TENKE NEGATIVT: Tenker du ofte negativt og klarer ikke å snu det? Negative kommentarer skaper ofte sterkere følelser og indre bilder i oss. FOTO: NTB scanpix
TENKE NEGATIVT: Tenker du ofte negativt og klarer ikke å snu det? Negative kommentarer skaper ofte sterkere følelser og indre bilder i oss. FOTO: NTB scanpix
Tenke negativt:

- De negative greiene er lettere å tro på

Sitatet er hentet fra filmen Pretty Woman. Edward har akkurat fortalt Vivan hvor fantastisk og spesiell han synes hun er. Men vakre Vivian klarer ikke helt å tro det. For som hun sier: - De negative greiene er lettere å tro på. Kjenner du deg igjen?

Snart 30 år senere, går vi i likhet med Vivian, stadig rundt og grubler på de få negative kommentarene i stedet for de utallige positive. Er det ikke på tide å stoppe selvpiningen snart? (Psst: - Det var egentlig meningen at hun skulle dø av en overdose!)

Tenk deg at du nettopp har vært hos frisøren, og at du glad og fornøyd snapper den nye frisyren din til venninnene dine. Tilbakemeldingene lar ikke vente på seg. - Fina! - Den kledde du. Tommel opp, tommel opp, hjerte, hjerte, hjerte. Men så: - Oi! Dét var kort pannelugg! Er ikke det litt 2016? Og avsted med seg, rett i kjelleren bærer det.

Glemt er fina, søta og alle likesene og hjertene. Det eneste du klarer å tenke på er hvor lang tid det tar å gro pannelugg. Og du bestemmer deg for å ha på deg lue og spise is bak mørke gardiner mens du venter.

LES OGSÅ: Slenger du ofte med leppa mot partneren?

Vår hjelpsomme hjerne

Da kan det være en trøst, om så fattig, at du ikke alltid selv er skyld i de negative tankene dine, men at hjernen din faktisk gjør dette for å hjelpe deg. Kaja Nordengen, hjerneforsker og forfatter av boka «Hjernen er stjernen», forklarer:

- Jo mer vi tenker og grunner over noe, jo bedre husker vi det. Og fordi negative kommentarer ofte fører til mer ettertanke og selvransakelse enn positive, lagrer vi dem gjerne bedre, sier hun og fortsetter:

- I tillegg vil sterke følelser gjøre at vi husker opplevelser bedre. Og kommentarer som fører til sinne, skuffelse eller flauhet, vil dessverre lagre seg spesielt godt. Flere mener at det kan være en evolusjonsmessig forklaring i tillegg. Det at vi husker negative hendelser spesielt godt, gjør ofte at vi unngår å havne i lignende situasjoner igjen.

LES OGSÅ: - Er det ikke på tide at vi jenter støtter hverandre og løfter hverandre opp?

PRETTY WOMAN: - De negative greiene er lettere å tro på, sier Vivan i filmen Pretty Woman. Kjenner du deg igjen?
PRETTY WOMAN: - De negative greiene er lettere å tro på, sier Vivan i filmen Pretty Woman. Kjenner du deg igjen? Vis mer

Lys i tunellen

Trine Åldstedt, som er coach og NLP-ekspert, mener heldigvis det er håp for oss:

- Min oppfatning er at stadig færre går rundt og kverner på negative tanker. Samfunnet snur seg mer mot det positive, fordi flere og flere av oss jevnlig driver bevisst med mental trening.

- Når det er sagt, tror jeg mange likevel husker de negative kommentarene bedre enn de positive, fordi de negative skaper sterkere følelser og indre bilder i oss. Frykt er den sterkeste av dem. Noen er perfeksjonister og dermed svært selvkritiske og sårbare. Frykten for å bli avslørt eller avkledd er stor. Vi ønsker ikke at andre skal se feilene våre. Negative kommentarer bekrefter vår egen indre frykt, sier hun.

LES OGSÅ: Å tenke positivt kan virke mot sin hensikt

Mental klapp på skulderen

Nordengen er enig i at brorparten av oss sannsynligvis burde trene på å huske de positive kommentarene vi får bedre. Hennes råd er å stoppe opp ved kommentarene og merke oss betydningen, slik vi normalt sett gjør for negative kommentarer.

- For å huske det bedre kan man ha nytte av å oppsummere alt det positive som har skjedd og som har blitt sagt, på slutten av dagen. Noen lager til og med en «kudos-fil», der positive kommentarer noteres ned. Denne kan være fin å lese gjennom når man trenger enn oppmuntring. Vi burde rett og slett bli flinkere til å klappe oss selv mentalt på skulderen når vi gjør noe bra.

Åldstedt påpeker at vi er ikke født med negativt selvbilde.

- Det er tillært, derfor kan det også avlæres. Noe hun faktisk mener er ganske enkelt. Samtidig understreker hun at dersom det er virkelig ille kan du vurdere å kontakte profesjonell hjelp, for eksempel en coach, som kan hjelpe deg med å bearbeide negative tanker og følelser.

Ifølge henne finnes det hauger og dunger av ting vi kan gjøre for å omprogrammere oss.

- Det første og viktigste du må gjøre er å bestemme deg for at du vil ha en endring. Ta lederskap over dine egne tanker, og hvis du mot formodning tar deg selv i å tenke negativt, må du si til deg selv: - Nei, STOPP med å la dette være min sannhet! Bestem deg for hva målet er, endre fokuset til det du vil ha, og snu deg alltid til det positive.

LES OGSÅ: Slik kan du tenke deg lykkeligere

Lag din indre feelgood-film

Åldstedt har enda et ess i ermet:

- Synet er vår mest dominante sans. Fordi vi tror på det vi ser, anbefaler jeg å lage en indre feelgood-film med deg selv i hovedrollen. Obs! Ikke på et knøttlite firkantet TV-skjermbilde. Se for deg et enormt levende og fargerikt lerret. På filmen er du lykkelig, og selvsikker, og du er akkurat der du drømmer om å være. Se, føl og nyt filmen igjen og igjen og igjen, til du tror på den.

- Du kan også bruke indre film til å viske ut negative følelser som er knyttet til hendelser eller kommentarer. Forskjellen er at de negative filmene skal spilles av baklengs. Da ødelegger og saboterer du både lydsporet og bildet, og minnet vil miste sin kraft. Kanskje du til og med kan le av den? (Husk å alltid avslutte med den positive filmen din!)

- Dette er supereffektfullt! Men du må GJØRE det. Bestem deg, lag den indre filmen din, ta lederskap over tankene dine. Gjør det hver dag. Det er en treningssak. Og; ha hele tiden fokus på målet ditt.

LES OGSÅ: - Negativitet er «the new black»

undefined
Til forsiden