Søvn

Dette hjelper mot søvnløshet

Sliter du med å sovne? Her er noen tips som kan hjelpe deg.

SNART MORGEN? Det er ikke gøy å stå opp hvis søvnen har vært mer eller mindre fraværende. Foto: NTBScanpix
SNART MORGEN? Det er ikke gøy å stå opp hvis søvnen har vært mer eller mindre fraværende. Foto: NTBScanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

ALLERS.NO: De fleste av oss har vært der - søvnløs i senga. Du kikker på vekkerklokken med jevne mellomrom, bare for å se at det blir senere og senere, eller tidligere og tidligere om du vil.

Panikken tar deg, for hvordan i all verden skal du takle arbeidsdagen hvis du ikke får deg litt søvn?

LES OGSÅ: Jeg får ikke sove!

Søvnproblemer, av varierende grad, rammer de fleste mennesker i løpet av livet. For noen er det så alvorlig at de trenger legehjelp. Mange kan imidlertid gjøre noen enkle grep selv.

Her er noen:

1. Snu vekkerklokken slik at du ikke ser klokkeslettet. Gjem den i skuffen, under sengen eller egentlig hvor som helst. Poenget er at du ikke skal følge med på tiden. Da styrker du nemlig din egen ide om at du aldri kommer til å sovne.

2. Ikke bli liggende i mer enn 15 minutter! Får du ikke sove så stå opp! Sett deg i en behagelig stol, les noen kapitler i en bok, se et kjedelig tv-program eller noe som roer deg ned. Men ikke gjør det i sengen! Det er viktig at hodet og kroppen er innstilt på at sengen er et sted man skal sove, ikke et sted hvor man grubler og bekymrer seg slik at man ikke sovner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer