Kvinner og MC:

– Det er som yoga i 80 km i timen

Etter to sesonger som passasjer på samboerens sykkel, bestemte Anette (51) seg for å gå all in.

KVINNENETTVERK: Anette Sundsbak (helt fremst på bildet) er visepresident i den norske avdelingen av Womens International Motorcycle Association. FOTO: Eli Johanne Stene
KVINNENETTVERK: Anette Sundsbak (helt fremst på bildet) er visepresident i den norske avdelingen av Womens International Motorcycle Association. FOTO: Eli Johanne Stene Vis mer
Publisert

– Det er fortsatt flest menn i motorsykkel-miljøet, men antallet damer stiger til værs. Økningen har vært enorm de siste årene og i all beskjedenhet har nok WIMA bidratt til dette, sier Anette Sundsbak (51).

Hun er visepresident i WIMA Norway, den norske avdelingen av Womens International Motorcycle Association.

Siden oppstarten i 2019 har de bygget et nettverk med mer enn 3000 kvinner fra hele landet, som alle har en stor felles interesse, nemlig motorsykler.

Anette har selv alltid hatt en sterk fascinasjon for disse fartsvidundrene og tok lappen allerede som 22-åring. Det skulle riktignok ta nesten ti år før lommeboken tillot henne å investere i en egen motorsykkel.

– I mellomtiden var jeg sammen med en mann som kjørte sykkel. Etter to sesonger hvor jeg var passasjeren hans, bestemte jeg meg for at jeg ville ha en selv. Men han kjørte oftere, lengre og raskere enn meg, så når det var snakk om å ta en kjapp kveldstur, takket jeg ofte nei og dro heller hjem for å lese en god bok.

– I starten kjørte jeg derfor en del alene, i frykt for at noen skulle se at jeg ikke kjørte bra eller fort nok. Det var nok der gleden med å kjøre alene etablerte seg. Det var så deilig å kunne stoppe når jeg hadde lyst og kjenne på den friheten man har når man er helt alene, sier hun.

Kvinner tar mer fornuftige valg

Da samboerskapet gikk i oppløsning, var Anette bevisst på at hun ville skape seg sin egen plattform blant MC-vennene. Hun ville ikke bare være «dama til» og falle ut av miljøet som hun satte så stor pris på.

– Motorsykkel er en damesport. Det er overhodet ingen grunn til at det skal være flere menn enn damer som kjører sykkel. Veldig mange damer egner seg til å kjøre sykkel, uten at de tror det selv. Både vår verste og beste egenskap er kanskje at vi er mer forsiktige og har mindre tro på egne ferdigheter, enn menn. Men det fører også til at vi tar mer fornuftige valg, kjører litt saktere og kjøper sikrere sykkel.

Anette understreker imidlertid at dette ikke er ment som et negativt stikk mot menn.

– Menn er viktige i MC-damenes liv. Det er jo de som ofte lærer oss å kjøre sykkel og er med når vi skal kjøpe dem. Men fordi det er flere menn som kjører motorsykkel og fordi det er de som kjører fortest, er det ikke til å komme ifra at de havner i flere ulykker, sier hun.

Kvinner blir ifølge Anette også gode til å kjøre motorsykkel fordi de tør å være mer åpne om dårlige opplevelser og spørre om ting de er usikre på.

– Det er ikke slik at alle menn er naturgitte gode motorsykkelsjåfører, men de har nok mer selvtillit på at de mestrer det. Dette har sikkert også en sammenheng med omverdenens forventninger. Det kan være verre for en gutt å finne ut at han er kjempedårlig til å kjøre bil eller motorsykkel, fordi det er så satte forventninger til det. Der har vi jenter mer spillerom, vi kan ta den tiden vi trenger for å lære det. Derfor blir også jentene veldig gode, sier hun.

– Men vi ser fremdeles at damer har bedre læringsforhold i grupper uten menn. Når de så har knekt koden, blir det lettere å stille spørsmål i et blandet miljø og hive seg på en tur med menn.

Spiller hverandre gode

En av de mest minneverdige turene hennes, var da hun alene kjørte Færøyene rundt i 2019. Etter en 36 timers båtreise fra Danmark, hadde hun seks fantastiske dager hvor hun kjørte den lille øygruppen på kryss og tvers.

Men hun setter også veldig pris på de korte turene, hvor målet kun er å treffe andre motorsykkel-entusiaster for en kopp kaffe.

– Sosialiseringen som oppstår i dette miljøet er helt vidunderlig, slikt gjør man jo ikke med bil. Når kvinner møtes, utveksler vi ofte info om hvilke kjøreklær som passer kvinner og gir hverandre tips om teknisk kjøring.

– WIMA Norway sitt motto er «vi spiller hverandre gode» og vi har mye kursvirksomhet. Vi tilbyr blant annet oppfriskningskurs om våren, foredrag om høsten, banekjøring på sommeren og kurs i teknisk vedlikehold ved sesongstart og -slutt. Gutta har forlengst begynt å etterspørre tilsvarende tilbud for dem.

MOTORSYKKELFERIE: Anette tok med seg sin spreke motorsykkel til Færøyene og kjørte øygruppen på kryss og tvers, helt alene. FOTO: Privat
MOTORSYKKELFERIE: Anette tok med seg sin spreke motorsykkel til Færøyene og kjørte øygruppen på kryss og tvers, helt alene. FOTO: Privat Vis mer

En av de tingene som kanskje kan holde kvinner tilbake, er at det å drive med motorsykkel er en forholdsvis dyr hobby. Anette tror at også dette er et felt hvor menn og kvinner kan være litt ulike.

– Min personlige oppfatning er at menn og hobby er et særegent felt. De investerer gjerne store summer i ting de bare vil teste ut, før de finner ut at det ikke var så gøy allikevel, smiler hun.

– Det tror jeg kvinner er mer forsiktige med. Mange kvinner tenker derfor at det å kjøre motorsykkel er for dyrt. En del damer har kanskje også mindre forutsetning for å kjøpe en sykkel som krever mye mekking, da det dessverre foreløpig er flere menn enn kvinner som er kompetente på det mer viderekomne innen skruing.

– I WIMA tilbyr vi også mekkekurs hvor man kan lære de tingene det er fornuftig å gjøre selv, alt fra å plugge dekk til å sjekke om kjedet er slakt. Samtidig er det viktig å formidle kunnskap om når det er best å spørre de som kan faget.

Som yoga i 80 kilometer i timen

På spørsmål om hvorfor hun er så glad i å kjøre motorsykkel, svarer Anette at det er ren «throttle therapy», som direkte oversatt betyr gasspedal-terapi.

– Det handler ikke om å kjøre så fort, men friheten det gir meg. Kort eller langt, fort eller sakte, uansett så er det en natur- og motoropplevelse. Det er som alenetid og yoga i 80 kilometer i timen.

– Så er det ikke til å stikke under stol at det også gir en powerfeeling av en annen verden. Selv har jeg en supersport-sykkel, en banesykkel som er lagd for veibruk. Selv om den er gammel, er den noe av det råeste som finnes. Den kan gå mye fortere enn det som er lov på norske veier, og den styrken kjenner man selv om man bare kjører i 50 kilometer i timen.

– I dag er det mange damer som kjører, så få reagerer veldig på det, men erfaringsmessig ser de fleste for seg at jeg har en annen type sykkel med mindre motor. Når jeg sier hva jeg kjører, har jeg enda til gode å ikke oppleve noen som får lengre hake.

Mestringsfølelsen det å kjøre en slik kraftig maskin gir deg, er noe hun tror man også tar med seg inn i andre områder av livet.

– Det å beherske en motorsykkel, gir styrke. Hvis jeg skal fortelle noe om mine personlige egenskaper på en CV, hadde jeg sagt at jeg strikker, leser bøker og går på teater, men også at jeg kjører motorsykkel. Jeg føler at det presenterer en kraft med meg som jeg synes er positiv, sier hun.

Flest menn i ulykker

I Norge har i overkant av 425.000 førerkort med klasse A, som man trenger for å kjøre tung motorsykkel. Av disse er cirka 14 prosent (59.000) kvinner.

Hans Olav Hellesøe i Statens Vegvesen tror den økte interessen blant kvinner skyldes at flere har oppdaget følelsen av friheten som motorsykkelen gir.

– Det er kjekt å reise sammen med andre på tur, det er utrolig sosialt. Mange reiser på ferie med motorsykkel og velger å bo på hotell, noe som er mye mer komfortabelt enn telt som var vanlig tidligere, sier han.

– Motorsykkel er dessuten lettere å få satt fra seg om man er på ferie, slik at man kommer nærmere attraksjoner og får sett mer på mindre tid. Man treffer likesinnede på vegen og det er alltid lett å få kontakt med andre når man er ute og kjører. Hvis en får problem er hjelpen aldri langt borte, det er alltid noen som kjenner noen som kan fikse problemet.

Hellesøe bekrefter at det er flere ulykker blant de mannlige motorsykkelførerne.

En naturlig årsak er at det er langt flere menn som har førerkort for motorsykkel og dermed står for mesteparten av kjøringen.

– I dødsstatistikken når en ser på alle trafikantgrupper, er det stort sett 80 prosent menn og 20 prosent kvinner som omkommer, og det tallet er høyere på MC. I 2021 var det bare menn som omkom på MC i Norge.

– Kvinner er også utsatt for ulykker som MC-fører eller som passasjer, men normalt ser vi det samme mønsteret som ellers; at kvinner gjerne er mer forsiktige enn menn. Kvinner har kanskje andre arenaer å utfolde seg på og trenger ikke sprenge grenser med sin motorsykkelkjøring, sier han.

Viktige tiltak for å kjøre sikrere med motorsykkel

Bekledning: Velg sikre klær med god polstring slik at du er mest mulig sikret hvis du havner i en ulykke. Velg gjerne airbagvest som vil beskytte deg ytterligere, dersom du skulle ramle av motorsykkelen og treffe noe. Tenk synlighet når det gjelder hjelm og klær, også når du kjøper regndress til å ha utenpå. Husk at vi er enda mindre synlige i regn, enn på dager med oppholdsvær.

Frisk opp kunnskapene: Start sesongen med å trene opp ferdigheter igjen, spesielt når det gjelder kurveteknikk og bremsing. Når man har kjørt bil i et halvt år, bremser man automatisk med foten, men på MC er det frambremsen som gir kortest stopplengde.

Velg motorsykkel med ABS-bremser: Dette er den viktigste sikkerhetsutrustningen en motorsykkel har. Det finner også utsyr som antispinnkontroll som fungerer sammen med ABS-systemet, det forhindrer at du spinner i kurve hvis det er glatt (for eksempel ved oljesøl, dieselsøl eller grus).

Ikke kjøp for stor sykkel: Velg en motorsykkel som passer din høyde og kroppsform. Dersom motorsykkelen føles for stor, vil det hemme kjøringen din og gjøre deg usikker. Da forsvinner gleden med å kjøre motorsykkel og man bruker den mye mindre.

Kilde: Hans Olav Hellesøe/Statens Vegvesen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer