Rynkekrem

Den beste «rynkekremen» finner du i grønnsaksdisken

Avokadoen er en superfrukt – proppfull av sunt fett, foryngende vitaminer og antioksidanter. Spiser du én om dagen, hjelper du huden til å holde seg frisk og fin.

Avokado inneholder sunne omega-3-fettsyrer, kalium og massevis av A-, B-, C- og E-vitaminer.

– Huden vår er avhengig av fuktighet for å holde seg frisk og se sunn ut, derfor er et fettfattig kosthold lite gunstig. Avokado inneholder mye enumettet fett, og er godt for huden og kroppen generelt, sier Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog i Bama.

Avokado er rik på B-vitaminet folat og er en god kilde til vitamin C. Som mange andre frukter og grønnsaker inneholder den kalium. Vitamin C har en rekke livsviktige oppgaver, som å øke opptaket av jern og motstå infeksjoner. Vitaminet er en antioksidant som beskytter kroppen mot frie radikaler som kan skade celler, protein, arvestoff og annet vev. C-vitamin er også nødvendig for et sterkt bindevev i brusk, bein og tenner – og avgjørende for å danne sunt, friskt bindevev, for eksempel i underhuden, samt kollagen, som medvirker til at huden holder seg fast og glatt.

Vitamin C fornyer vitamin E som også er en kraftig antioksidant. Vitamin E beskytter det flerumettede fettet i celleoverflaten ved å «ofre» seg og la seg harskne, slik at cellen ikke skades.

– Avokadoen gir mye enumettet fett, som er godt for hjertet og kolesterolet. Og vil du gå ned i vekt, er du også avhengig av å spise litt mykt fett, sier Arsky.

Av andre godbiter inneholder avokado også kalium, et mineral som virker blodtrykkssenkende og er med på å regulere vannbalansen i kroppen.

B-vitaminer er nødvendig for en god nervefunksjon, og avokado kan være bra mat om du lider av nervøsitet, depresjon eller irritabilitet. B-vitaminet folat er viktig for dannelsen av friske, røde blodceller og normalt arvestoff. Tilstrekkelig folat er viktig før og under svangerskapet for å forebygge fosterskader.

En om dagen
Avokado har en nøttaktig smak som er best når den er moden – klem lett på skallet med hele hånden, og den skal gi litt etter. Den er også best kald: Spis den naturell med sitron, salt og pepper på eller bruk den oppdelt i salater.

Du kan også smøre den på brødskiven i stedet for smør. Most og blandet med litt kesam smaker den nydelig til fisk og skalldyr. Lag også smakfull guacamole: most avokado tilsatt limesaft, tomat, løk, hvitløk, chili, koriander, salt og pepper. Kald avokadosuppe lager du enkelt ved å kjøre avokado i blender med limejuice, kald grønnsakbuljong og pepper. Avokado passer også fint i smoothier.

Avokadoolje kan brukes som salatdressing og til å dyppe godt brød i, men den tåler ikke steking. Du kan også smøre den på huden, men det beste er å styrke huden innenfra.

– Spis gjerne en avokado om dagen, så lenge du erstatter annen mat med frukten. La avokado bli en av de fem daglige porsjonene med frukt og grønt, sier Arsky.

FIN HUD: – Prøv avokado. Den er en super kilde til sunne fettstoffer og for­yngende vitaminer og 
antioksidanter, sier 
ernæringsfysiolog 
Gunn Helene Arsky.
FIN HUD: – Prøv avokado. Den er en super kilde til sunne fettstoffer og for­yngende vitaminer og antioksidanter, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Vis mer

God fuktighet
Både fet og tørr hud trenger de essensielle fettsyrene omega-3 og omega-6. Kroppen lager ikke disse selv, men de er viktige byggesteiner i hudcellene. Det essensielle fettet bidrar også til å holde skadelige stoffer ute, samtidig som det holder på fuktigheten i hudcellene.

– Fettet virker nesten som en innebygget regnfrakk. Det essensielle fettet er også med på å dempe betennelsesreaksjoner, så huden din vil se bedre ut med mer omega-3 og passe med omega-6 i kosten, sier Arsky.

Om du spiser mye mettet fett, som fete meieriprodukter, salami og bacon, bør du redusere mengden av dette og bytte ut med litt umettet fett, som holder huden smidig og «smører» innenfra, råder Arsky.


Godt for huden 

Omega-3: Gode kilder er blant annet laks, ørret, tunfisk, sardiner, makrell, valnøtter, linfrø og linfrøolje.

Omega-6: Finnes blant annet i olivenolje, oliven, soyaolje, margarin, kornvarer og kjøtt.

Antioksidanter: Lutein, lykopen og antocyaner er eksempler på kraftfulle antioksidanter som beskytter cellene mot tidlig aldring. Gode kilder er frukt, bær og grønnsaker i alle fargenyanser. NB! Begrens inntak av alkohol og koffein da disse kan virke uttørrende på huden.
Kilde: Gunn Helene Arsky, Spis deg ung/Arsky, Cappelen Damm.


 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: