagerer forskjellig
Da Cecilie begynte på dietten håpet hun å bli raskt bedre. I stedet ble hun dårligere.

– Det viste seg at jeg ikke tålte maismel, selv om dette er en matvare med lav FODMAP, forklarer hun.

De dagene hun spiste kjeks med maismel ble hun dårlig, mens de dagene hun spiste en annen type kjeks, var magen mye bedre. Nettopp det at vi reagerer så individuelt på FODMAP-karbohydratene kan være en utfordring.

Cecilie slet med irritabel tarm: Ny diett fikk orden på magen

– FODMAPene virker på ulike måter, og det er vanlig å reagere på noen av dem, men ikke alle, forklarer klinisk ernæringsfysiolog ved Haukeland universitetssykehus, Synne Ystad.

Hun anbefaler de som vil prøve dietten, om å være både systematiske og tålmodige så de finner ut hvilke matvarer de reagerer på.

– Vi oppfordrer pasientene til å spise streng FODMAP-redusert kost i seks til åtte uker. Deretter bør de introdusere én og én FODMAP-gruppe, for å se hvordan de reagerer og for å unngå unødvendige kostrestriksjoner.

Friske personer bør ikke følge dietten siden ufordøyde karbo­hydrater er en viktig næringskilde for bakterier i tykktarmen, og har en rekke positive helsegevinster.

Egen kokebok
Cecilie lærte seg etter hvert hva hun kunne spise, og hva hun måtte styre unna. Men det var vanskelig å finne spennende oppskrifter.

– Jeg har alltid likt å lage mat, og savnet en god kokebok med retter til ulike anledninger.

Den oppgaven måtte hun løse selv. I januar kom kokeboken «lavFODMAP – God mat for sensitive mager».

- Dette er en kokebok som baserer seg på helt vanlige råvarer, forteller hun og legger til at dette er ikke en slankebok. Oppskriftene er verken lavkarbo eller sukkerreduserte.

– Jeg baker kaker med både sjokolade, sukker og fett. Det er jo lov til å kose seg selv om man har problemer med magen, sier Cecilie.

Det er halvannet år siden Cecilie begynte på dietten. Det ble vendepunktet. I dag er hun nesten symptomfri, så lenge hun holder seg unna matvarer som er høye på FODMAP.

Les mer: Cecilies blogg 

NY BOK: Kokeboken er utgitt på Aschehoug forlag og koster kr 349.
NY BOK: Kokeboken er utgitt på Aschehoug forlag og koster kr 349. Vis mer

Irritable bowel syndrome (IBS)
Man har ulike plager i mage og tarm, og symptomene kan komme og gå i perioder. Stress og bekymring kan forverre symptomene og plagene kan utløses eller forverres av mat eller drikke. Kvinner rammes hyppigere enn menn.
Symptomer:
Kvalme
Magesmerter
Oppblåsthet
Luft og gass
Rumling i tarmen
Diaré eller plutselig trang til avføring
Forstoppelse
Slim i avføring
Ufullstendig tømming
Kilde: Haukeland Universitetssykehus

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: