NORSKE HEMMELIGHET: Hver eneste dag bruker Cathrine Louise Finstad all sin fritid på å sortere, illustrere og dele nordmenns aller dypeste hemmeligheter. Hun får i gjennomsnitt inn mellom 30 til 60 hemmeligheter daglig. FOTO: Norske Hemmeligheter
NORSKE HEMMELIGHET: Hver eneste dag bruker Cathrine Louise Finstad all sin fritid på å sortere, illustrere og dele nordmenns aller dypeste hemmeligheter. Hun får i gjennomsnitt inn mellom 30 til 60 hemmeligheter daglig. FOTO: Norske Hemmeligheter
«Norske Hemmeligheter»:

- De norske anonyme hemmelighetene avslører mange triste skjebner rundt oss

Cathrine Louise Finstad har drevet det populære nettfenomenet «Norske Hemmeligheter» i snart ti år.

- På sosiale medier skal alle vise frem glansbildene - og overbevise andre om hvor perfekt livet er. På «Norske Hemmeligheter» ser man en mindre pyntet virkelighet, og det er utvilsomt mange som sliter.

Det sier illustratør og administrator bak Facebook-konseptet «Norske Hemmeligheter», Cathrine Louise Finstad.

KK møter henne i London, hvor hun er èn av fire norske som ble invitert til «Facebook Communities Summit» - et arrangement som har i oppgave å feire Europas aller beste gruppe- og sideadministratorer. Finstad er nemlig dama bak det superpopulære hemmelighetsprosjektet, som i dag har nærmere 5000 likerklikk på Facebook og drøye 90 000 følgere på Instagram.

ADMINISTRATOR: Cathrine Louise Finstad bruker all sin fritid på å plukke ut hemmeligheter, illustrere dem og dele det ut på sosiale kanaler. Til sammen får hun inn mellom 30-50 hemmeligheter hver eneste dag. FOTO: Kjetil Haugen
ADMINISTRATOR: Cathrine Louise Finstad bruker all sin fritid på å plukke ut hemmeligheter, illustrere dem og dele det ut på sosiale kanaler. Til sammen får hun inn mellom 30-50 hemmeligheter hver eneste dag. FOTO: Kjetil Haugen Vis mer

- Det hele begynte med en inspirasjonsboost fra det amerikanske konseptet «Post Secret». Jeg kjøpte en bok og fant fort ut at dette var noe jeg ønsket å se nærmere på - fenomenet med å helt anonymt dele nordmenns aller største hemmeligheter med omverden.

Dette var i 2009. Nå har Finstads prosjekt samlet inn over 100 000 norske hemmeligheter, som omhandler alt fra kjærlighetsproblemer, utroskap, mobbing, sykdom, ensomhet, overgrep og tanker fra mammaer som tviler på eget evne som mor - for eksempel.

LES OGSÅ: Kjenner du igjen disse Facebook-statusene?

Foto: Norske Hemmeligheter
Foto: Norske Hemmeligheter Vis mer

Egen vri

Finstad bygde nemlig videre på den allerede eksisterende ideen, og tilpasset det til det norske markedet. «Post Secret» samler inn hemmeligheter på fysiske postkort, som igjen legges ut på nettsiden og senere gjøres om til en bok. Men ved at Finstad brukte egne illustrasjonsferdigheter og gjorde det mer «lavterskel» ved bruk av internett ble det raskt en mer moderne suksess. Nå kan folk enkelt sende inn sine hemmeligheter via en tekstboks på nettsiden, på Instagram eller på Snapchat.

- Jeg hadde ikke satt meg noe eksakt mål med prosjektet, annet enn at jeg håpet folk ville sette like stor pris på dette som jeg gjorde med «Post Secret». Jeg ville engasjere, gjøre folk nysgjerrige og gi dem sjansen til å dele hemmelighetene sine, sier Finstad.

Ikke alene

Siden oppstarten i 2009 og til i dag har prosjektet bare vokst og vokst. Norske folks hemmeligheter dukker til stadighet opp i alle sosiale kanaler med fargerike bakgrunner og flotte tegninger.«Norske Hemmeligheter» er ikke lenger bare et sted hvor man kun skriver inn et par linjer med tekst og trykker «send». Det har utviklet seg til å bli en kanal hvor mennesker deler tanker de ikke tør å dele med noen andre.

Og det er liten tvil om at dette kunstprosjektet har gjort nordmenn mer åpen. ​En rask kikk på de sosiale kanalene viser at flere av oss ikke er redd for å gå dypt når vi sender inn våre innerste hemmeligheter.

Dette er blant de siste hemmelighetene som har blitt lagt ut.

Foto: Norske Hemmeligheter
Foto: Norske Hemmeligheter Vis mer

- Det er blitt en slags kanal hvor folk får bevist at de ikke er helt alene med ting de går gjennom. Det finnes flere av oss, og mange oppdager kanskje at vi mennesker ikke er så ulike likevel. Jeg tror det er nettopp derfor at såpass mange setter pris på dette prosjektet - man føler seg mer som en del av et samfunn, sier Finstad.

Ensomhet

- Hvilke hemmeligheter husker du aller best?

- Det må være de som går på ensomhet, sendt inn av mennesker som åpenbart sitter alene. Jeg kan jo også se tidspunktene meldingene blir sendt inn på, og det er klart at når det står 24. desember klokka fem så stikker det litt ekstra i hjertet.

Finstad synes det er en stor kontrast mellom andre sosiale nettsamfunn og «Norske Hemmeligheter». Hennes nettsted skal alltid være en åpen side helt uten sensur - med plass til alle.

- Det har med tiden blitt mye filter på sosiale medier, bokstavelig talt. Folk er veldig opptatt av å dele kun de fine og flotte tingene. Derfor er det ikke så lett å få øye på triste skjebner andre steder. Hos «Norske Hemmeligheter» kan det derimot stå at man har en drittdag uten at det gjør noe - samtidig som at det også legges ut både morsomme og humoristiske hemmeligheter.

Mye tid

Med stor pågang, mye materiale og en haug av følgere krever «Norske Hemmeligheter» masse jobb.

- Hvor mye tid bruker du egentlig på å administrere siden?

- Det er ikke akkurat en økonomisk gullgruve å drive med hemmeligheter, så jeg har en jobb ved siden av også. Likevel bruker jeg all den ledige tiden jeg har for å jobbe med dette. Det som gjør meg motivert er de hyggelige tilbakemeldingene jeg får. Jeg føler at folk setter ordentlig pris på den jobben jeg gjør - i tillegg til at det selvfølgelig er veldig interessant å høre alle historiene, sier Finstad.

10 års-jubileum

Neste år er det hele 10 år siden hun startet opp med dette - prosjektet som i utgangspunktet var et kunstprosjekt på hobbybasis. Det vil si 10 år med med materiale bestående av norske, innsendte og anonyme hemmeligheter.

- Det mest spennende med dette er at hemmelighetene hele tiden følger den tiden vi lever i. På sommeren handler det mye om sommerkropp, og i jula er det mye problemer knyttet til alkohol og hva man ikke tør å ønske seg i julegave på grunn av økonomiske årsaker.

A post shared by @norskehemmeligheter on

- Man kan også se utviklingen i trendene fra år til år. Det er for eksempel veldig mye mer om sosiale medier nå enn det var i 2009. Likes. Følgere. Profilbilde på Facebook. Hemmelighetene forteller overraskende mye om tiden vi lever i, sier Finstad.

Psst! Er du en «Facebook-skryter?»

Til forsiden