HANDLE PÅ NETT: Siden Mariell begynte med blogg som tenåring, er mye skjedd i ­livet hennes. Først og fremst Saga (1) og Jostein.  Foto: Mariell Øyre
HANDLE PÅ NETT: Siden Mariell begynte med blogg som tenåring, er mye skjedd i ­livet hennes. Først og fremst Saga (1) og Jostein. Foto: Mariell Øyre
Nettshopping

Det gode (nett)liv

Da Mariell Øyre flyttet fra London til Lærdal i Sogn tok hun med seg hverdagsluksusen og de urbane vanene.

Kvinnen bak bloggen Hjartesmil er 27 år gamle Mariell, som det siste året har blogget fra Lærdal, en liten bygd innerst i Sognefjorden med litt over to tusen innbyggere.

Herfra handler hun alt mellom himmel og jord på nettet, i likhet med stadig flere andre. Ifølge tall fra DIBS, en ledende operatør innen onlinebetaling, handlet nordmenn på nett for hele 90,6 milliarder kroner i fjor, og det er et tall i økning. 

– Eg kjøper verkeleg alt mogeleg på nett, minst éi bestilling i veka, men ofte meir: vin, sminke, hudpleie, sjokolade, klede til både meg og dotter mi, leiker, bilsete, sengetøy, interiørvarer, notatbøker, postkort, tapet, frø til kjøkkenhagen, badebomber, reiser, forteller Mariell om egne nettvaner. 

– Det neste blir spekemat! Tind, som eg liker spekematen til, har nettutsal!

LES OGSÅ: Nettshopping: -Hvert klikk du gjør blir analysert og algoritmer blir skreddersydd til å matche din smak

Det er ikke bare pizza du kan bestille på døra lenger. Nybakt brød, middag fra byens restauranter, langtidskokt kraft, nykvernede kaffebønner – alt er bare et tastetrykk unna, spesielt for folk i byen. 

Henrik Begby Andersen, country manager for DIBS, bekrefter at matbestilling via nett er en klar trend, og at netthandel ser en generell vekst på 15 prosent per år. 

– Det er ingen spesiell bransje som står for en spesielt stor del av økningen, men vi ser noen tydelige trender. Selv om mat bare utgjør en liten del av totalhandelen, ser vi her en tydelig økning. Også innenfor tjenestesegmentet der vi regner for eksempel HBO og Spotify, ser vi en økning, forteller Begby Andersen.

DIBS har produsert rapporten om nordisk netthandel i ti år.

– Du handler ikke på nett fordi det er billig lenger, du handler fordi det er bekvemt. Historisk sett har spesielt reiseliv og IT stått for mye av netthandelen, men i dag selges «alt» på nett, sier han.

Mariell Øyre er på mange måter representativ for fenomenet. Hun er ung, har bodd i London og er nå tilbake ved Sognefjorden, der butikkene er færre og det generelle vareutvalget mindre. Følgelig er netthandel blitt en naturlig konsekvens.

Veien fra Mariell startet bloggen i 2009 i hjembygda Årdal, har vært lang og innholdsrik: videregående skole på Sandane, to år i Oslo før det bar av sted til London i 2011. Hele tiden har hun blogget om sitt eget liv og tilværelsen med samboeren (nå ektemannen) Jostein Avdem Fretland, som hun – selvsagt – traff på nettet da hun var 14 gammel. I fjor flyttet paret «hjem» til Lærdal, en av nabobygdene til Årdal, og fikk datteren Saga i juli for et år siden. 

Livet har nok forandret seg for Mariell, fra hun skrev det første blogginnlegget med tittelen «I dag skulle eg ønska at», der hun gjerne skulle vært i New York, spist pannekaker til frokost, hatt en feit katt og vært så liten at hun kunne badet i en vask. I stedet var hun hjemme hos foreldrene, der hun leste bøker og så filmer, spiste «Istid»-is med mango- og pæresmak, hadde ryddet rommet og vasket klær, spilt høy musikk og ville selge polaroidkameraet sitt.

– Hvordan oppleves kontrasten mellom London og Lærdal?

– I seg sjølv er innbyggartalet ein enorm kontrast, men det oppleves ikkje så sterkt fordi begge stadane er heime for meg, sier bloggeren, som er kjent for å skrive på nynorsk.

Mariell er et ektefødt barn av internettets tid. Det gir seg utslag i Mariells svært utstrakte nettvaner.

– I London handla me nesten all maten vår på nettet, og så kom han levert på døra, minnes hun. 

– Me hadde Amazon Prime-abonnement, så alt me bestilte der, frå bøker til rammer til vodka til undertøy, kom levert dagen etter. Det har definitivt vore ei omstilling å flytte på bygda i Norge, men alt handlar om å planlegge.

– Handler du mat eller matkasser på nett?

– Eg handlar type tørrvarer og oppvaskmiddel og den slags hos iHerb og i helsekostbutikkar. Matkasser eksisterer ikkje her på bygda enno, men det hadde eg sikkert nytta meg av om det fantest!

– Er det ting du absolutt IKKE handler på nett?

– Nei, egentlig ikkje. Eg kan faktisk ikkje kome på noko som helst. Eg har til og med kjøpt parfyme på nett, med suksess, men det er jo risikabelt, så klart. Men det å gå i ein fin butikk der varene er velkuraterte og oppstilt fint på rekke og rad og ein kan lukta på ting og snakka med nokon som kan varene, det er jo verkeleg uslåeleg. 

LES OGSÅ: 7 nettbutikker du ikke visste eksisterte

Til høsten skal Mariell da også starte sin egen fysiske butikk. Den skal få navnet Fredag, på grunn av vareutvalget som skal bestå av ting som «gjer helga superfin». 

– Det blir alt frå lemon curd til såper og papirvarer til porselen og fotografi og plakatar. Mykje av det er heilt klart inspirert av England og tida vår der, og mange av merkene er merker me er blitt introduserte for anten i London eller på reiser. Og så ligg det ein heil del research bak, så klart.

Det er en viss ironi i at en nettbruker av Mariells kaliber skal åpne en god, gammeldags butikk, men som hun sier selv, er det jo uslåelig å se varene fint oppstilt og kunne snakke om dem med noen som kan faget.

Men er det ting hun selv ikke får kjøpt på nettet som hun skulle ønske det var mulig å få tak i?

– Ferskvarer, lyder det umiddelbare svaret.

– Ostar, kjøt og franske yoghurtar og sånt som eg skulle ønska eg hadde sjanse å finne i dagligvarebutikken her i Lærdal. Me hamstrar sånt når me er i byar eller i utlandet, forrige gong me var i Italia, kjøpte me med eit kilo parmesan som me vakuumpakka og fraus ned. Eg nektar å godta at eg ikkje kan få tak i noko berre fordi eg bur på bygda, så anten bestiller eg ting og godtar tollkostnader, eller så planlegg eg og kjøper ting når dei er tilgjengelige for meg, som på reise. Eg skulle også ønske at eg kunne kjøpe te frå Mariage Frères i Norge! Dei sender, men til blodpris. 

Mariell er en driftig person. Selv om hun er omgitt av mennesker som helt sikkert kan lære henne veldig mye, bruker hun nettet for å lære nye ting.

– Ja, ekstremt mykje. Eg bruker YouTube til ting eg treng å forstå praktisk og visuelt, og eg trur alle kan lære seg å bygge eit bord eller bruke kameraet sitt korrekt ved hjelp av internett. Men ein gløymer kanskje at ein er omringa av folk utanfor skjermen, som gjerne vil hjelpe.

– Knytter du vennskapsbånd på nett?

– Absolutt, mange av mine næraste venner har eg møtt gjennom internett, og nesten heile nettverket i London var folk me traff på nettet!

LES OGSÅ: De 10 beste shopping-nettstedene

Mariells ti nettfavoritter

-#prosjektminimarked på Instagram, der folk legg ut klede til salgs
-Tim Wendelboe (har abonnement på kaffe!)
-Iherb (vaskemiddel og britisk potetgull)
-Rumpetroll (klede til baby)_Babyshop (utstyr og klede til baby)
-Boden.co.uk (klede til både meg og Saga)
-Etsy (vintage, både klede og anna)
-Vinmonopolet (vin, øl og sånt gøy)
-Nest (papir- og gåveartiklar)
-Kicks (kosmetikk og hudpleie)

redaksjonen@kk.no Denne saken står også i KK nr 27, 2017

Til forsiden