Narsissisme

​- Det er et betydelig press knyttet til å framstå som polerte utgaver av seg selv

Vi lever i selfiens tidsalder, og forskere forteller oss at vi er blitt en gjeng narsissister. Men hva betyr det egentlig?

BEKREFTELSE: Ja, vi liker alle å få «et like» på Facebook eller Instagram. Men blir vi lykkelige av det?  Foto: Shutterstock / Raisa Kanareva
BEKREFTELSE: Ja, vi liker alle å få «et like» på Facebook eller Instagram. Men blir vi lykkelige av det? Foto: Shutterstock / Raisa Kanareva Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Myten om greske Narcissus, som ble straffet av gudene ved å bli så forelsket i sitt eget speilbilde at han regelrett døde av det, er en kjent fortelling i vestlig kultur og er opphavet til begrepet narsissisme. 

Budskapet er enkelt å tolke: Dyp selvopptatthet er skadelig for både deg selv og menneskene du omgås. I en tid der Facebook, Twitter og Instagram aldri er mer enn noen få sveip unna, finnes det rikelig med grøde for dem som vil dyrke et utadvendt og positivt selvbilde. Og når blogger om hverdagslige gjøremål tiltrekker flere lesere enn mellomstore aviser, er det fristende å konkludere med at de eksponeringsmulighetene sosiale medier gir, gjør oss mer selvopptatte. Men stemmer det? 

– Ja, til en viss grad, sier psykolog Aksel Inge Sinding, nestleder i Psykologenes Forening for Digital Helse (DigiPsyk). 

– Det er et betydelig press knyttet til å framstå som polerte utgaver av seg selv. Kravet om selvrealisering står sterkt i dagens samfunn, særlig blant unge, påpeker han. 

LES OGSÅ: Er selvtilliten på bånn?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer