SNART MORGEN? Det er ikke gøy å stå opp hvis søvnen har vært mer eller mindre fraværende. Foto: NTBScanpix
SNART MORGEN? Det er ikke gøy å stå opp hvis søvnen har vært mer eller mindre fraværende. Foto: NTBScanpix Vis mer

Søvn

Dette hjelper mot søvnløshet

Sliter du med å sovne? Her er noen tips som kan hjelpe deg.

Publisert
Sist oppdatert

ALLERS.NO: De fleste av oss har vært der - søvnløs i senga. Du kikker på vekkerklokken med jevne mellomrom, bare for å se at det blir senere og senere, eller tidligere og tidligere om du vil.

Panikken tar deg, for hvordan i all verden skal du takle arbeidsdagen hvis du ikke får deg litt søvn?

LES OGSÅ: Jeg får ikke sove!

Søvnproblemer, av varierende grad, rammer de fleste mennesker i løpet av livet. For noen er det så alvorlig at de trenger legehjelp. Mange kan imidlertid gjøre noen enkle grep selv.

Her er noen:

HAR DU FORTSATT EN SLIK? Den ringer godt om morgenen, men du trenger ikke å ha den stående et sted hvor du ser den. Foto: NTBScanpix
HAR DU FORTSATT EN SLIK? Den ringer godt om morgenen, men du trenger ikke å ha den stående et sted hvor du ser den. Foto: NTBScanpix Vis mer

1. Snu vekkerklokken slik at du ikke ser klokkeslettet. Gjem den i skuffen, under sengen eller egentlig hvor som helst. Poenget er at du ikke skal følge med på tiden. Da styrker du nemlig din egen ide om at du aldri kommer til å sovne.

2. Ikke bli liggende i mer enn 15 minutter! Får du ikke sove så stå opp! Sett deg i en behagelig stol, les noen kapitler i en bok, se et kjedelig tv-program eller noe som roer deg ned. Men ikke gjør det i sengen! Det er viktig at hodet og kroppen er innstilt på at sengen er et sted man skal sove, ikke et sted hvor man grubler og bekymrer seg slik at man ikke sovner.

LES OGSÅ: Kroppen din trenger magnesium

3. Hvis du står opp, ikke slå på alle lysene. Hjernen trenger ingen flombelysning, det vil forstyrre sovemuligheten ytterligere. Lys forstyrrer nemlig produksjonen av melatonin, et hormon som regulerer søvnen. Dimmet belysning holder.

4. Ikke gjør noe som krever mye konsentrasjon eller øker spenningsnivået. Å lese en krimroman eller regne på økonomien kan føre til at tankene går på høygir. Ikke ideellt når man helst vil sovne!

5. Ikke surf på mobilen eller andre elektroniske plattformer. Sjekker du Facebook eller annet med jevne mellomrom? Forskere ved universitetet i Hertfordshire i England har funnet ut at det kan gi søvnproblemer, skriver The Telegraph. Det blå lyset fra duppedittene vil forstyrre melantoninproduksjonen som altså påvirker søvnen.

LES OGSÅ: Mobilen forstyrrer nattesøvnen din

6. Pust smart! Ofte tenker man ikke over hvordan man puster - det er jo noe man bare gjør! Men hvordan du puster, kan hjelpe deg til å sovne. Den amerikanske legen Andrew Weil har utviklet en pusteteknikk, kalt 4-7-8-metoden, som skal virke beroligende på nervesystemet. Når kroppen din har blitt vant til teknikken - du må gjøre dette jevnlig, så vil du kunne sovne veldig fort, mener legen. På hjemmesiden hans finner du en video hvor han forteller om metoden.

STÅ OPP: Vrir og vender du på deg? Har det gått et kvarter og du fortsatt ikke får sove, så bør du stå opp! Foto: NTBScanpix
STÅ OPP: Vrir og vender du på deg? Har det gått et kvarter og du fortsatt ikke får sove, så bør du stå opp! Foto: NTBScanpix Vis mer

Slik gjør du: Plassèr tungespissen mot den øvre tannradens bakside og pust ordentlig ut gjennom munnen  med en «whoosh-lignende» lyd. Lukk munnen og pust stille inn gjennom nesen mens du teller til fire. Hold nå pusten i syv sekunder.

7. Pass på hva du putter i deg! Kunnskap om hvordan mat og drikke virker inn på kroppen kan hjelpe deg til å være opplagt på dagtid, og slippe å vri deg under dyna i nattemørket. Kaffe vet de fleste av oss om, men det finnes andre søvnsabotører, som for eksempel rå gulrøtter.

Kilder: Health.com, The Telegraph, DrWeil.com, Wikipedia

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer