BIKINIFITNESS: Kristina Leonova Maliberg er oppvokst i Elverum. For fire år siden bestemte hun seg for å endre livsstilen, og forteller til KK.no at hun aldri har følt seg bedre enn det hun gjør nå. Men det ligger knallhardt arbeid bak. Foto: Privat
BIKINIFITNESS: Kristina Leonova Maliberg er oppvokst i Elverum. For fire år siden bestemte hun seg for å endre livsstilen, og forteller til KK.no at hun aldri har følt seg bedre enn det hun gjør nå. Men det ligger knallhardt arbeid bak. Foto: Privat Vis mer

Kristina Leonova Maliberg

- Det er svært utfordrende og du må være villig til å ofre sosiale sammenkomster og fritid

For fire år siden endret Kristina fra Elverum livsstil - og ble i løpet av tre år bikinifitness-utøver.

Kristina Leonova Maliberg (23) er datter av russiske foreldre, og i 1999 flyttet hun og familien til Norge. Nærmere bestemt til byen Elverum i Hedmark. For ganske nøyaktig fire år siden, i april 2013, bestemte den da 19 år gamle jenta seg for å endre livsstil - og det endte med at hun ble bikinifitness-utøver. (Psst: Når man blir besatt av «strong is the new skinny»)

- Jeg har alltid vært en sosial person og har som oftest vært med jentene på byen hver eneste helg. Etter en lengre periode gikk jeg opp en god del i vekt og følte meg dårlig med meg selv. Det er en helt ærlig sak at jeg ikke var fornøyd med mitt eget utseende, men jeg følte meg ofte sliten og trøtt også, sier Kristina til KK.no.

Kristina flyttet inn i et bofellesskap med en som etter vært skulle bli en god venninne, og som trente styrke aktivt.

- Hun oppmuntret meg til å gjøre det samme. Her startet min reise på veien mot «den sterkeste utgaven av Kristina».

LES OGSÅ: - Det er viktig at unge jenter forstår at man ikke kan se slik ut hele året

LIVSSTILSENDRING: For fire år siden bestemte Kristina Leonova Maliberg seg for å legge om på kostholdet og endre treningsrutiner. Foto:  Foto: Privat
LIVSSTILSENDRING: For fire år siden bestemte Kristina Leonova Maliberg seg for å legge om på kostholdet og endre treningsrutiner. Foto: Foto: Privat Vis mer

- Det var utrolig fascinerende å se hvordan kroppen responderte på riktig mat kombinert med trening

Ved en ren tilfeldighet kom hun over et blogginnlegg skrevet av Anette Marie Antonsen, hvor hun hadde inngått et samarbeidsprosjekt med fitnessguru Christian Egner om å stille i bikinifitness.

- Jeg begynte i det små å følge med på Anette og hun oppdaterte jevnlig. Interessen min økte for hver eneste dag. Det var utrolig fascinerende å se hvordan kroppen forandret seg og responderte på riktig mat kombinert med trening. Til slutt bestemte jeg meg for å melde meg inn i teamet til Anette Marie og Christian – «Teamjegliker», kull 3. Jeg tenkte at dette var en god mulighet til å knytte nye bekjentskap, øke kunnskap om trening og mat samt bli bedre kjent med flotte Anette, forklarer Kristina.

Til KK.no forteller 23-åringen at hun ikke hadde noe forhold til bikinifitness fra før, og at hun måtte bruke mye tid på å sette seg inn i hvordan det fungerte.

- Jeg trente aktivt, men kunnskap om mat hadde jeg ikke. Jeg ville utfordre meg selv og bestemte meg selv for at dette skulle jeg klare uansett hva. 

LES OGSÅ: Vær obs på fettprosenten din

- Hvordan klarte du å endre livsstil? 

- Jeg klarte ikke å oppnå ønsket resultat på egenhånd, og måtte innrømme for meg selv at jeg trengte veiledning fra profesjonelle og erfarne mennesker. Jeg var fast bestemt på at dette skulle være en livsstilsforandring hvor bikinifitness var kun en bonus. Jeg var forberedt på at dette kom til å bli vanskelig, og at jeg måtte prioritere trening og kosthold i tiden fremover. 

LES OGSÅ: 6 enkle tips som sikrer deg en sunn vektnedgang

HARDTRENING: Kristina fulgte en streng kostholdsplan i seks hele måneder, og dette innebar at hun trente seks dager i uken. Foto:  Foto: Privat
HARDTRENING: Kristina fulgte en streng kostholdsplan i seks hele måneder, og dette innebar at hun trente seks dager i uken. Foto: Foto: Privat Vis mer

- Dette var en ufattelig lærerik, spennende og utfordrende reise

Kristina fulgte en streng kostholdsplan i seks hele måneder, og dette innebar at hun trente seks dager i uken.

- Dette var en ufattelig lærerik, spennende og utfordrende reise å være med på som jeg aldri kommer til å glemme. Jeg har lært så mye om mat, hva den gjør med kroppen og ikke minst hvor mye mat en kropp trenger. I tillegg til dette lærte jeg mye om trening og fikk kjenne på følelsen av å pushe seg selv utenfor sin komfortsone, noe jeg aldri hadde gjort før. 

Den 8. oktober 2016 deltok Kristina i norgesmesterskapet i bikinifitness, og kom på 8. plass. Det var til sammen 12 deltagere i klassen 160 cm. 

LES OGSÅ: - Byttet ut medisinene med trening

Å bli bikinifitness-utøver er ikke gjort over natten, og i den første delen av dietten gikk Kristina på lavkarbo - noe som for henne var svært effektiv for en kort periode.

- Etter en fem til seks ukers tid sluttet kroppen min å respondere på dietten og vi byttet over til høykarbo-diett. Denne dietten trivdes jeg veldig godt med og oppnådde gode resultater. Du spiser den samme maten og kalorimengden over en lengre periode før du begynner forsiktig å kutte kalorier når det nærmer seg konkurranse. Jeg løp to intervaller i uken og hadde fire dager med styrketrening hvor jeg kombinerte ulike muskelgrupper på ulike dager, forklarer hun.

LES OGSÅ: Dette skjer med musklene dine når du trener

Etter konkurransen har Kristina opprettholdt sine gode treningsrutiner, men innrømmer at det var en periode hvor dette var ekstra vanskelig en periode hvor hun slet mye med overspising.

KONKURRANSE: Høsten 2016 deltok Kristina i Norgesmesterskap i Bikinifitness. Hun kom på 8. plass av 12 deltagere i klassen 160 cm.  Foto:  Foto: Privat
KONKURRANSE: Høsten 2016 deltok Kristina i Norgesmesterskap i Bikinifitness. Hun kom på 8. plass av 12 deltagere i klassen 160 cm. Foto: Foto: Privat Vis mer

- Etter seks måneder på diett følte jeg meg enormt sulten, og jeg følte at jeg aldri ble ordentlig mett uansett hvor mye jeg spiste. Dette var veldig tøft å håndtere samtidig som motivasjonen for trening forsvant. Det handlet vel i bunn og grunn om mitt eget syn på kroppen, og hvorvidt jeg mente at den burde være i konkurranseform hele tiden. 
Jeg vet godt at dette ikke er mulig, og heller ei sunt. Etter en lengre periode aksepterte jeg dette og endret hvilke tanker jeg hadde om meg selv og min kropp, sier hun ærlig, og legger til:

- I dag bruker jeg kunnskapen jeg fikk gjennom «Teamjegliker» og koser meg på kjøkkenet. Jeg har egentlig aldri likt å være på kjøkkenet, da jeg som oftest brenner maten, men dette har endret seg totalt, og jeg har funnet gleden i å eksperimentere på kjøkkenet. Kroppen responderer slik jeg ønsker, med andre ord så spiser jeg mat som gir meg energi og får meg til å føle meg bra. Treningsmotivasjonen er på topp og jeg trener fem til seks dager i uken, noen ganger mer. 

LES OGSÅ: Så mye vann bør du drikke når du trener 

- Vi må jobbe med våre egne tanker om hvordan vi ser ut og slutte å sammenligne oss med andre

- Tillater du deg selv å unne deg dager hvor du skeier ut innimellom?

- SELVFØLGELIG! Jeg elsker mat og er en skikkelig godtemoms! Det er viktig for psyken sin del og for å opprettholde motivasjonen. Tidligere har jeg hatt utfordringer med overspising, at det har bikket over til å bli litt for mye av det gode. Likevel nekter jeg meg selv å gi opp, men prøver istedenfor å endre tankegangen min. Mat til gode er ekstra energi til gode, sier Kristina.

- Hva tenker du om kroppspresset som er der ute blant mange unge jenter? Har du selv følt på det presset?

- Jeg vet at det eksisterer, men jeg tror at vi skaper mye av kroppspresset selv. Jeg hadde en lav fettprosent og var i mitt livs beste form da jeg stilte i NM i bikini fitness, men jeg følte meg ikke mer lykkelig den gang enn det jeg gjør nå. Jeg mener at vi må jobbe med våre egne tanker om hvordan vi ser ut og slutte å sammenligne oss med andre. Alle er bygd på forskjellige måter og har forskjellig utgangspunkt, dermed kan jeg ikke tillate meg selv å sammenligne meg med noen andre enn meg selv. Dette er tanker jeg har jobbet med i mange år og kan ærlig innrømme at den dag i dag så føler jeg ikke på et kroppspress.  

HAPPY OG TILFREDS: Til KK.no forteller Kristina at hun per i dag ikke har planlagt å delta på flere konkurranser i fremtiden: - For å kunne kjøre seg opp til en konkurranse må omstendighetene være riktige. Jeg har ikke lagt tanken fra meg, men akkurat nå velger jeg å fokusere på andre ting i livet. Foto:  Foto: Privat
HAPPY OG TILFREDS: Til KK.no forteller Kristina at hun per i dag ikke har planlagt å delta på flere konkurranser i fremtiden: - For å kunne kjøre seg opp til en konkurranse må omstendighetene være riktige. Jeg har ikke lagt tanken fra meg, men akkurat nå velger jeg å fokusere på andre ting i livet. Foto: Foto: Privat Vis mer

LES OGSÅ: Dette er treningen Khloé Kardashian sverger til!

- Mange er skeptisk til bikinifitness, hva tenker du om det? Er bikinifitness for alle?

- Det er forståelig, bikinifitness er ikke for alle. Jeg mener at du burde ha erfaring med trening og være innforstått med innsatsen som kreves før du begir deg ut på en slik reise. Det er svært utfordrende og du må være villig til å ofre sosiale sammenkomster, fritid og annet. Sporten krever mye planlegging av mat, trening og ikke minst søvn. Du må være villig til å gå utenfor komfortsonen og presse deg selv - spesielt de gangene du føler at du har lyst til å gi opp. Det er lettere sagt enn gjort. 

For Kristina har den omfattende livsstilsendringen også gjort mye med henne mentalt.

- Jeg ser positivt på utfordrende dager og nekter å gi opp uansett hvor tøft det skulle bli. Jeg ser på utfordringer som en mulighet til å utvikle seg selv. Jeg er glad for at jeg valgte å melde meg inn i «Teamjegliker» og har aldri følt meg bedre enn det jeg gjør nå. Jeg var lei av å synes synd på meg selv ved enhver anledning, trøstespise og grave meg ned. Det var ikke slik jeg ville ha det og bestemte meg selv for å gjøre en endring. Dette gjør man ikke over natten, det har tatt meg fire år å komme meg hit jeg er i dag. Det er viktig å huske på at dette skal være en livsstilsendring, ikke en «quick fix», sier hun ærlig.

- Akkurat nå velger jeg å fokusere på andre ting i livet

I dag er Kristina, som jobber som kundekonsulent i Nordnet Bank, tilfreds med sin nye livsstil, og har foreløpig ingen planer om å stille i en ny bikinifitness-konkurranse.

- Jeg har kun deltatt på én konkurranse. Vanligvis er det et debutantstevne før NM, men dette ble avlyst høsten 2016. Derfor debuterte jeg i NM i bikinifitness. Jeg har ikke planlagt å delta på flere konkurranser i fremtiden. For å kunne kjøre seg opp til en konkurranse må omstendighetene være riktige. Jeg har ikke lagt tanken helt fra meg, men akkurat nå velger jeg å fokusere på andre ting i livet. Først og fremst ønsker jeg å fokusere på karriere, nyte sommeren, være sosial, reise og oppleve. Jeg føler at jeg har oppnådd en god balanse mellom trening og mat. Jeg er aktiv, har mye energi i hverdagen og koser meg med mat. Det er slik jeg foretrekker å ha det.

Mange stiller seg skeptisk til at folk går fra å «alltid» ligge sofaen, til plutselig å trene seks til syv ganger i uken. Til KK.no har førsteamanuensis Hilde Stokvold Gundersen, ved idretts­seksjonen ved Høgskolen i Bergen, tidligere påpekt at det generelt har store helsefordeler at en større del av befolk­ningen er mer fysisk aktiv enn tidligere.

– Det virker både forebyggende og behandlende på en rekke fysiske sykdommer, men det virker også positivt på psykisk helse. Før ble man mer passiv etter en viss alder, men det å være aktiv hele livet gir mange fordeler. Men det bør ikke bli en tvang om at man skal trene. Det skal være gøy og motiverende! Hvis man ender opp med å trene 20 timer i uken fordi man er nødt til å klare den eller den konkurransen, må man stikke fingeren i jorden og tenker på hva som er viktig å prioritere, hva som egentlig er målsettingen med det man driver med.

LES OGSÅ: KK.no ble med Alexandra Joner på trening. Hun viser oss sine fire favorittøvelser!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: