Bedre Helse

De blide lever lenger og takler stress bedre

Smilte du på klassebildet ditt? Da er du kanskje blant dem av oss som lever lengst. Forskning viser i hvert fall at det lønner seg for helsen å være blid. Smiler du mye, takler du også stress bedre.

De blide lever lenger og takler stress bedre

– Ja, det meste tyder på at det stemmer, bekrefter Pål Johan Karlsen, som har doktorgrad i psykologi.

Han har nettopp gitt ut boka «Psykologi i et nøtteskall» hvor han tar for seg en hel del finurlige oppdagelser fra psykologien. En av disse oppdagelsene er altså at å ha et positivt syn på tilværelsen ser ut til å virke gunstig inn på livslengden.

– Nå er det ikke mulig å si at man helt sikkert dør senere bare man er i godt humør. Forskere kan for eksempel ikke tvinge folk til å ikke være glade et helt liv, for så å måle hvor mye kortere enn forventet de lever. Men det er gjort en hel del såkalte korrelasjonsstudier hvor det kan se ut som at å ha gode følelser i hvert fall er en del av forklaringen på et langt liv, sier Karlsen.

Ansiktene våre viser hvordan vi har det på innsiden. Smiler du mye er du antakelig mer balansert og har mer håp i livet – vel å merke om smilet ditt er ekte og naturlig og ikke påtatt.

– Da er du sannsynligvis også bedre til å håndtere stress, forklarer Karlsen.

Les også: En gladnyhet! Vi blir mer lykkelig med årene.

Takler stress
Forskningen viser at vi lettere håndterer bekymringer, irritasjon eller mistenksomhet hvis vi opplever tre ganger så mange positive som negative følelser på en dag. Dette er fordi de positive reaksjonene hjelper nervesystemet til å håndtere stresset ved de negative.

– Å være blid er helsefremmende. Man tror det går bra til slutt, dermed får man ro og mindre stress, sier Karlsen.

Forskningen tyder dessuten på at gode ting kommer til den som er blid. Jo blidere du er, desto mer sannsynlig er det også at du utvikler gode relasjoner, får flere venner og dermed et sterkere støtteapparat rundt deg. Å være blid blir dermed en «beskyttelsesfaktor» mot stress.

Les også: Ane takler kreftsykdommen med humor

Positiv respons
– De som er i godt humør fra start, er i en god sirkel og får også mer positiv respons av verden. De er privilegerte fordi de har flere gode følelser å beskytte seg med enn det en mer pessimistisk person har. Trøsten er at det finnes mange unntak, og at det er mulig å trene på å bli blidere, sier Karlsen.

Riktignok kan fastgrodde vaner og personlighet være vanskelige å endre på, men Karlsen påpeker at alle har fått til å endre på et eller annet i løpet av livet. Endring krever riktignok ofte øvelse, men sørg for å avgrense deg: Du behøver ikke endre alt på en gang. Du kan bestemme deg for at det er noen situasjoner du kan bli blidere i, ikke alle.

Les også: Latter får Emilie til å glemme smertene

Tips til blidhet
Karlsen har flere tips til hvordan man kan trene opp humøret.

– Hvis du for eksempel får en kritisk kommentar, er det lett å bli litt sår. Prøv da å bestemme deg for at kommentaren ikke var vondt ment, men at den var ment positivt, eller i det minste var nøytral.

Det er heller ikke så dumt å ha «smilebilder» rundt i huset av barn og mennesker man liker og andre ting som gir påminnelser om det som er bra i livet.

– Du kan også øve på å fokusere på det positive i andre situasjoner: Når du for eksempel får besøk av barnebarna – ikke klag over at de kommer så sjelden, men bruk tiden de er der til å glede deg over besøket.

Les også: Utbrenthet fikk drastiske følger for Elin, hun mistet hukommelsen

Er du ryddig?
Også andre personlighetstrekk ser ut til å påvirke hvor lenge vi lever. For eksempel er det lurt å være velorganisert. Ordensmennesker er mer disiplinerte og tar derfor ofte bedre vare på helsen si og sine relasjoner.

De er også ofte flinkere til å fortelle legen om hvilke problemer de måtte ha, og dermed får de bedre hjelp. Dessuten er de flinkere til å ta medisinene sine, trene og spise sunt. Denne ryddigheten gjør at de i snitt lever fem år lenger enn rotekoppene blant oss.

De blide lever lenger og takler stress bedre

Tren humøret! 
Demp atferd som øker negative reaksjoner, som å avbryte når andre snakker, presse deg fram i trafikken eller ergre deg over lange kassakøer i butikken. Finn små ting i hverdagen som gjør deg gladere. Gjør mye av det som gjør deg blid- som f.eks. tur i naturen, kaffeslabberas, snakke med venner.


Øv på å gi oppmerksomhet til det positive: Hvis du får en regning og et brev fra en venninne i posten, forsøk å fokusere på det hyggelige med brevet, ikke det negative med regningen. Styrk kontakten med andre mennesker: Forskning viser at blikkontakt og at å se mer på hverandre øker opplevelsen av nærhet og sannsynligheten for at den du ser på liker deg tilbake.

Si «appelsin» når du blir irritert, eller putt en penn i munnen. Begge deler tvinger munnen din til en smilegrimase som aktiverer smilemusklene og dermed gjør deg blidere.

Til forsiden